موضع گیری بورل نسبت به تحریم تسلیحاتی ایران

به گزارش تور ایتالیا ارزان، ایرنا نوشت: مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید؛ با وجود خروج آمریکا از برجام، این کشور در کسوت عضو سازمان ملل متحد می تواند خواستار تحریم تسلیحاتی علیه ایران شود.

موضع گیری بورل نسبت به تحریم تسلیحاتی ایران

جوسپ بورل روز پنجشنبه در گفت وگو با رادیو آزاد اروپا به خروج آمریکا از برجام اشاره و شرح داد که این کشور دیگر به عنوان عضو این توافق به حساب نمی آید.

وی اضافه کرد: از بیانیه ترامپ و یادداشت رییس جمهوری آمریکا در ماه می گذشته، مشخص است که آنها اعلام کرده اند به مشارکت خود در برجام پایان می دهند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: می خواهم این را هم یادآوری کنم که آمریکا از آن زمان به بعد در هیچ یک از جلسات برگزار شده در چارچوب این توافق شرکت نکرده است. پس کاملاً روشن است که آمریکا دیگر عضو شرکت کننده در این توافق نیست.

بورل درباره تلاش های اخیر دولت آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران بیان کرد که این کشور همانند هر یک از اعضای دیگر سازمان ملل متحد حق دارد خواستار تحریم تسلیحاتی شود.

وی ادامه داد: باید ببینیم شورای امنیت چه تصمیمی خواهد گرفت.

دولت دونالد ترامپ که بزرگترین فروشنده سلاح در دنیا است، نگران پایان تحریم تسلیحاتی ایران است و سعی دارد خود را عضوی از برجام معرفی کند تا به نحوی تحریم های تسلیحاتی ایران را ادامه دهد.

در حالی که بحران شیوع کرونا دنیا را به خود مشغول کرده است، اما مقامات آمریکا همچنان سیاست فشار حداکثری علیه تهران را ادامه می دهند و از هر ابزاری که به ذهنشان می رسد، بهره برداری می کنند. رسانه ها از طرح آمریکا برای استفاده از ظرفیت های قطعنامه2231 شورای امنیت برای تداوم تحریم تسلیحاتی ایران خبر داده اند. قطعنامه ای که بر اساس آن تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر آینده پایان خواهد یافت.

این رویکرد خصمانه در حالی از سوی آمریکا پیگیری می شود که ایران با توجه به تحریم های ظالمانه، امکان جابجایی پول چنین خریدهایی در سیستم مالی بین المللی را ندارد و اگر هم بتواند، با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد دنیا تهیه منابع مورد نیاز خریدهای تسلیحاتی از سوی تهران کار آسانی نیست. بنابر این، گذشته از استدلال های سست و بی پایه مقامات آمریکا در این زمینه هر ناظر بی طرفی تایید خواهد کرد که این اقدام آمریکا هیچ مبنای منطقی ندارد.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1192

به "موضع گیری بورل نسبت به تحریم تسلیحاتی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موضع گیری بورل نسبت به تحریم تسلیحاتی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید