چطور استیک بوقلمون نرم و لذیذ با سس قارچ رستورانی درست کنیم؟

به گزارش تور ایتالیا ارزان، استیک بوقلمون یکی از خوشمزه ترین انواع استیک است که معمولا با استفاده از سینه بوقلمون درست می گردد. این غذای لوکس و گران قیمت هم درست مانند استیک فیله گوساله هم در تابه روی گاز و هم روی گریل و باربیکیو طبخ می گردد. اگر شما هم هوادار انواع غذا با بوقلمون برای و هستید، با ما در این مقاله از در همراه باشید تا طرز تهیه استیک بوقلمون خوشمزه با سس قارچ را به شما آموزش دهیم.

چطور استیک بوقلمون نرم و لذیذ با سس قارچ رستورانی درست کنیم؟

مواد لازم برای تهیه استیک بوقلمون (برای 4 نفر)

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
سینه بوقلمون (بدون پوست و استخوان)1 کیلوگرم
روغن زیتونبه مقدار لازم
آبلیمو یا آب لیموترش تازه2 قاشق غذاخوری
سیر2 حبه
پیاز1 عدد میانه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
پودر آویشن، پودر پیاز و پودر پاپریکابه مقدار لازم
برگ بو2 عدد
رز ماری خشک1 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه سس قارچ استیک (برای 4 نفر)

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
قارچ300 گرم
خامه ساده300 گرم
شیر1 لیوان فرانسوی دسته دار
پودر سیر1 قاشق چای خوری
پیاز2 عدد میانه
آب لیموترش تازه یا آبلیمو2 قاشق غذاخوری
کرهبه مقدار کافی
ماست چکیده2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

مدت زمان لازم برای آماده سازی مواد اولیه استیک بوقلمون با سس قارچ: 1 ساعت

مدت زمان لازم برای تهیه استیک بوقلمون با سس قارچ: کمتر از 20 دقیقه

مراحل طرز تهیه استیک بوقلمون با سس قارچ

طرز تهیه استیک بوقلمون مثل هم در تابه روی گاز و هم در فر امکان پذیر است. برای تهیه استیک بوقلمون بهتر است از گوشت سینه فیله شده بهره ببرید.

مرحله اول: مواد اولیه استیک بوقلمون را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه استیک سینه بوقلمون، یک عدد پیاز شسته و بدون پوست را به صورت خلالی درشت خرد کنید. بقیه پیازهای به جای مانده را هم بشویید، پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید و برای تهیه سس قارچ کنار بگذارید. حبه های سیر را پوست بگیرید و به صورت ریز رنده کنید.

چند عدد لیموترش تازه را بشویید و آبگیری کنید تا به مقدار 4 قاشق غذاخوری آبلیموی تازه داشته باشید. نیمی از این مقدار را برای مرینیت کردن گوشت بوقلمون و نصف دیگر را برای درست کردن سس قارچ کنار بگذارید.

قارچ ها را بشویید و به صورت اسلایسی برش بزنید. قطعات قارچ را کنار بگذارید تا بعدا در سس قارچ بریزید. سینه بوقلمون را هم بشویید و در سبد بگذارید تا آب اضافی آن خارج گردد. سپس، سینه بوقلمون را طوری برش بزنید که 4 عدد فیله به ضخامت 2 تا 3 سانتی متر داشته باشید.

برای خرید گوشت بوقلمون، آبلیمو و قارچ می توانید به روش های یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله دوم: فیله های سینه بوقلمون را مرینیت کنید

در طرز تهیه استیک فیله بوقلمون، مرینیت کردن گوشت را می توان به عنوان یکی از مهم ترین مراحل برشمرد. برای این منظور، قطعات استیکی سینه بوقلمون را همراه با مقداری روغن زیتون، 2 قاشق غذاخوری آبلیموی تازه، پیازهای خلالی شده و سیر رنده شده در یک کاسه مناسب بریزید. این ترکیب را به مدت یکی دو دقیقه با دست ماساژ بدهید تا گوشت بوقلمون کاملا به این مواد آغشته گردد.

برای خرید روغن زیتون می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله سوم: مایه مرینیت استیک بوقلمون را تکمیل کنید

حالا، مقداری نمک، فلفل سیاه، پودر سیر، پودر پیاز، آویشن، رزماری خشک شده و پودر پاپریکا را نیز به کاسه حاوی گوشت بوقلمون اضافه کنید. فیله های بوقلمون را دوباره به مدت یکی دو دقیقه با دست ماساژ بدهید تا همه قسمت های آن به ادویه ها آغشته شده و کاملا طعم دار شوند.

برای خرید نمک، فلفل سیاه، پودر سیر، پودر پیاز، آویشن، رزماری خشک شده و پودر پاپریکا می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله چهارم: استیک گوشت بوقلمون را استراحت دهید

در این مرحله از دستور پخت استیک بوقلمون، درب کاسه را ببندید یا با سلفون بپوشانید. سپس، گوشت بوقلمون مرینیت شده را حداقل برای یک ساعت در یخچال بگذارید تا مزه دار شده و گرفته گردد. توجه داشته باشید، زمان استراحت گوشت بوقلمون در یخچال هر چقدر بیشتر باشد، استیک شما تردتر و خوشمزه تر خواهد شد.

مرحله پنجم: استیک بوقلمون را بپزید

پس از گذشت این مدت، یک تابه چدنی یا یک تابه تفلون شیاردار را روی حرارت زیاد بگذارید تا داغ گردد. مقداری روغن زیتون هم در تابه بریزید. سپس، فیله های بوقلمون را از یخچال خارج کنید و در تابه بگذارید تا هر طرف آن به مدت 5 تا 6 دقیقه روی حرارت زیاد سرخ گردد.

مرحله ششم: استیک بوقلمون را استراحت دهید

پس از آن که هر دو طرف فیله ها را سرخ کردید، قطعات استیک را از تابه بیرون بیاورید و در ظرف مناسبی قرار دهید. روی ظرف را با فویل بپوشانید تا استیک های شما به مدت 10 دقیقه استراحت نمایند. مراقب باشید، فیله های سرخ شده را روی یکدیگر قرار ندهید.

مرحله هفتم: درست کردن سس قارچ را آغاز کنید

در فاصله استراحت کردن استیک بوقلمون، شما می توانید سس قارچ () را آماده کنید. برای این منظور، تابه مناسبی را روی حرارت میانه بگذارید و مقداری کره و کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید. سپس، پیازهای نگینی را در تابه بریزید و منتظر بمانید تا تفت ببینند و شیشه ای و سبک شوند.

برای خرید کره می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله هشتم: قارچ را اضافه کنید

پس از سبک شدن پیازها، قطعات قارچ اسلایسی و آبلیموی تازه را نیز در تابه بریزید و تفت بدهید. در این مرحله، به دلخواه می توانید به مقدار نصف قاشق غذاخوری، آرد سفید هم در تابه بریزید و با کره و روغن زیتون تفت دهید. اضافه کردن آرد به سس قارچ کاملا اختیاری است و موجب غلیظ تر شدن سس می گردد.

برای خرید کره و آرد می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله نهم: باقی مواد سس قارچ را اضافه کنید

حالا، شیر، ماست و خامه را با یکدیگر مخلوط کنید و در تابه حاوی قارچ و پیاز بریزید. این ترکیب را به خوبی هم بزنید و پودر سیر، نمک و فلفل سیاه را هم اضافه کنید. سس را دوباره هم بزنید تا کاملا یکدست گردد. به محض مشاهده اولین حباب ها، حرارت را خاموش کنید و هم زدن سس قارچ را برای یک دقیقه دیگر ادامه دهید.

مرحله آخر: استیک بوقلمون با سس قارچ را سرو کنید

در این فاصله، استیک بوقلمون شما به مقدار کافی استراحت نموده و باید سرو گردد. برای این منظور، قطعات استیک را در ظرف سرو بگذارید و با پوره سیب زمینی، انواع سبزیجات تازه، آبپز یا سرخ شده دورچین کنید. شما به دلخواه می توانید سس قارچ را روی استیک بوقلمون بریزید یا در ظرف جداگانه ای همراه با استیک سرو کنید.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم در طرز تهیه استیک بوقلمون

  • در هنگام پخت استیک بوقلمون، توصیه می کنیم ابتدا پوست بوقلمون (در صورت داشتن) را بگیرید و فیله های بدون استخوان و بدون پوست سینه را آماده کنید.
  • سعی کنید مدت زمان استراحت گوشت بوقلمون مرینیت شده را در یخچال تا جای ممکن افزایش دهید. به این ترتیب، استیک شما تردتر و خوشمزه تر خواهد شد.
  • پس از بیرون آوردن گوشت مرینیت شده بوقلمون از یخچال، بهتر است آن را برای چند دقیقه در فضای آشپزخانه قرار دهید تا به دمای محیط برسد. سپس، می توانید روند پخت استیک را آغاز کنید.
  • برای سرو استیک بوقلمون بسته به ذائقه می توانید از سس قارچ، سس گریوی، سس چیلی یا دیگر انواع سس بهره ببرید.
  • در طرز تهیه سس قارچ برای سرو کنار استیک، به جای شیر می توانید از استاک یا عصاره گوشت گوساله (طرز تهیه استاک) بهره ببرید.

فوت و فن های خوشمزه شدن استیک بوقلمون

استیک بوقلمون را چقدر باید روی حرارت بگذاریم؟

اندازه پخت استیک بوقلمون هم درست مانند استیک فیله گوساله کاملا سلیقه ای است. بنابراین، مدت زمان لازم برای سرخ شدن هر طرف استیک بسته به ذائقه شما می تواند متفاوت باشد. برای مثال، اگر استیک رِیر (rare) با پخت بسیار کم را ترجیح می دهید، کافی است هر طرف گوشت را فقط 3 الی 4 دقیقه سرخ کنید.

از سوی دیگر، ممکن است هوادار استیک مدیوم ریر (medium rare) باشید و بخواهید مغز فیله ها همچنان قرمز باقی بماند. در این صورت، زمان لازم برای سرخ کردن هر یک از طرفین گوشت بوقلمون حدود 4 تا 5 دقیقه خواهد بود.

بعضی از افراد هم دوست دارند استیک خود را به صورت مدیوم (medium) نوش جان نمایند. در این حالت، مغز فیله ها آبدار و صورتی رنگ است. برای داشتن یک استیک مدیوم، کافی است هر طرف را 5 تا 6 دقیقه در معرض حرارت زیاد قرار دهید.

اما، حالت مدیوم وِل (medium well) یکی از محبوب ترین درجات پخت استیک به ویژه در بین ایرانی ها است. در این حالت، هر طرف گوشت برای 6 تا 7 دقیقه روی حرارت تفت می بیند و در نهایت، استیک شما کاملا مغزپخت و در عین حال، ترد خواهد بود.

یک مدل پخت دیگر هم وجود دارد که به آن وِل دان (well done) می گویند. در این روش پخت، قطعات استیک برای مدت طولانی تری روی حرارت باقی می مانند و کاملا خشک می شوند. توجه داشته باشید، بسته به ضخامت فیله ها و اندازه استراحت آن ها، ممکن است زمان لازم برای دستیابی به هر یک از این حالات، کمی بیشتر یا کمتر باشد.

از کجا بفهمیم استیک بوقلمون کاملا پخته شده است؟

استیک بوقلمون را یک برش کوچک بزنید و مغز آن را آنالیز کنید. اگر مغز استیک بوقلمون سفید بود معلوم می گردد کاملا پخته شده است.

روش درست کردن استیک بوقلمون در فر چگونه است؟

مراحل طرز تهیه استیک بوقلمون در فر هم درست مانند همان چیزی است که در دستور بالا برایتان گفتیم؛ با این تفاوت که باید فر را از قبل با دمای 200 درجه سانتی گراد گرم نموده و سینی فر را چرب کنید. سپس، فیله های مزه دار شده را روی سینی بچینید و به مدت 15 تا 20 دقیقه در فر قرار دهید. در طول این مدت، یک بار قطعات گوشت بوقلمون را پشت و رو کنید تا اطراف آن به یک مقدار بپزد. باقی مراحل را مطابق دستور بالا دنبال کنید.

استیک ران بوقلمون را چگونه درست کنیم؟

طرز تهیه استیک ران بوقلمون هم عینا مانند دستور بالاست. توجه داشته باشید، ابتدا باید استخوان ران بوقلمون را جدا نموده و سپس، مراحل طرز تهیه استیک بوقلمون را دنبال کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 26 مهر 1403 بروزرسانی: 26 مهر 1403 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2530

به "چطور استیک بوقلمون نرم و لذیذ با سس قارچ رستورانی درست کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور استیک بوقلمون نرم و لذیذ با سس قارچ رستورانی درست کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید