4 عامل تاثیرگذار در اصلاح اخیر شاخص بورس

به گزارش تور ایتالیا ارزان، تهران(پانا) - یک کارشناس بازار سرمایه یکی از عوامل موثر در ایجاد فرایند نزولی شاخص بورس را عرضه سنگین سهام عدالت و عدم توانایی نقدینگی در جواب دادن به این عرضه ها می داند

4 عامل تاثیرگذار در اصلاح اخیر شاخص بورس

به گزارش ایرنا، محمدمهدی زارع پور به عوامل تاثیرگذار در فرایند اصلاحی اخیر شاخص بورس اشاره نمود و گفت: نخستین عامل موثر در فرایند اصلاحی بازار سرمایه در چند وقت اخیر، سبقت بازده بازار سرمایه از سایر بازارها در طول یک سال گذشته است که این موضوع منجر به افزایش انگیزه برای خروج پول از بازار سرمایه توسط سهامداران تازه وارد شد.

وی ادامه داد: در این زمینه باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که ورود بخش زیادی از پول های وارد شده به بازار سرمایه از پول های سپرده پس انداز افراد و بخشی دیگر، سرمایه در گردش صنایعی بود که به دلیل بیماری کرونا فعالیتشان متوقف شد و از همان ابتدا معین بود که هدف این سرمایه گذاری ها در بورس، کوتاه مدت خواهد بود.

زارع پور اظهار کرد: دومین عامل تاثیرگذار در فرایند اصلاحی اخیر شاخص بورس، افزایش بیش از اندازه p/e شرکت ها است که به هیچ عنوان قابل توجیه با سود شرکت های حاضر در بورس و نرخ دلار نبود.

این کارشناس بازار سرمایه عرضه سنگین سهام عدالت و عدم توانایی نقدینگی در جواب دادن به این عرضه ها را دیگر عامل موثر در ایجاد فرایند نزولی شاخص بورس بیان کرد.

وی با بیان اینکه دو زمانه کردن معاملات بورس در هفته های پایانی صعود بازار را می توان به عنوان آخرین دلیل اصلاح اخیر شاخص بورس اشاره نمود، گفت: تقسیم معاملات بورس باعث افزایش ریسک معاملات در نیمه دوم معاملات شد، بازار از چند وقت گذشته در فرایند صعودی و نزولی دچار یک هم حرکتی شدند و همه آنها با یکدیگر در صف فروش یا صف خرید قرار می گیرند.

ادامه اصلاح شاخص بورس تا کجا؟

زارع پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فرایند اصلاحی بازار تا کجا ادامه دارد، گفت: این موضوع وابسته به متغیرهایی مانند انتظارات تورمی و نرخ دلار است که معین نماینده این متغیرها، انتخابات آمریکا و تحریم ها است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: پس از انتخابات آمریکا با التهاب های ناشی از انتخابات داخلی روبرو خواهیم شد که در این زمینه ابهامات زیادی در زمینه شکل و نحوه حمایت از بازار وجود دارد.

وی با بیان اینکه نکته مورد توجه این است که اصلاح بازار علاوه بر اصلاح قیمتی شامل اصلاح زمانی نیز می گردد، گفت: ارزش سهام نتیجه انتظارها از عایدات آینده شرکت ها است، با گذشت زمان و معین شدن بعضی عوامل در سطح کلان مالی و همچنین عوامل خاص صنایع، تصمیم گیری در زمینه ارزش سهام و بازار ساده تر می گردد.

زارع پور اضافه کرد: با در نظر دریافت مفروضات جاری درخصوص نرخ دلار، نرخ بهای کالاها، شرایط فروش شرکت ها، سودآوری بعضی شرکت ها در مقایسه با قیمت آنها جذاب به نظر می رسید.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار نیازمند مفروضات واقعی است و این امر مستلزم گذشت زمان و انتشار گزارش های شرکت ها است تا خرد جمعی بازار به دست آید که چه میزان پیش بینی های صورت گرفته محقق شده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در مجموع به نظر می رسد شرایط نوسانی بازار تا معین نتیجه انتخابات آمریکا، شرایط دلار، گزارش های حسابرسی شده شرکت ها و بعضی دیگر از عوامل کلان مالی ادامه داشته باشد.

عواملی که معاملات بورس را صعودی می نماید

وی به اقداماتی که زمینه بهبود فرایند معاملات بازار را فراهم می نماید اشاره نمود و اضافه کرد: در ابتدا باید زمینه شفافیت اطلاعات و سودآوری شرکت ها را افزایش داد، شرکت ها تا چند وقت گذشته گزارشی را به نام بودجه شرکت ها ارائه می دادند در حالی که اکنون ارائه چنین گزارش هایی حذف شده است.

زارع پور گفت: معین قانون ثابت و مدون، دیگر عاملی است که می تواند در بهبود شرایط بازار تاثیرگذار باشد تا سرمایه گذاران از مسائل تغییرات ناگهانی و لحظه ای قانون های پایه ای بازار رهایی پیدا نمایند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به منظور پیش گیری از رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه باید سرمایه گذاران جدید و کم تجربه را به سمت نهادهای واسط از جمله شرکت های سبدگردانی و سرمایه گذاری سوق داد.

وی گفت: معین حجم مبنا و دامنه نوسان متحرک برای سهم های که در گیر صف فروش می شوند و قیمت پایانی برای آنها نمی خورد از دیگر مسایلی است که می تواند فرایند فعلی معاملات بازار را بهبود ببخشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1426

به "4 عامل تاثیرگذار در اصلاح اخیر شاخص بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 عامل تاثیرگذار در اصلاح اخیر شاخص بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید