روایت یک جهانگرد از مهار ویروس کرونا در چین، چه کسانی اجازه سفر به چین را دارند؟

به گزارش تور ایتالیا ارزان، ویروس کرونا بیش از یک سال است جهان را کلافه نموده و زندگی و تفریحات ساده مردم را از مدار عادی خارج نموده و درست در روزهایی که کشف واکسن کووید-19 امید را برای بهبودی اوضاع بیشتر نموده بود، نوع جهش یافته آن شناسایی شد. با وجود این استیصال جهانی، این سوال مطرح است که چین با یک 1.400 میلیارد نفر جمعیت، چگونه ویروس کرونا را کنترل نموده و تعداد مبتلایان در این کشور به حدود 100 نفر در روز رسیده است؟!

روایت یک جهانگرد از مهار ویروس کرونا در چین، چه کسانی اجازه سفر به چین را دارند؟

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

حسین خلیفی کیوی ـ فعال فرهنگی و گردشگری مقیمِ چین ـ سفری از ایران به این کشور داشته و بخشی از تجربیات و مشاهدات خود را از اقدامات مهارشونده ویروس کرونا در چین به اشتراک گذاشته است. او می گوید: درحال حاضر طبق قوانین جمهوری خلق چین، تنها افرادی اجازه سفر به این کشور را دارند که ویزای کار با اقامت داشته باشند.

ویزای توریستی به هیچ وجه صادر نمی گردد و ویزای تجاری فقط در صورت داشتن دعوتنامه از طرف دولت چین صادر می گردد. به دانشجویانی که ویزای دانشجویی با اقامت دارند نیز اجازه ورود داده نمی گردد و کلاس های دانشجویان خارجی که الان به هر دلیلی خارج از چین هستند، به صورت آنلاین برگزار می گردد.

به گفته او، درحال حاضر هفته ای یک پرواز از تهران به مقصد گوانجو چین برقرار می گردد که قیمت بلیت یکطرفه آن حدود 50 میلیون تومان است. طبق قوانین چین اگر تعداد افراد ناقل در هر پرواز بیش از پنج نفر باشد، پروازهای آن شرکت هواپیمایی به مدت یک هفته تعلیق می گردد و اگر تعداد ناقلان از مرز 10 نفر عبور کند، مدت تعلیق پروازهای آن ایرلاین به دو هفته می رسد. به خاطر همین، شرکت هواپیمایی ماهان که مسافران ترانزیتی زیادی هم از کشورهای اطراف ایران به مقصد چین دارد، تمهیداتی اندیشیده تا پروازهایش ایمن بماند. طبق آخرین اطلاعاتی که دارم، مسافران پرواز چین این شرکت هواپیمایی باید از ساعت 5 بعدازظهر به هتل مقابل فرودگاه امام خمینی مراجعه نمایند و تست کووید-19 بدهند و تا صبح قرنطینه شوند.

وی ادامه می دهد: پس از ورود به چین، ابتدا یک رضایت نامه از مسافر گرفته می گردد. همه مسافران فارغ از نوع گذرنامه ای که دارند، دوباره باید تست کووید بدهند. تست خون اختیاری و نمونه برداری از بینی اجباری است. پس از 24 ساعت جواب تست ها می آید. در این فاصله، مسافر باید در هتل مشخصی قرنطینه گردد. در فرودگاه معین می نمایند که مسافر در کدام هتل مستقر گردد، انتخابی در کار نیست. انجام تست ها و جابه جایی مسافران از فرودگاه تا هتل نیز رایگان است.

مسافران به محض ورود به چین، در فرودگاه دوباره تست کووید می دهند

او اضافه می نماید: مدت زمان قرنطینه اجباری مسافران ورودی به چین 14 روز است، ولی مسافری که مستقیم وارد پکن می گردد 21 روز باید قرنطینه گردد.

خلیفی با بیان این که هزینه قرنطینه در هتل با مسافر بوده و قیمت هر شب اقامت از 250 یوان (حدود 35 دلار) به بالا است، اظهار می نماید: در مدتِ قرنطینه هیچ کس اجازه خروج از اتاقِ هتل را ندارد. دمای بدن و شرایط سلامت مسافران دو بار در روز کنترل می گردد. هیچ کسی برای تمیز کردن اتاق ها مراجعه نمی نماید و همه کارها توسط خود مسافر انجام می گردد. هر اتاق یک گروه وی چت دارد که مامور بهداشت، مترجم، پرسنل هتل و مهمان، از جمله اعضای آن هستند. این گروه برای رسیدگی به مسائل مسافر ایجاد می گردد و به محض بروز علائم، اقدامات مراقبتی بعدی انجام می گردد.

ورودی هتلی که برای قرنطینه مسافران درنظر گرفته شده

وی ادامه می دهد: درست است که مسافران بیمار نیستند اما همه آن ها به عنوان ناقل کرونا درنظر گرفته می شوند. روز سیزدهم قرنطینه از حلق تست می گیرند، در صورتی که نتیجه منفی باشد در روز چهاردهم می توان قرنطینه را ترک کرد. یک گواهینامه با عنوان انتها قرنطینه نیز می دهند که مسافر با وجود آن می تواند به شهرهای دیگر برود.

مسافران در قرنطینه، اجازه ندارند از این خطوط سفید، فراتر بروند و در 14 روز اتاق را ترک نمایند

در طول 14 روز قرنطیه، از مسافر سه مرتبه تست کرونا گرفته می گردد

این فعال گردشگری ساکن در چین می گوید: این اقدامات فقط بخشی از تدابیر پیشگیرانه دولت چین برای کنترل ویروس کرونا است. دولت چین با سختگیری در مجاری ورودی و مرزها، مانع از سرایت بیشترِ این ویروس به داخل این کشور شده است. چین برای مهار ویروس کرونا هزینه زیادی اختصاص داده که موجب شده بیماری کووید-19 در این کشور به خوبی مدیریت گردد.

وی به بعضی دیگر از اقدامات دولت چین برای کنترل ویروس در این کشور اشاره می نماید و می گوید: درحالی که بعضی کشورها الان به قرنطینه شهرها روی آورده اند، چین از یک سال پیش این کار را شروع نموده است. همزمان، با یاری تکنولوژی، رفت و آمد افراد ناقل در سطح شهر را نیز کنترل می نماید. از طرفی، رایج شدن پول الکترونیکی در این کشور، شناسایی و ردیابی ناقلان را سریع تر نموده است. تمام شهروندان، یک QR code دارند و پیش از ورود به هر مکان و منطقه ای این کدها چک می گردد. اگر از محله های قرمز حتی با ماشین عبور نموده باشند، کدشان قرمز می گردد و دیگر اجازه ورود به محافل عمومی از جمله فروشگاه ها، مترو و فرودگاه را ندارند و باید 14 روز قرنطینه شوند. مسافران خارجی نیز وقتی به چین وارد می شوند کد قرمز می گیرد و با انتها قرنطینه، این کد به صورت اتوماتیک سبز می گردد. کارگروه بزرگی برای کنترل و مهار ویروس کرونا در چین تشکیل شده است که وضع موجود را به خوبی مدیریت می نماید.

او با اشاره به نگرانی های تازه در چین با شروع کار مدارس، دانشگاه ها و تورهای مسافرتی، اظهار می نماید: در مقابلِ پیش بینی دولت چین برای یک میلیارد و 700 میلیون سفر در تعطیلات عید بهاره این کشور، احتمالاتی مطرح است که با اجرای تدابیر و کنترل های سختگیرانه در ورودی شهرها، از میزان سفرها کم گردد. طبق مقررات موجود، هر مسافر به محض برگشت به محل زندگی خود ممکن است قرنطینه گردد. قوانین قرنطینه توسط مسؤولان هر شهر معین می گردد و مردم موظف به رعایت آن هستند.

خلیفی معتقد است، مهار ویروس کرونا در چین مرهون چند عامل است؛ مدیریت مناسب دولت، پیروی درست مردم از شیوه نامه ها و مقررات و استفاده از تکنولوژی و صنایع هوشمند که این عوامل می تواند الگوی خوبی برای دیگر کشورها باشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1639

به "روایت یک جهانگرد از مهار ویروس کرونا در چین، چه کسانی اجازه سفر به چین را دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت یک جهانگرد از مهار ویروس کرونا در چین، چه کسانی اجازه سفر به چین را دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید