کرونا و چالشی برای رهبران جهان، راز موفقیت کره جنوبی چه بود؟

به گزارش تور ایتالیا ارزان، همزمان با گسترش شیوع ویروس کرونا کشورهای مختلف دنیا تدابیر و مقررات تازه ای را برای منع رفت و آمد اتخاذ کرده اند.

کرونا و چالشی برای رهبران جهان، راز موفقیت کره جنوبی چه بود؟

از وبسایت دولت جمهوری اسلامی ایران دیدن نمایید.

ابولفضل خدائی: با افزایش شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف رهبران و مسئولان این کشورها برای شکستن حلقه زنجیره این ویروس خطرناک تدابیری را اتخاذ کرده اند که در صورت نادیده دریافت این قوانین برای ناقضین مجازاتی نیز در نظر گرفته شده است. به همین دلیل و به گزارش شبکه خبری ایندیا تودی، مقامات هندی در 75 شهر که شامل تمام ایالت های این کشور می شود، قوانین منع رفت و آمد وضع کرده اند. این محدودیت ها تا یک هفته آینده در این شهرها که موارد ابتلا به ویروس کرونا در آنها به ثبت رسیده است ادامه خواهد داشت. نارندرا مودی نخست وزیر هند هم با هشدار به نقض کنندگان قرنطینه کرونا گفت افرادی که محدودیت های اعمال شده در خصوص ویروس کرونا را نادیده بگیرند،مجازات می شوند. از همین روبر اساس قانون اساسی هند مصوب 1987 افرادی که قوانین مربوط به شیوع بیماری واگیردار را نقض کنند به شش ماه زندان و پرداخت 15 دلار جریمه محکوم می شوند.

طبق گزارش ایندیاتایمز شمار مبتلایان در هند به 415 تن رسیده است.

اما در آمریکا نیز طبق آخرین اخبار ترامپ در دو ایالت نیویورک و کالیفرنیا شرایط اضطراری اعلام کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی که در هفته های گذشته کرونا را بی اثر خوانده بود این بار با تکرار عبارت ویروس چینی گفت: مقامات چینی می بایست ما را زودتر درباره شیوع این ویروس مطلع می کردند. پس از تعطیلی نیویورک به خاطر کروناویروس ترامپ در توئیتی نوشت بعد از 15 روز دیگر تصمیم خواهیم گرفت که آمریکا را باز کنیم!

لازم به ذکر است که تمامی مشاغل غیرضروری در نیویورک تعطیل شده و تنها فروشگاه های مواد غذایی،داروخانه ها و فروشگاه های مربوط به کالاهای اساسی باز هستند.

ترامپ تایید کرد دولت فدرال 100 درصد هزینه استقرار گارد ملی برای محافظت از قرنطینه را خواهد داد. وی دستور داد تا بیمارستان های صحرایی در 3 ایالت مستقر شوند.

آمریکا با ثبت 35070 مورد ابتلا پس از چین و اسپانیا رتبه سوم کرونایی های جهان را به خود اختصاص داد و تا به امروز 458 آمریکایی بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته اند.

اما از سویی دیگر چین در روزهای اخیر علی رغم آمار بالا در شمار مبتلایان با فرایند نزولی در خصوص ابتلا به این ویروس روبرو بوده است. به گزارش گلوبال نیوز بر اساس اعلام وزارت بهداشت چین در روز یکشنبه چین تنها 39 مورد ابتلا به کرونا را داشته است که در روز قبل 46 مورد بوده که تماما مربوط به مسافران خارجی بوده است. پکن که بیشترین مبتلایان به ویروس را دارد در تدابیری تازه پروازها را به فرودگاهی دیگر منتقل کرده که تمام مسافرین آن معاینه خواهند شد. لازم به ذکر است که در مجموع تعداد مبتلایان در چین به 81,093 تن رسیده است.

به گزارش سی ان ان، اسپانیا که یکی از کشورهای پرابتلا به این ویروس است درصدد تمدید شرایط اضطراری در 15 روز آینده است. این موضوع را پدرو سانچز نخست وزیر این کشور در پی افزایش مبتلایان به کرونا اعلام کرده است. مادرید همچنین ممنوعیت پروازی برای 30 روز نیز اعلام کرده است. 28768 تن تا کنون در اسپانیا به کرونا مبتلا شده اند که 1772 تن از آنها جان باخته اند.

در سویی دیگر ایتالیا که یکی از کشورهای رکوددار در زمینه شمار مبتلایان به ویروس کرونا است به تازگی از آمریکا درخواست کمک کرده است. دولت این کشور رسما از مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در خواست نیروی نظامی برای مبارزه با کرونا را داده است. به نوشته سی ان ان وزیر دفاع ایتالیا از همتای آمریکایی خود درخواست ماسک و دستگاه تنفس مصنوعی داده است. درخواست ایتالیا در حالی صورت می گیرد که وزیر دفاع آمریکا از پیش دستور ذخیره ماسک و دیگر تجهیزات مورد نیاز را برای کنترل شیوع ویروس داده بود. با در نظر دریافت عضویت ایتالیا و آمریکا در ناتو و در خواست رم از واشنگتن این روسیه بود که در روزهای اخیر وسایل حفاظتی، مجتمع های سیار برای ضدعفونی و تجهیزات پزشکی به ایتالیا اعزام کرد. ایتالیا تا به امروز 59138 مورد ابتلا داشته که 5476 تن از بیماران فوت کرده اند. نمودار زیر میزان افزایش جان باختگان مبتلا به کرونا را نشان می دهد.

به گزارش بی بی سی، آلمان هم در تدابیری تازه اجماع بیش از 2 دونفر را ممنوع کرده است. بسکمک از مراکز خدماتی شامل رستوران ها و آرایشگاه ها نیز تعطیل شده اند. در بحبوحه این رویدادها پس از انتشار تصاویری از صدراعظم آلمان که وی را در حال خرید کردن نشان می داد خبر دیگری مبنی بر قرنطینه او منتشر شد. وقتی صدراعظم آلمان بدون دستکش و عدم رعایت ایمنی شخصی از فروشگاهی درMitte برلین خرید کرد با 4 بطری نوشیدنی خیلی ها به به و چه چه کردند.مرکل بعد از تماس با پزشکی که به بیماری کووید-19 مبتلا شده تصمیم گرفته خودش را قرنطینه کند. استفان سیبرت، سخنگوی دولت آلمان گفت به مرکل بعد از یک کنفرانس خبری اطلاع داده شده پزشکی که روز جمعه به او واکسن تزریق کرده به ویروس کرونای جدید مبتلا شده است. در آلمان نیز 24873 تن مبتلا شده اند که 94 تن از آنها جان باخته اند. بزرگترین بسته اقتصادی تاریخ اروپا را آلمان با بودجه 822 میلیارد یورویی علیه کروناویروس در دستور کار خود قرار داده است.

فرانسه دیگر کشور مهم اتحادیه اروپا نیز در تازه ترین تدابیر خود حبس و جریمه اعمال کرده است. به همین دلیل مجمع ملی فرانسه طرح قانونی را به تصویب رساند که این کشور را به مدت دو ماه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در حالت فوق العاده بهداشتی قرار می دهد. در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر دادگستری فرانسه با اشاره به جریمه های بیشتر برای افرادی که منع آمد و شد را رعایت نکنند گفت افرادی که این قانون را رعایت نکنند به شش ماه حبس و پرداخت 3700 یورو جریمه محکوم می شوند.

در نسخه اصلاح شده توسط مجمع ملی در این طرح قانونی، جرایم افرادی که به منع آمد و شد احترام نمی گذارند افزایش داده شده است و اگر کسی آن را برای بار اول رعایت نکند 135 یورو جریمه می شود و در صورت تکرار این اقدام طی 15 روز می بایست 1500 یورو جریمه بپردازد. اگر همچنان شخص چهار بار طی 30 روز این قانون را نقض کند به شش ماه حبس و 3700 یورو جریمه محکوم می شود. تازه ترین آمار مبتلایان در فرانسه نشان می دهد 16015 تن به کرونا مبتلا شده اند که 74 تن بر اثر آن جان خود را ازدست دادند.

به منظور کنترل و پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، ستاد بحران عراق نیز مقررات منع آمد و شد یک هفته ای را چند روز دیگر تمدید کرد. طبق بخشنامه پیشین مقرر بود که مقررات منع تردد، فردا سه شنبه به انتها برسد اما وزیر بهداشت عراق اعلام کرده است که این ممنوعیت شش روز دیگر تمدید شده و تا شنبه هفته آینده 28 مارس (نهم فروردین) در سراسر عراق ادامه پیدا می کند.بر پایه آخرین آمار وزارت بهداشت عراق، شمار کل مبتلایان به این ویروس به 233 نفر رسیده و تا به امروز فوت 20 نفر نیز قطعی شده است.

به گزارش الجزیره در سوی دیگر امارات نیز تمامی پروازهای خود را تعلیق کرده است.رئیس هیات مدیره شرکت هواپیمایی امارات متحده عربی گفته که پروازهای مسافربری این شرکت به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی در شرایط کنونی به دلیل شیوع کرونا به صورت موقت از روز چهارشنبه به حالت تعلیق در می آید. این شرکت هواپیمایی دولتی امارات از کارمندان خود خواسته که به مرخصی بدون حقوق بفرایند و حدود 25 تا 50 درصد حقوق شمار زیادی از کارکنان این شرکت هواپیمایی کاهش یافته است.امارات 153 مبتلا و دو فوتی بر اثر کرونا داشته است.

رسانه های سعودی نیز از وضع مقررات منع آمد و شد در این کشور برای مقابله با گسترش ویروس کرونا خبر دادند. در همین حال امارات تمام پروازهای مسافربری و ترانزیت از مبدا و به مقصد این کشور را تعلیق می کند.طبق گزارش واس، مقررات منع آمد و شد هر روز از ساعت 19 تا شش صبح و به مدت 21 روز اجرا خواهد شد. طبق دستور ملک سلمان، مقررات منع آمد و شد از عصر امروز (دوشنبه) اجرایی می شود.

ژاپن نیز ضمن هشدار به شهفرایندانش درباره سفر به آمریکا، تمام مسافران از آمریکا را قرنطینه می کند. به گزارش ای بی سی نیوز ژاپن این اقدام را به کشورهای دیگر نیز توصیه کرده است. ژاپن 1101 مبتلا داشته که 41 تن فوت کرده اند.

اما مجله چینی کایگزین در مقاله ای به موفقیت کشور کره جنوبی پرداخته و نوشته که این کشور با وجود نشانه هایی از وجود کووید-19 تصمیم به قرنطینه شهرها و تعطیلی کسب و کارها نکرد، بلکه روش و سیستمی را بر پایه اعتماد بنا نهاد. گزارش می افزاید کره جنوبی کمترین تعداد مرگ و میز به میزان یک درصد را داشته است. این گزارش راز موفقیت سئول را اتفاقی می داند که در سال 2015 رقم خورد و آن شیوع بیماری تنفسی در خاورمیانه بود که از آن به نام (سندروم مرس) یاد می کنند. پس از آن نیز بعد از اینکه سال گذشته اولین مورد ابتلا به کووید 19 در چین مشاهده شد سئول تمهیداتی را برای عدم گسترش شیوه این ویروس در نظر گرفت که شامل تست سریع افراد مشکوک و ایجاد فضای مناسب برای بیماران احتاقتصادی بود. تست افراد در خودرو بدون پیاده شدن آنها از دیگر روش هایی بود که هم اکنون کشورهایی چون آمریکا، کانادا و آلمان از آن کپی برداری می کنند. گزارش می افزاید کره جنوبی قابلیت تست افراد مشکوک بین 12000 الی 20000 تن را دارد که جواب تست نیز ظرف 6 الی 24 ساعت در اختیار افراد قرار می گیرد. طبق آخرین آمار این کشور 8961 مورد ابتلا داشته که 3166 تن بهبود یافته اند و 111 تن فوت کرده اند.

ایران نیز تا به این لحظه 23049 مبتلا به کرونا را دارد که 1812 تن تا کنون فوت کرده اند. طبق گفته وزیر خارجه کشورمان تحریم های آمریکا مانع مبارزه با این ویروس است. ظریف در توئیترش نوشت: مردم ایران به کارزار روزافزون جهانی دولت ها و رهبران جامعه مدنی که خواهان برداشته شدن تحریم های غیرقانونی ایالات متحده هستند، ارج می نهند.ایالات متحده گوش شنوایی ندارد و مانع مبارزه جهانی با کووید19 است. تنها راهکار: با مجازات جمعی (مردم ایران) توسط ایالات متحده، مقابله کنید. این الزامی اخلاقی و عملگرایانه است. آمریکا نیز که اخیرا اعلام کرده تحریم ها علیه ایران همچنان ادامه دارد در پیشنهادی گفت که حاضر است به ایران کمک های دارویی ارسال کند که وزیر خارجه کشورمان این پیشنهاد را منافقانه خواند و رهبر انقلاب نیز در سخنرانی خود این پیشنهاد را رد کرد و گفت آمریکا خودش کمبود تجهیزات دارویی دارد. رئیس جمهور نیز گفت: آنها جهت چشمه را بسته اند و به ما لیوان آب گل آلود تعارف می کنند! لیوان آب گل آلود شما را نمی خواهیم.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1091

به "کرونا و چالشی برای رهبران جهان، راز موفقیت کره جنوبی چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و چالشی برای رهبران جهان، راز موفقیت کره جنوبی چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید