طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی زعفرانی

به گزارش تور ایتالیا ارزان، شله زرد از جمله دسرهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که معمولا در مراسم مذهبی و برای به جا آوردن رسم نذری پخته می گردد. اما نکات طلایی پختن شله زرد نذری زعفرانی مجلسی را می دانید؟

طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی زعفرانی

مقدار موادی که در اینجا برای شما می گوییم برای چهار پیاله شله زرد نذری مجلسی زعفرانی است. شما برای تهیه شله زرد زعفرانی مجلسی به تعداد بیشتر می توانید این مواد را به نسبت تعداد نفرات چند برابر کنید.

برنج مرغوب: 1 فنجان

آب: 6 فنجان

شکر: 2 فنجان

خلال بادام: 4/1 فنجان

کره: به مقدار دلخواه

زعفرام آسیاب و دم شده: 2/1 فنجان

پودر هل: 4/1 قاشق چایخوری

گلاب: 2/1 فنجان

خلال پسته، خلال بادام و دارچین برای تزیین به مقدار دلخواه

طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی زعفرانی

برنج را بشورید و از شب قبل خیس کنید. برنج را داخل قابلمه بریزید و شش فنجان آب روی آن بریزید. بعد از به جوش آمدن آب و برنج حرارت را کم کنید تا برنج به آرامی بپزد. برنج باید کاملا بپزد و وا برود و به اصطلاح شفته گردد. بعد از حدود یک ساعت شکر را اضافه کنید. سپس کره و نصف مقدار زغفران را اضافه می کنیم. شعله گاز باید بسیار ملایم باشد و شله زرد تا مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. مقدار آب شله زرد بستگی به نوع برنج دارد اگر مقدار آب کم بود می توانید به برنج آب اضافه کنید و اگر مقدار آب شله زرد زیاد بود صبر کنید تا آب شله زرد به خوبی بخار گردد. اما یادتان باشد تا قبل از اضافه کردن شکر به برنج به آن آب اضافه نکنید. شکر آب می اندازد.

کل زمان لازم برای پخت شله زرد 2 تا سه ساعت است. زمانی که شله زرد به غلظت دلخواه تان رسید هل، بقیه زعفران، گلاب و خلال بادام را اضافه کنید.

در اواسط پخت شله زرد و زمانی که می خواهید شکر را اضافه کنید، بقیه زعفران دم نموده را به شله زرد اضافه کنید، تمام زعفران را در این مرحله اضافه نکنید و کمی برای مرحله پایانی باقی بگذارید. بعد از این که شله زرد چند جوش زد و مقداری غلیظ تر شد در مرحله آخر گلاب و مقدار باقی مانده زعفران را به شله زرد اضافه کنید.

نکته مهم: بهترین هل برای شله زرد هل سفید است که مخصوص شیرینی پزی است. هل را بکوبید و به روش بن ماری و به صورت غیر مستقیم و با بخار آب دم کنید. روش کار به این صورت است که در یک ظرف گود مقداری آب بریزید و آب را به دمای جوش برسانید. در یک ظرف کوچک تر و نکشن هل های کوبیده شده را با مقدار کمی آب بریزید و روی ظرف بزرگ تر آبش به جوش آمده قرار دهید. وقتی که آب ظرف بزرگ تر به جوش آمد و بخار کرد، بخار این آب سبب می گردد که هل در آب تقطیر گردد و آب بوی خوش هل را به خودش بگیرد. آب هل را صاف کنید و به شله زرد اضافه کنید.

نکات طلایی و مهم یک شله زرد نذری مجلسی زعفرانی

*یادتان باشد شکر را حتما بعد از پختن برنج اضافه کنید.

*برای درست کردن شله زرد زعفرانی مجلسی به مقدار زیاد نسبت ها به این ترتیب زیاد می شوند: مقدار شکر دو برابر برنج می گردد و مقدار آب پنج برابر برنج. هر مقداری که می خواهید شله زرد درست کنید این نسبت ها را به یاد داشته باشید و رعایت کنید.

*برای تهیه شله زرد زعفرانی مجلسی برخی از برنج نیم دانه و برخی هم ترجیح می دهند از برنج کامل استفاده نمایند. در هر صورت برنج شما باید مرغوب و ایرانی باشد. اگر قصد دارید از برنج کامل بهره ببرید حتما از 24 ساعت قبل باید برنج را بخیسانید و سپس آن ها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید و به مدت 12 ساعت در معرض آفتاب قرار دهید تا برنج ها خشک شوند. وقتی که برنج ها کاملا خشک شد با کف دست برنج ها را بسابید و خرد کنید. سپس آب و بخشی از زعفران آب را روی برنج هایی که با دست سابیده و خرد نموده اید بریزید.

* یادتان باشد اگر قصد دارید از دانه برنج برای پختن شله زرد بهره ببرید زمان پخت آن برای شله زرد زیاد می گردد و برنج ها از وسط نصف می شوند و ظاهر خوبی به شله زرد نمی دهند.

چکار کنیم که شله زرد آب نیندازد؟

اگر شله زرد شما هم بعد از مدتی آب می اندازد چاره کار این است که در مرحله آخر وقتی که شله زرد کاملا آماده شد یک شعله پخش کن را زیر قابلمه شله زرد بگذارید و روی در قابلمه شله زرد را با دم کنی بپوشانید. حرارت شعله را در کمترین حالت ممکن قرار دهید. دم کنی باعث می گردد آب شله زرد کاملا کشیده و بخار گردد. به این ترتیب شله زرد دیگر آب نخواهد انداخت.

وقتی که شعله گاز را خاموش کردید دم کنی را یک تا دو ساعت دیگر روی شله زرد باقی بگذارید و سپس در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 17 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 224

به "طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی زعفرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی زعفرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید