ساخت اولین رسوب سنج شناور در کشور

به گزارش تور ایتالیا ارزان، رئیس موسسه تحقیقات آب از ساخت اولین رسوب سنج شناور با همکاری شرکت های دانش بنیان خبرداد.

ساخت اولین رسوب سنج شناور در کشور

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، محمد رضا کاویانپور، با اشاره به اینکه این وسیله در سد های کشور استفاده می گردد گفت: سالانه 350 میلیون مترمکعب رسوب در مخزن سد ها جمع می گردد که با یاری این وسیله شرایط رسوب در مخزن سد ها مطالعه می گردد که براساس آن برنامه ریزی مناسب برای مدیریت بهینه سد به خصوص در زمان سیلاب انجام می گردد.

وی با بیان اینکه سد ها سازه هایی هستند که باید تا ابد مورد استفاده قرار بگیرند گفت: رسوب پشت سد ها به مرور زمان شرایط ذخیره سازی سد را تغییر می دهد که اگر اطلاعات درستی از آن در دسترس نباشد امکان مدیریت درست آن امکان پذیر نیست و این فرایند شرایطی را مانند بروز سیلاب های عظیم مانند سیل لرستان و گلستان را رقم می زند.

رئیس مؤسسه تحقیقات آب با اشاره به اینکه ابزارآلات متنوعی در دنیا برای سنجش رسوب سد ها وجود دارد که به دلیل تحریم به کشور ما فروخته نمی گردد ادامه داد: سنجش رسوب سد ها در کشور بصورت سنتی و دستی انجام می گردد که این فرایند متحمل هزینه های زیاد و بسیار زمانبر است و البته در آن شاهد خطای انسانی نیز هستیم.

به گفته این مقام مسئول به منظور تأمین تجهیزات مورد احتیاج صنعت آب به زودی کارخانه نوآوری آب و آبفا راه اندازی شده که با یاری شرکت های دانش بنیان کمبود های این صنعت رفع می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1538

به "ساخت اولین رسوب سنج شناور در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت اولین رسوب سنج شناور در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید