راستا حرکت مالی ما یک راستا صحیح است ، اقتصاد ما فقط 1.7 درصد کوچک شد

به گزارش تور ایتالیا ارزان، به گزارش خبرنگاران، حسن روحانی رئیس جمهور روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه اولویت اول ما، آموزش حضوری دانش آموزان در مدارس، با رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی است، گفت: آموزش دانش آموزان درسال جدید با توجه به شرایط بیماری کرونا، به صورت آموزش حضوری و غیرحضوری خواهد بود.

راستا حرکت مالی ما یک راستا صحیح است ، اقتصاد ما فقط 1.7 درصد کوچک شد

روحانی افزود: همانطور که در ماه های گذشته و با شیوع بیماری کرونا نشان دادیم که فاصله جان و نان، جان و کار، معیشت و سلامت و دیانت و سلامت معنا ندارد، از 15 شهریور هم می خواهیم بگوییم فاصله بین جان و تحصیل و درس خواندن با رعایت همه دستورالعمل های بهداشتی، معنا ندارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه سال جاری هیچ کودک ایرانی نباید از تحصیل محروم بماند، اظهار کرد: در کنار آموزش حضوری در مدارس، ما صدا و سیما را داریم که با آموزش و پرورش همکاری می نماید.

روحانی با قدردانی از رهبرمعظم انقلاب، مراجع تقلید، حوزه های علمیه و همه وعاظ و روحانیون که با بیانات و عملشان راه و جهت عزاداری با حکمت سال جاری را ترویج کردند، گفت: مردم در مراسم عزاداری محرم سال جاری، با کنار هم قراردادن سلامت، حکمت، دیانت، عقلانیت و درایت، یک عزاداری با شکوه، خاص و استثنایی را در تاریخ ایران ثبت کردند.

رئیس جمهور با اشاره به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور به ویژه پس از تحریم های آمریکا از اوایل سال 97 اظهار کرد: هدف آمریکایی ها از اعمال این تحریم ها و تشدید فشارهای اقتصادی، تسلیم ملت و دولت ایران در برابر خواسته های نامآغازشان بود اما با ایستادگی و فداکاری مردم، متوجه شدند که این کار شدنی نیست.

روحانی گفت: مردم ایران علیرغم همه سختی ها، ایستادگی و مقاومت کردند و دولت در کنار سایر مقامات و قوای دیگر این فشار را تحمل نموده و یک معجزه تاریخی را رقم زدند چرا که هیچ کشوری تصور نمی کرد با حجم گسترده ای از تحریم های شدید طی حدود سه سال گذشته، مردم و دولت ایران بتوانند سختی ها را تحمل نمایند.

رئیس جمهور توضیح داد: مردم با ایستادگی و مقاومت خود نشان دادند که استقلال، آزادی و اصول و حقوق شان بر همه آنچه دشمنان فکر می کردند، ارجحیت دارد.

روحانی با اشاره به اقدامات اخیر آمریکا در اعمال فشارهای شدید به کشورمان اظهار کرد: از آنجایی که یکی از مفاد برجام این است که اواخر مهر ماه، جمهوری اسلامی ایران به طور کامل از تحریم تسلیحاتی خارج می گردد این موضوع برای آمریکایی ها خیلی سنگین است لذا دنبال تصویب قطعنامه ای در این زمینه بودند اما 13 عضو شورای امنیت در برابر قطعنامه آمریکا ایستادند و این در تاریخ کم نظیر و شاید بی نظیر است که آمریکا قطعنامه ای را پیشنهاد دهد و فقط یک رای داشته باشد لذا این موضوع هم شکست مفتضحانه ای برای آمریکا بود.

رئیس جمهور گفت: آمریکا پس از این شکست به دنبال طرح دیگری افتاد تا به خیال خود کسب آبرو کند و در این زمینه خواستار استفاده از سازوکار درون برجام شد و این در حالی است که اگر کسی با الفبای سیاست و تعامل آشنا باشد به خوبی می فهمد که اگر کسی از قراردادی خارج شده باشد بعد از دو سه سال نمی تواند از امتیاز موجود در آن قرارداد استفاده کند.

روحانی گفت: آمریکا برای کسب آبرو و وجهه برای انتخابات آینده خود اینگونه حرفهای ناپسند و ناروا را مطرح می نماید.

رئیس جمهور افزود: دیروز در وین کشورهای 1+4 به صراحت گفتند که در کنار برجام هستند و آمریکا حق سوءاستفاده از برجام را ندارد همچنین رئیس شورای امنیت سازمان ملل در گفت وگوی تلفنی کاملا با نظر ایران موافق بود اما در عین حال آمریکایی ها این کار عبث و بچگانه را آغاز کردند.

روحانی گفت: امروز در شورای امنیت سازمان ملل در مورد دیدگاه ایران در این زمینه اتفاق نظر وجود دارد و این نیز یک پیروزی بزرگ دیگری برای ایران خواهد بود که به نظرم در تاریخ کم سابقه است که کشوری بارها از لحاظ سیاسی و حقوقی در مجامع بین المللی با آمریکا درگیر گردد و چندین بار آمریکا را شکست دهد، قطعا آمریکا در این مرحله هم شکست خواهد خورد و حرفهایی که مطرح می نماید کاملا بی محتوا و بی اساس است. مردم اطمینان داشته باشند دولت از همه توان و قدرت خود در این زمینه استفاده خواهد نمود.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا به دنبال آن بود که ملت ایران را از لحاظ اقتصادی شکست داده و در برابر فشارهای ناروا به تسلیم وادار کند، اظهار کرد: بانک مرکزی از آغاز سال جاری علیرغم کرونا و مسائل ناشی از آن توانسته است 14.5 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و ضروری پرداخت کند.

روحانی گفت: بسکمک از کشورها در طول دوران کرونا از لحاظ اقتصادی دچار رشد منفی شده و اقتصاد آنها 9 و 13 و 14 درصد کوچک شده است اما در جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه فشارها و تحریم در سه ماهه اول فقط 1.7 درصد (یعنی کمتر از 2 درصد) اقتصاد کشور کوچک شده است و این نشان می دهد که همه با تمام وجود مشغول کوشش بوده و فراوری ادامه دارد.

رئیس جمهور افزود: در ماههای اخیر بخش صنعت، کشاورزی و تا حدودی خدمات رشد داشته است و چه بسا اگر با این فرایند پیش برویم تا سرانجام سال به رشد مثبت غیرنفتی خواهیم رسید.

روحانی با مردود خواندن مطالب برخی از رسانه ها مبنی بر اینکه کشور از لحاظ رشد نقدینگی در شرایط انفجار واقع شده است، اظهار کرد: آمار بانک مرکزی نشان می دهد که رشد پایه پولی در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به آخر سال گذشته معادل 2.9 بوده است و این بیانگر جهت صحیح و درست حرکت اقتصادی کشور است.

رئیس جمهور گفت: امروز وزیر رفاه گزارش داد که برای اشتغال روستایی که از اول مرداد ماه آغاز شده است، 6 هزار میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت. البته در دولت یازدهم و دوازدهم گام های بسیار خوبی از لحاظ آب سالم پایدار، برق، گاز، راه روستای، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و شبکه ارتباطات برای روستاها برداشته شده است. طی ماههای اخیر نیز اقدامات ارزنده ای برای اشتغال آغاز شده که با قوت ادامه خواهد یافت با اقدامات دولت سهم اشتغال روستایی در سبد اشتغال کشور از 3 درصد به 25 درصد رسیده است.

روحانی گفت: از همه اعضای دولت، معاونین و مسوولین استان می خواهم کوشش مضاعفی را در راستای جهش در بخش هایی از کشاورزی و صنعت و اشتغال انجام دهند و البته اقدامات خوبی در این زمینه ها صورت گرفته است که باید آنها را ادامه دهیم و چنانچه سایر قوا نیز کمک نمایند سرعت آن بیشتر خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: دولت طرح هایی داشته که امیدواریم با کمک قوای دیگر اجرایی گردد و البته دولت همزمان راههای دیگر را پیگیری می نماید.

روحانی با تاکید بر اینکه دولت، کشور و نظام در برابر فشار دشمنان سر خم نخواهد نمود، گفت: بی تردید اشتغال و معیشت مردم شرایط مناسب تری در ماههای پیش رو خواهد داشت و قوای دیگر نیز بدانند که دولت در 11 ماه سرانجامی خود واقع شده است و به دنبال تکمیل طرح های نیمه تمام خود است و امیدوارم همه کمک نمایند تا در کنار هم کشور آباد و سرافرازی داشته باشیم و دشمنان خود را در سراسر منطقه و جهان ناامید کنیم.

رئیس جمهور روابط نزدیک و صمیمی با کشورهای منطقه را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز با بسکمک از کشورهای همسایه به جز یکی دو کشور روابط نزدیکی داریم و در جلسه ای که به این منظور در هفته گذشته وجود داشت تصمیم گرفته شد تا روابط با کشورهای همسایه و دوست را هر چه بیشتر توسعه دهیم.

روحانی تعامل را به معنای قدرتمند بودن یک کشور دانست و گفت: هر کشور قدرتمند می تواند تعامل بیشتری با جهان داشته باشد و امیدوارم در این تعامل بتوانیم سهم خود را در اقتصاد جهانی حفظ کنیم. امروز همه جهان در یک بازار عمومی واقع شده است و اگر سهم خود را از این بازار داشته باشیم می توانیم جهت توسعه و پیشرفت را با سرعت ادامه دهیم. در تعامل سازنده است که می توانیم سهم خود را در بازار قدرت و ثروت روابط بین الملل داشته باشیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از کوشش های وزارت بهداشت و درمان گفت: این وزارتخانه کوشش جدیدی را آغاز نموده است که بتوانیم سیستم درمان را از راه دور انجام دهیم و با این سیستم و با استفاده از فضای مجازی مردم می توانند مشورت های پزشکی و حتی نسخه های پزشکی را دریافت نمایند و این می تواند تحول بزرگی در عرصه دولت الکترونیک محسوب گردد.

متن مهمترین سخنان رئیس جمهور به این توضیح است:

در اغلب مجالس در سراسر کشور هم آماری که وزیر بهداشت و درمان و هم آماری که وزیر کشور به من دادند، این بود که حداقل 80 درصد مجالس و محافل در سراسر کشور پروتکل ها را هم در استفاده از ماسک، هم فاصله گذاری و همه دستورالعمل هایی که به آنها ابلاغ شده بود، به خوبی عمل و اجرا کردند و حتی غالب نذورات به صورت مواد خشک به خانواده ها داده شد و بسیار عزاداری شکوهمند، به یاد ماندنی و استثنایی در تاریخ ایران ثبت شد.

موضوع دوم آغاز سال تحصیلی است که از شنبه 15 شهریور ماه مراسم سال تحصیلی آغاز می گردد. برای ما مهم بود در تمام مراحل که بگوییم فاصله جان و نان معنا ندارد، فاصله جان و کار معنا ندارد، فاصله معیشت و سلامت معنا ندارد و فاصله سلامت و دیانت معنا ندارد و در ماه محرم دیدیم که هیچ فاصله ای بین اینها نبود.

سال جاری آموزش به طور طبیعی یک آموزش مرکبی خواهد بود. ترکیب شده از آموزش حضوری و آموزش غیرحضوری و آنجاهایی که آموزش و پرورش می تواند با پروتکل های بهداشتی کلاس منظم خود را تشکیل دهد و فاصله به اندازه کافی هست، معلمین عزیز سر کلاس می فرایند و اولویت اول ما آموزش حضوری است و آموزش حضوری برای ما بسیار مهم است البته همه پروتکل های بهداشتی باید مراعات گردد و حتما آموزش و پرورش همه آیین نامه ها و دستورالعمل ها ابلاغ شده را به همه مدارس و به همه مدیران خود در سراسر کشور ابلاغ نموده است و به گونه ای باشد که هر دانش آموزی وارد مدرسه می گردد اعم از شستن دست، داشتن ماسک و حرارت سنج که ببینیم وضع دانش آموز چگونه هست و همچنین در محل کلاس نحوه ای که دانش آموزان با هم می نشینند، در ساعت تفریح چگونه با هم مراوده داشته باشند و در همه مراحل باید به دقت مراعات گردد و از خانواده های عزیز می خواهم که مشارکت نمایند که بدون مشارکت آنها امکان پذیر نیست و یک دستورالعملی است که فرزند عزیز ما از خانه که حرکت می نماید باید آن دستورالعمل را مراعات کند، در جهت راه باید مراعات کند، اگر در سرویس هست باید مراعات کند تا جلوی درب مدرسه، در مدرسه باید مراعات کند و وقتی هم خارج می گردد باز باید مراعات کند تا به خانه برسد پس هم خانواده ها، هم معلمین و هم همه آنهایی که می توانند در این زمینه کمک و کمک نمایند، باید دست به دست هم بدهیم.

تصمیم ما بر این است و ابلاغ من هم بر همین مبنا است که سال جاری هیچ کودک ایرانی نباید از تحصیل محروم بماند و همه باید بتوانند تحصیل خودشان را انجام دهند.

در کنار آموزش حضوری، در مرحله دوم صدا و سیما را داریم یعنی صدا و سیما که شبکه های لازم در سیما و شبکه های لازم در صدا و فرق نمی نماید به هر صورتی که ضروری است با آموزش و پرورش همکاری می نماید که البته در سال تحصیلی گذشته هم این کار انجام گرفت، کمک کردند، حضور پیدا کردند و کوشش کردند و سال جاری باید کوشش بیشتری انجام بگیرد.

علاوه بر تحصیل حضوری که در چارچوب پروتکل ها برخی مدارس برای دانش آموزان هر روزه خواهد بود، برخی از مدارس ممکن است یک روز در میان باشد و وابسته به شرایط مدرسه و جمعیت است که ابلاغ می گردد و بر آن مبنا عمل خواهد شد و علاوه بر حضور صدا و سیما برای آموزش فضای مجازی هم در این زمینه فعال خواهد بود.

مدارس مختلف از شبکه های مختلف و از اپلیکیشن های مختلف برای دانش آموزان خودشان استفاده کردند، مدارس خصوصی معمولا با شرایط خاصی با دانش آموزان خودشان در تماس بودند.

در مدارس دولتی هم وزارت آموزش و پرورش یک شبکه ای را به نام شبکه شاد تهیه دید که در اختیار دانش آموزان عزیز نهاده شد. برای این شبکه مردم متحمل یک پرداخت اقتصادی می شدند هر مقداری که آموزش و پرورش لازم می داند که از این شبکه در حد ضرورت استفاده گردد ، آن خانواده هم ناچار بود به خاطر اینکه از آن شبکه استفاده شده پول اینترنت بدهد.

امروز به سازمان برنامه و بودجه، وزیر ارتباطات و وزیر آموزش و پرورش دستور دادم که شبکه شاد برای مدارس دولتی و برای دانش آموزان باید بدون هزینه باشد و خانواده ها هیچ پرداختی در این زمینه نباید انجام دهند. همانطور که وزارت ارتباطات مدارس را به شبکه ملی اطلاعات متصل نموده و این کار بدون هزینه انجام گرفته و این کار بزرگ را انجام داده است، این کار هم باید انجام بگیرد.

یک جایی اگر کمک اقتصادی هم می خواهد سازمان برنامه و بودجه هست و خانواده ها، مخصوصاً آنهایی که وضع اقتصادی شان در حدی نیست که این پول ها را پرداخت نمایند نباید پولی پرداخت نمایند و آموزش برای دانش آموزان به معنای واقعی کلمه باید رایگان انجام بگیرد و ان شاء الله رایگان برای دانش آموزان عزیز ما انجام خواهد گرفت.

مسأله بعدی که می خواهم بر آن تأکید کنم، شرایطی است که امروز از لحاظ اقتصادی و سیاسی در آن قرار داریم، یک بعدش همان کاری است که آمریکایی ها از اوایل سال 97 آغاز کردند و الان 2.5 سال است که دارند ادامه می دهند. هدف آنها هم این بوده که با فشار اقتصادی دولت و مردم را در برابر خواسته های نامآغاز و غلط خودشان تسلیم بنمایند.

فهمیدند نشد، برایشان آشکار شد که این کار امکان پذیر نیست، البته بار سنگینی از لحاظ اقتصادی به دوش مسئولان اقتصادی کشور افتاد و همچنین بار سنگینی بر دوش مردم برای معیشت افتاد اما مردم تحمل کردند. دولت و همه مقامات مسئول اعم از قوای دیگر و سایر ارکان کشور همه این بار را تحمل کردند و نشان دادند، واقعاً یک معجزه تاریخی رخ داد.

هیچ کشوری فکر نمی کرد در یک همچون تحریم شدید 3 ساله ای که الان 2.5 سال آن گذشته و تا سرانجام سال 3 سال می گردد، مردم و دولت بتوانند مقاومت نمایند و خم به ابرو نیاورند، سختی ها را تحمل نمایند، اما استقلال ، آزادی شان و اصول و حقوق شان بر همه آن چیزهایی که آنها فکر می نمایند ما در برابر آن فشارها تسلیم می شویم، ترجیح دارد.

اخیراً آمریکایی ها در یک طرحی خیلی تبلیغ کردند، چون یکی از مواد برجام و قطعنامه 2231 این است که در اواخر مهرماه ایران از تحریم تسلیحاتی به طور کامل خارج می گردد یعنی می تواند هر چه خواست از لحاظ تسلیحاتی بخرد و بفروشد.

این برای آمریکایی ها خیلی سنگین بود، افتادند دنبال اینکه قطعنامه ای را پیشنهاد دهند و پیشنهاد دادند. همه مردم آگاه هستند که 13 عضو شورای امنیت در برابر آمریکا ایستادند و این در تاریخ کم نظیر است و یا من سراغ ندارم و فکر می کنم بی نظیر باشد که آمریکا قطعنامه ای را در شورای امنیت پیشنهاد دهد و فقط یک رأی داشته باشد. لااقل من در تاریخ سیاسی و در تاریخ سازمان ملل خبر ندارم.

یک شکست مفتضحانه ای برای آمریکایی ها بود. بعد از این شکست اینها افتادند دنبال یک طرح دیگری و فکر کردند می توانند کسب آبرو نمایند و گفتند که ما می توانیم از ساز و کار درون برجام استفاده کنیم، یکی از حرف های خنده دار تاریخ است.

فکر نمی کنم هر کسی که الفبای حقوق و سیاست را بلد باشد و الفبای تعامل را قبول داشته باشد، این را نفهمد که اگر آدم از یک قراردادی به طور کامل خارج شد و کنار رفت، بعد از 2 تا 3 سال نمی تواند برگردد و بگوید من الان هوس نموده ام از یک امتیاز که در آن قرار داد بوده، استفاده کنم.

اینکه همه می فهمند و هر کودکی هم می فهمد اما در عین حال آمریکا برای اینکه کسب وجهه کند و برای انتخاباتش سر و صدا کند، این حرف ناپسند و ناروا را گفت که ما شورای امنیت می رویم و می خواهیم تحریم را برگردانیم.

خوشبختانه دیروز در وین 1+4 با صراحت گفتند که ما در کنار برجام هستیم و آمریکا حق سوء استفاده ندارد و اصلاً نبوده و از برجام خارج شده و رفته است. آمریکا نه تنها از برجام خارج شده بلکه هر که به برجام عمل نموده او را تنبیه نموده است. آمریکا نه تنها از برجام خارج شده و قطعنامه 2231 را نقض نموده و خارج شده، بلکه هر کشوری را هم که به قطعنامه 2231 عمل نموده، مجازات نموده است.

یک آدم و کشور اینچنینی بگوید که نه درست است که این خانه را ویران و نابود کردم و برخلاف مقررات انجام دادم، اما گوشه خانه یک جعبه خرمایی بوده می خواهم آن را بردارم و بخورم و آمریکا یک کار عبث و بچگانه ای آغاز کرد.

یکی دو روز قبل با رئیس شورای امنیت تلفنی صحبت کردم و رئیس شورای امنیت هم کاملاً نظر ما را قبول داشت و گفت که ما هم قبول داریم به اینکه آمریکا حق استفاده از چنین فرصتی ندارد و او فرصت خودش را از دست داده و از این قطعنامه و از این توافق به طور کامل خارج شده است و بحمدالله امروز هم در شورای امنیت می بینیم که یک اتفاق نظری وجود دارد و این یک پیروزی بزرگ دیگر برای ایران خواهد بود.

این هم به نظر من در تاریخ سابقه ندارد یا کم سابقه است که یک کشوری با آمریکا از لحاظ سیاسی و حقوقی درگیر گردد و بتواند آمریکا را چند و چندین بار در مجامع بین المللی شکست دهد و ان شاء الله در این مرحله هم آمریکا شکست خورده است و قطعاً آمریکا توفیقی به دست نخواهد آورد جز تبلیغات و سر و صدا و اینکه چندم شهریور تحریم را برمی گردانیم از این حرف های بی محتوا و بی اساسی است که آمریکا به طور کلی خودش این حق را از خودش سلب نموده است برای اینکه دو و نیم سال پیش از این توافق به طور کامل خارج شده است و بحمدالله در این زمینه هم مردم ما مطمئن باشند که دولت از همه توان و قدرت خودش استفاده خواهد نمود. بویژه وزارت امور خارجه، همه مقامات وزارت خارجه، سفرا و همه از امکانات خودشان استفاده می نمایند و مردم بدانند آمریکا در این مرحله موفقیتی به دست نخواهد آورد.

نکته دیگری که می خواهم بر آن تأکید کنم اینکه آمریکا دنبال این بود که ما را از لحاظ اقتصادی شکست دهد و کاری کند که ما را در برابر حرف های ناروا تسلیم کند. امروز بحمدالله می بینیم که از آغاز سال جاری علیرغم کرونا و اینکه تقریباً 2 ماه روابط ما با خارج، ارتباطات اقتصادی، حمل و نقل و صادرات و واردات کالا با مسائل زیادی توأم بود، بانک مرکزی تا امروز توانسته 14 و نیم میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و ضروری پرداخت کند که معنایش این است در فرایند و روال خوبی قرار داریم.

بسکمک از کشورها به تفاوت در طول این 4 تا 5 ماه در مدت کرونا از لحاظ اقتصادی دچار رشد منفی اقتصادی 9 الی 13 درصد شدند و اقتصادشان کوچک شده است، اما در جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه فشارها و تحریم در دوره کرونا در این چند ماه در 3 ماهه اول سال جاری فقط 1.7 دهم اقتصاد ما کوچک شده است یعنی کمتر از 2 درصد و کشورها 9 الی 14 درصد ما کمتر از 2 درصد اقتصادمان کوچک شده است و این نشان آن است که همه و در فراوری کوشش می نمایند و در این ماه ها هم در صنعت و کشاورزی و هم در بخشی از خدمات شاهد رشد هستیم.

اگر این فرایند به همین خوبی ادامه پیدا کند شاید حتی بتوانیم سرانجام سال به رشد مثبت غیرنفتی هم برسیم. الان شرایط ما، شرایطی است که می تواند این امید را به ما بدهد.

صحبت هایی که در برخی از رسانه ها می گردد که کشور ما از لحاظ رشد نقدینگی در شرایط بدی است و شرایط انفجار است، می خواهم این آمار را به مردم عزیزمان عرض کنم که این آمار بانک مرکزی است. نسبت رشد پایه پولی ما در 5 ماهه اول سال جاری نسبت به آخر پارسال سرانجام 98 حساب کنیم در این 5 ماه رشد پایه پولی ما معادل 2.9 دهم بوده است، یعنی آن نقدینگی که همه از آن وحشت دارند و خطرناک است نقدینگی بر مبنای رشد پایه پولی است و بحمدالله رشد پایه پولی ما در این 5 ماهه کمتر از 3 درصد بوده و نشان می دهد جهت حرکت اقتصادی ما یک جهت صحیح و درستی است که طی می کنیم.

امروز وزیر رفاه به من خبر داد که برای اشتغال روستایی در مرحله جدید از اول ماه مرداد کار آغاز شده و ادامه پیدا می نماید، 6 هزار میلیارد تومان اختصاص می دهیم، برای اشتغال روستایی و خوشحالم که بگویم در دولت یازدهم و دوازدهم برای روستاها بحمدالله قدم های بسیار خوبی از لحاظ آب سالم پایدار و از لحاظ برق، گاز، راه روستایی، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، ارتباط فضای مجازی برداشته شده و کار بسیار بزرگ و بزرگی انجام گرفته است.

مخصوصاً از لحاظ اشتغال، یک حرکت بسیار خوبی آغاز شده و در این حرکت منابعی که در اختیار روستایی ها برای اشغال قرار می دهیم با نرخ مناسب 4 یا 6 درصد در اختیار آنها می گذاریم، برای سرمایه در گردش با نرخ حدود 10 درصد در اختیار می گذاریم و سهم اشتغال روستایی ما در سبد اشتغال کشور از 3 درصد به 25 درصد رسیده است و یک حرکت بسیار بزرگی در زمینه اشتغال برای روستائیان عزیز ما انجام گرفته است.

از همه اعضای هیأت دولت، همه وزرا، معاونین، استانداران و مسئولین در سراسر کشور خواهش می کنم در شرایط امروز کشور باید کوشش بیشتری انجام دهیم. در بخش های کشاورزی، صنعت و اشتغال قدم های خوبی باید برداشته گردد همانطور که تا به امروز قدم های ارزشمندی انجام گرفته. در زمینه مکانیزه کردن کشاورزی کار بزرگی در این 7 سال انجام داده ایم و در زمینه بذرها و در الگوی کشت و حمایت از کشاورزان کارهای بسیار مهمی انجام گرفته و باز باید ادامه دهیم.

در زمینه معادن و صنعت هم قدم های خوبی برداشته شده است و امیدوارم در کنار مردم خوب مان بتوانیم این حرکت را ادامه دهیم، قوای دیگر هم اگر ان شاء الله به ما کمک نمایند، سرعت یک کم بیشتر می گردد البته توقع داشتیم و یک طرح هایی داشتیم، امیدوار بودیم در هفته های گذشته با کمک قوای دیگر نهایی گردد که به نفع کشور بود. یا تأخیر افتاد یا نشد ما راه های دیگر پیدا می کنیم.

ما از این هفته در جلسه اقتصادی مان دنبال راه های دیگر هستیم. حتماً دولت، کشور و نظام ما در برابر این فشارها سر خم نخواهد نمود و ان شاء الله کوشش می کنیم که هم در زمینه اشتغال و هم در زمینه معیشت مردم، شرایط مناسب تری در ماه های پیش رو داشته باشیم، قوای دیگر هم بدانند که دولت در یازده ماه سرانجامی کارش است.

اشتغال و فشار کاری دولت امروز بیشتر از همواره است، همه وزرا دنبال این هستند که طرح های ناقص، نیمه تمام و طرح هایی که باید تکمیل گردد را در این 11 ماه پیش رو تکمیل نمایند امیدواریم همه ما را کمک و کمک نمایند تا در کنار هم بتوانیم کشوری آباد، سرافراز داشته باشیم و ان شاء الله همه دشمنان را در سراسر منطقه و در سراسر جهان ناامید کنیم.

در هفته گذشته یک جلسه هم برای روابط نزدیک تر با کشورهای همسایه مان گذاشتیم و الحمدالله با بسکمک از همسایگان مان به جز یکی دو کشور روابط نزدیک تری است و تصمیماتی که اخیراً گرفتیم بر این مبناست که روابط مان را با کشورهای همسایه و کشورهای دوست توسعه دهیم.

تعامل به معنای قدرتمند بودن یک کشور است. هر کشوری که توانمندی اش بیشتر باشد می تواند تعامل بهتری با جهان داشته باشد و امیدواریم در این تعامل با جهان بتوانیم سهم خودمان را در اقتصاد جهانی حفظ کنیم.

جهانی امروز یک جهانی یکپارچه است و یک کشور نمی تواند خودش را در واردات و صادرات جدا کند. جنس فراوری می کنیم می خواهیم بفروشیم و صادر کنیم، جنسی کم داریم می خواهیم وارد کنیم و بخریم، همه جهان اینگونه است.

جهان در یک بازار عمومی است. یک بازاری داریم. بازار جهانی. یا سهم خودمان را در بازار جهانی داریم یا نداریم. اگر نداشته باشیم ضرر کردیم و اگر داشته باشیم می توانیم به پیشرفت خودمان ادامه دهیم. اساس تعامل سازنده این است که سهم خودمان را در بازار ثروت، قدرت و روابط بین المللی داشته باشیم که ان شاء الله ما سهم مان را خواهیم داشت همان طوری که در این 7 سال کوشش کردیم و در سال پیش رو ان شاء الله برای فعالیت بیشتر و بهتر ادامه می دهیم.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1378

به "راستا حرکت مالی ما یک راستا صحیح است ، اقتصاد ما فقط 1.7 درصد کوچک شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "راستا حرکت مالی ما یک راستا صحیح است ، اقتصاد ما فقط 1.7 درصد کوچک شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راستا حرکت مالی ما یک راستا صحیح است ، اقتصاد ما فقط 1.7 درصد کوچک شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید