راهنمای سفر به سریلانکا ، معرفی منطقه ها دیدنی سریلانکا (تور سریلانکا)

به گزارش تور ایتالیا ارزان، در این مطلب که به نوعی راهنمای سفر به سریلانکا هست به معرفی منطقه ها دیدنی سریلانکا و هزینه سفر به این کشور دیدنی پرداخته ایم. اگر در قاره آسیا هستید و بیشتر شهر ها و کشور های زیبای این قاره را دیده اید و یا حتی در قاره های دیگر زندگی می کنید اما در پی کشوری هستید که همه احتیاج های شما را از نظر سواحل ، طبیعت ، کوهستان ها و آثار تاریخی رفع کند و در عین حال ارزان هم نیز باشد مطمئن باشید کشور کوچک و یا جزیره کوچک سریلانکا برترین مقصد و جدیدترین مقصد گردشگری برای شما است . شما اگر علاقه مند به سواحل و اقیانوس هستید این جزیره دارای بیشترین تعداد و طولانی ترین سواحل است که شما می توانید در این سواحل قدمی بزنید ، به غواصی بپردازید ، موج سواری کنید و یا به استراحت بپردازید و از آفتاب و نسیم دریا لذت ببرید . بعد از گذراندن وقتتان در کنار سواحل اگر دیگر خسته شده اید و احتیاج به تنوع دارید می توانید به منطقه ها مرتفع و تپه های بی نظیر و سرسبز این جزیره بروید که یکی از منطقه ها دیدنی سریلانکا هستند و کاملا دارای منظره و آب و هوای متفاوتی است که این امکان برای شما وجود دارد تا کوهپیمایی کنید و درنهایت از طبیعت بکری که به آن می رسید لذت کافی را ببرید . بعد از گذراندن وقتتان در سواحل و طبیعت منحصر به فرد نوبت به آثار باستانی می رسد که مطمئن باشید به قدمت بسیار زیاد یعنی در حدود 2000 ساله این جزیره آثار بسیاری وجود دارد و به ثبت جهانی یونسکو رسیده است که با یک روز نمی توانید این حجم از آثار تاریخی را ببینید . کشور سریلانکا جزو معدود کشور هایی است که بیشترین تعداد آثار تاریخی را در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانیده است . از آثار تاریخی موجود در سریلانکا می توان به صومعه هایی با معماری منحصر به فرد و معابدی بی نظیر که می توان گفت هزار سال قدمت دارند اشاره نمود . در نهایت در آخر نوبت به حیات وحش سریلانکا می رسد که این خود تفریحی بی نظیر است زیرا با تورهایی به نام سافاری که وجود دارند شما می توانید از نزدیک با این حیات وحش ارتباط داشته باشید و حیواناتی چون پلنگ ها ، بوفالو ها و شیر ها و یا انواع پرندگان زیبا را ببینید . از دیگر ویژگی های این جزیره می توان به اقامتی ارزان ، مردم خونگرم ، انواع غذاهای محلی و غیر محلی فوق العاده و ارزان ، گردش در دهکده های جزیره که بسیار آرام هستند و باعث آرامش شما می شوند ، ملاقات از گل های وحشی موجود اشاره نمود یکی از مواردی که می توانید در این جزیره آن را به خوبی ببینید بقایایی هستند که از دوره استعمار برجای مانده اند و نوعی جاذبه برای گردشگران محسوب می شوند . خوب است بدانید با توجه به جمعیت گردشگری که در این جزیره می بینید اما آنطور که باید به جهان شناخته نشده است اما مطمئن باشید با سفر به این جزیره یک لحظه بیکار نخواهید بود زیرا انواع تفریحات و ماجراجویی ها برای شما فراهم خواهد بود. بنابراین در راهنمای سفر به سریلانکا و آشنایی با منطقه ها دیدنی سریلانکا، با ما همراه باشید ...

راهنمای سفر به سریلانکا ، معرفی منطقه ها دیدنی سریلانکا (تور سریلانکا)

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا سریلانکا دیدن کنید.

سریلانکا را بهتر بشناسید

برای سفر به هر کشوری یکی از موضوعات مهم دانستن زبان آن کشور است زیرا باید بتوانید با مردم آن کشور ارتباط برقرار کنید از این رو برای سفر به ریلانکا خوب است بدانید زبان رسمی آنها سینهالی / تامیل است . بعد از زبان نوبت به واحد پولی می رسد هرچند که ممکن است بیشتر کشور ها پول رایج جهانی یعنی دلار را بپذیرند اما باید همواره مقداری از پول رایج خود کشور را با خود داشته باشید ، پول رایج سریلانکا ، روپیه سریلانکا (LKR) است . اختلاف ساعت این کشور با تهران در منطقه زمانی GMT+5:30 واقع شده و با توجه به ساعت تابستانی ، یک ساعت از تهران جلوتر است . اگر می خواهید با اقوامتان که به این کشور سفر نموده اند تماس بگیرید باید کد +94 را قبل از شماره اصلی شماره گیری کنید . خوب است بدانید جهت رانندگی در سریلانکا چپ است و فرودگاه های بین المللی این جزیره کلمبو فرودگاه بین المللی باندرانیکی و هامبانتوتا - فرودگاه بین المللی ماتالا می باشد . از اطلاعات جزئی تری که می توانیم درباره سفر به سریلانکا بدهیم نوع برق شهری و پریز ها می باشند زیرا ممکن است برای شارژ کردن موبایل خود و یا وسایل برقی دیگر لازم باشد بدانید که در سریلانکا پریزها و دوشاخه ها از نوع D، M و G هستند و برق شهری که 230 ولت و 50 هرتز می باشد . همینطور اگر در طول اقامتتان به مشکل برخوردید می توانید با شماره گیری 118 یا 119 با پلیس و با شماره گیری 110 با آمبولانس و آتش نشانی و در نهایت با شماره گیری 2421052/011 با پلیس جهانگردی تماس بگیرید .

آب و هوای سریلانکا

از آنجایی که در سریلانکا اغلب ساحل وجود دارد دارای آب و هوایی گرم است و هرچه به سمت ارتفاعات این جزیره پیش می رویم دمای هوا پایین می آید پس به طور کلی باید گفت سریلانکا دارای دو آب و هوا بیش نیست یعنی گرم و خشک یا به عبارتی استوایی که این دو اقلیم بین 16 درجه در ارتفاعات و در ماه های دسامبر و ژانویه مانند منطقه Nuwara Eliya الی 32 درجه در کنار سواحل مخصوصا در ماه های آوریل و آگوست همچون Batticaloa متغیر هستند . البته ممکن است به علت نسیم های خنکی که گاهی از سمت اقیانوس می وزند دمای هوایی که در ساحل برقرار است کمی کاهش یابد . اما در حالت کلی بیترین روزهای سال در سریلانکا میانگین دمای هوا بین 28 الی 32 درجه است اما با توجه به تغییرات دمایی در کل جهان دماای هوای سریلانکا هم با کمی تغییر متغیر خواهد بود، بنابراین در سفر به سریلانکا مراقب این نکته باشید.

بهتیرن زمان برای سفر به سریلانکا

به طور کلی می توانیم بگوییم در هر فصلی می توان به سریلانکا سفر کرد اما مهم در این است که شما می خواهید به کدوم قسمت از این جزیره بروید و با به کدوم از بخش های آن علاقه دارید به طور مثال اگر مشتاق بخش های ساحلی هستید باید سواحل را به دو بخش تقسیم نموده و برای سواحل غربی در ماه های خشک یعنی دسامبر تا مارس و ارتفاعات مرکزی و برای سواحل شرقی ماه های خشک یعنی آوریل تا نوامبر مناسب هستند و یا اگر در ماه های می تا سپتامبر سفر می کنید بهتر است به بخش های غربی و جنوبی سریلانکا نروید زیرا بسیار بارانی هستند همینطور اگر در بین ماه های اکتبر تا ژانویه سفر می کنید ب علت بارانی بوده هوای بخش های شمالی و شرقی بهتر است به این قسمت ها سفر نکنید . در نتیجه می توان گفت هیچ محدودیت فصلی برای سفر به سریلانکا وجود ندارد . اما اگر مشتاق هستید در زمان برگزاری جشنواره ها بروید زیرا در این جزیره جشنواره های بی نظیری برگزار می شود برترین زمان ماه های جولای تا آگوست است یعنی در روزهای کریسمس اما به خاطر داشته باشبد که در این ماه ها این جزیره بسیار شلوغ بوده و در سفر به سریلانکا باید برای اقامت خود از قبل برنامه ریزی نموده و رزرو کنید .

هزینه های لازم برای سفر به سریلانکا

هزینه محل های اقامت

هزینه اقامت در سفر به سریلانکا به سه بخش هزینه کم با 1500 الی 4000 روپیه ، میانه با 4500 تا 12000 روپیه و لوکس با بیش از 12000 روپیه تقسیم می شود . برای اقامت های لوکس هتل های 5 ستاره و مجلل وجود دارند ، برای اقامت های با هزینه میانه هتل های با ستاره های پایین تر و میانه وجود دارند که معمولا با این قیمت می توان اتاق های دوتخته گرفت و در نهایت اگر بخواهید هزینه کمی را صرف کنید می توانید در مسافر خانه های معمولی اقامت داشته باشید .

هزینه های غذا

غذا هم همچون محل های اقامت به دسه دسته ارزان ، میانه و گران تقسیم می شود . اگر بخواهید در سفر به سریلانکا غذایی ارزان را میل کنید اصلا حق انتخاب ندارید و تنها غذای ارزان موجود در سریلانکا که 150 تا 400 روپیه قیمت دارد برنج و کاری اس اما اگر کمی بخواهید برای غذا بودجه بیشتری بگذارید می توانید با 1500 تا 2500 روپیه در رستوران های معمولی غذا میل کنید و در نهایت اگر محدوذیت بودجه ای ندارید می توانید از 3000 به بالا در رستوران های مجلل غذا سفارش دهید و میل کنید .

هزینه های حمل و نقل در سفر به سریلانکا

از انواع وسیله نقلیه ای که در سریلانکا وجود دارد می توان به دوچرخه کرایه ای ، مترو ، اتوبوس و در نهایت ماشین سواری کرایه ای اشاره نمود . ماشین ، دوچرخه و قطار هزینه استفاده آن ها در روز 2500 روپیه می باشد تنها اتوبوس دارای هزینه ای مجزا یعنی 300 روپیه بوده . اما این امکان برای شما وجود دارد که هرروز بخواهید از ماشین بهره ببرید که در آن موقع قیمت آن روزانه 5500 روپیه می شود . به طور کلی میانگین هزینه های سفرتان در روز برای سفر های ارزان قیمت 5500 روپیه ، برای سفر های میانه روزانه از 5500 تا 20 هزار روپیه و در نهایت برای سفر های منحصر به فرد و خاص بیش از 20 هزار روپیه است .

حتما قبل از سفر به سریلانکا ، پرواز و محل اقامتتان را رزرو کنید

راه های بسیاری برای کم کردن هزینه هایتان در سفر به سریلانکا وجود دارد مانند برنامه ریزی قبلی برای سفر تا در آن صورت بتوانید از بسیار قبل تر و نهایتا یک ماه زودتر محل اقامتتان را رزرو کنید این کار به شما این امکان را می دهد تا در برخی شرایط بتووانید تخفیفاتی بگیرید بعد از رزرو محل اقامت نوبت به بلیت هواپیما می رسد که از خیلی قبل تر باید آن را رزرو کنید و بهتر است پرواز های ارزان قیمت نگیرید زیرا معایب بسیاری دارند که برای شما هزینه های زیادی می تراشند مانند هزینه های بسیار زیادی که بابت بار اضافی از شما می گیرند و یا غذاهای نه چندان جالبی که ارائه می دهند و در صورت تقاضا و خرید یک غذای مناسب باید مبلغ بسیاری بپردازید . پس در سفر به سریلانکا یا پرواز های ارزان قیمت نگیرید و یا اگر گرفتید بار خود را سبک کنید و با خود غذاهای حاضری همراه داشته باشید . اما نکته ای که به طور کلی درباره پرواز ها و محل های اققامت صدق می نماید این است که بهتر است چند روزی سایت های رزرو آنلاین را دنبال کنید و ارزان ترین آن ها و یا سایت هایی که تخفیفات خوب خورده اند را انتخاب کنید و رزرو کنید . همینطور نکته آخری که وجود دارد ساعت های خاص را برای پروازتان انتخاب کنید مانند نیمه شب ها و صبح های زود زیرا مشتری در آن موقع کم هست و به علت جلب مشتری تخفیفات خوبی بر روی بلیت ها می دهند . در نهایت بعد از انجام تمام اینکار ها برای صرفه جویی در هزینه هایتان زمانیکه در آنجا هستید در روز های قبل از سفر دروب سایت www.mydeals.lk عضو شوید ، زیرا ممکن است به طور مثال رستوران هایی تخفیف بخورند در آن صورت شما می توانید از این تخفیفات آگاه شوید و بهره ببرید .

غذاهای محلی

در سریلانکا نیز همچون هر کشور دیگر انواع رستوران های لوکس و میانهی برای غذا خوردن وجود دارد که می توانید در آن جا انواع غذاهایی که دوست دارید را انتخاب کنید و سفارش دهید و یا منطقه های برای توریستان وجود دارد که غذاهای رایج کشور ها را با قیمت های بالایی ارائه می دهند اما ما پیشنهادی برای شما داریم تا در این سفر با تجربیات جالب و جدیدی روبرو شوید مانند استفاده از وب سایت ، زیرا باعث می شود با استفاده از کامنت هایی که مردم بومی در این سایت می گذارند با تجربیات ای مردم آشنا شوید و یا با افراد بومی آشنا شوید که این اجازه را به شما بدهند تا وارد خانه هایشان شوید و از آن ها طرز پخت غذاهای بومی را یاد بگیرید و یک وعده خاطره انگیز را در خانه هایشان میل کنید . البته از امکانات دیگر این سایت آشنایی شما با برخی تورهای ناشناخته است که این امکان را به شما می دهند تا تجربه متفاوتی را داشته باشید . از دیگر مواردی که به شما پیشنهاد می کنیم استفاده از رستوران های خیابانی و یا رستوران های کوچک و چشیدن طعم این نوع غذاها است و یا هم صحبت شدن با یکی از اهالی منطقه و استفاده از تجربیات آن ها در بخش غذا و ... البته بعد از یادگیری غذاهای مختلف به وسیله مردم بومی می توانید به بازار های مواد غذایی سریلانکا بروید و از آنجا مواد غذایی و سبزیجات تازه و ارزان قیمت برای غذاها بخرید همینطور می توانید از انواع میوه هایی که در این بازار به فروش می رسند خریداری نموده و با خوردن این میوه ها تجربه لذت بخشی را برای خود رقم بزنید.

وسایل حمل و نقل عمومی

با توجه به وسایل حمل و نقل عمومی که در سریلانکا وجود دارد ماند اتوبوس ، قطار و توتوک (ماشین سه چرخ) و .... شما باید با توجه به تعداد نفراتی که هستید ، اندازه باری که با خود دارید و منطقه ای که در آن ایستاده اید در سفر به سریلانکا یک گزینه را انتخاب کنید البته یکی از مطمئن ترین راه ها گرفتن اطلاعات از اهالی منطقه می باشد . به طور مثال با وجود اینکه در بیشتر شهر های سریلانکا توک توک پیدا می شود اما در شهر کلمبو برای بازدید راحت تر از منطقه ها تماشای سریلانکا ، استفاده از این وسیله توصیه می شود. خوب است در خصوص هزینه هایی که باید برای این وسیله بپردازید بیشتر بدانید که برای هر کیلومتر از شما میلغی گرفته می شود اما تنها برای کیلومتر اول 50 روپیه است از کیلومتر دوم 40 روپیه با شما به حساب می آید بعد از توک توک برترین انتخاب اتوبوس است که بابت بار از شما هزینه ای اضافی می گیرند اما مبلغ نرمالی که باید بپردازید برای هر سه الی چهار کیلومتر تنها 20 روپیه است . و در آخر برای سفر های طولانی مدت نوبت به قطار و اتوبوس می رسد که به وسیله سایت ها هزینه و زمان حرکتشان را می توانید ببینید.

در فصل خلوت سفر کنید

از آنجایی که سریلانکا آب و هوایی استووایی دارد بیشتر کشور ها در فصول زمستان خودشان یعنی ماه های نوامبر الی مارس به این جزیره سفر می نمایند زیرا دارای آب و هوایی مناسب است پس این ماه ها به نوعی برای سریلانکا فصل ((های سیزن)) محسوب می شود و هزینه ها به طور زیادی بالا می روند . اما اگر می خواهید برای سفرتان بودجه کمی را در نظر بگیرید می توانید در فصول ((اف سیزن)) یا کم جهانگرد به این جزیره سفر کنید که این امر باعث می شود شما در هزینه هایی که وجود دارند تا 50 درصد کاهش داشته باشید و در عین حال هم از سفر به سریلانکا و بازدید از منطقه ها تماشای سریلانکا لذت کافی را ببرید .

بازدید رایگان از منطقه ها تماشای سریلانکا

اگر می خواهید در سفر به سریلانکا در عین حالی که سرگرمی می کنید و بسیاری از منطقه ها تماشای سریلانکا را می بینید پولی هم نپردازید می توانید از سرگرمیاتی چون بازدید از بازار های محلی ، بازار های شناور ، شرکت در رویداد های فرهنگی خیابانی ، بازدید از منطقه ها تماشای سریلانکا، بازدید از نمایشگاه های خیابانی ، صعود از کوه ، شنا در ساحل و یا استفاده از تور های پیاده روی ، دوچرخه سواری و ... بهره بگیرید .

در خانه یکی از اهالی اقامت کنید

شما برای اقامت به غیر از هتل انتخاب دیگری نیز دارید که این انتخاب ماندن در خانه یکی از اهالی است و شما می توانید این افراد را به وسیله سایت های مختلف پیدا کنید که از مهم ترین این سایت ها Airbnb است و شما به راحتی می توانید به وسیله این سایت با پرداخت 50 درصد کمتر هزینه ها رزرو کنید و خدمات خوب و کاملا واضحی را از سایت بگیرید . با اینکار شما خود را با تجربه های متفاوت و خاصی روبرو خواهید کرد که در عین حالی که دوستان جدیدی پیدا می کنید البته بسیار هم اینکار امن و مطمئن است .

بطری آب همراه ببرید

ممکن است اگر در رستوران ها ، خیابان ها و یا مکان های سرگرمیی سریلانکا هستید تشنه شوید و بخواهید آب و یا نوشیدنی های خنک دیگری بخرید که از آنجایی که این نوشیدنی ها را هتل ها گرانتر می دهند سوپرمارکت برترین پیشنهاد است تا ارزان تر بخرید و اما آب که یکی از چیز هایی که در سریلانکا بسیار گران است به همین جهت اصلا برایتان ارزان نیست که اگر تشنه شدید در هر مکان سرگرمیی در هرجا که هستید و یا در رستوران ها آب آشامیدنی بگیرید زیرا در نهایت بودجه زیادی باید مصرف کنید . بدین منظور برترین راهکار همراه داشتن قمقمه آب همراه خودتان است و هرگاه که خالی شد از مکان هایی که آب آشامیدنی پیدا کردید پر کنید ولی آب خریداری نکنید .

خودتان آشپزی کنید

در سفر به سریلانکا، یکی از برترین کارهایی که برای صرفه جویی در هزینه هایتان می توانید انجام دهید آشپزی برای وعده هایتان است بدین گونه که از آنجایی که معمولا هتل ها وعده صبحانه را رایگان سرو می نمایند یک صبحانه مفصل بخورید و بعد برای ناهار یا شام یک وعده را می توانید در رستوران غذا بخورید و دیگری را آشپزی کنید که پیشنهاد ما برای شما وعده ناهار در رستوران است زیرا رستوران ها با داشتن وعده هایی مناسب قیمت مناسب تری دارند و در نهایت شام که می توانید غذایی ساده را خودتان بپزید و میل کنید . زیاد سخت نگیرید زیاد لازم نیست غذای مفصلی تهیه کنید یک غذای ساده هم می تواند کفایت کند هرچند که به طور کلی برخی از افراد اصلا دلشان نمی خواهد در سفرشان آشپزی نمایند اما با اینکار تجربه ای جالب برای خود رقم خواهید زد .

سیم کارت محلی بگیرید

سریلانکا هم همچون سایر کشور های دیگر سیم کارت هایی دارد تا شما بتوانید در زمان کوتاه سفرتان از آن ها بهره ببرید زیرا با استفاده از سیم کارت خودتان بسیار هزینه هایتان بالا می رود ، اما تنها فرقی که سریلانکا با سایر کشور ها دارد هزینه های پایین برقراری تماس های داخلی و خارجی با سیم کارت های این کشور است که بسیار می تواند در هزینه ها به شما یاری کند . در این کشور دو اپراتور Dialog ، Mobitel برترین اپراتور ها از لحاظ آنتن دهی هستند که شما می توانید با خرید پکیج دیتا و تماس به راحتی با اماکن توریستی و ... تماس بگیرید و یا از اینترنت بهره ببرید .

رژیم غذایی در سری لانکا

در هر کشوری از فرهنگ آن کشور تا دستور غذایی و نوع رژیم غذایی بسیار تحت تأثیر استعمار های کشور های دیگر بر روی کشور مربوطه است در سریلانکا هم نیز بدین صورت است که از چندین نوع فرهنگ غذایی استفاده می شود که یکی از آن ها تأثیر فرهنگ استعمار هلند و اندونزی و جنوب هند است که در نهایت باعث شده یک سری مواد پایه اصلی آشپزی سریلانکایی باشند مانند برنج ، نارگیل ، انواع ادویه ها و .... یکی از مواد اصلی که در سریلانکا در کنار بیشتر غذاهایشان استفاده می شود انواع ترشیجات های میوه ، سبزیجات ، چتنی و نوعی سس به خصوص (پودر نارگیل ، فلفل ، آبلیمو) است . اما در رابطه ها انواع غذاهای این کشور به طور کلی به دو دسته اصلی سبزیجات و گوشت تقسیم می شوند البته می توان گفت تنها چیزی که بین این دو دسته مشترک است برنج آب پز یا بخار پز است که با انواع خوراک ها ، کاری ماهی ، مرغ ، گوساله ، گوسفند و یا سبزیجات و حبوبات سرو می شوند .

Hoppers

Hopper غذا به خصوصی خمیری است که به دو حالت شور و شیرین vandu appa و pani appaسرو می شود . خمیری که دور این غذا است برای هر دو نوع شور و شیرین آن مشترک بوده و مواد تشکیل دهنده آن آرد برنج ، شیر نارگیل و ادویه جات است و درون این خمیر برای تهیه نوع شور آن از تخم مرغ و شیر استفاده می نمایند و در نهایت بر روی آن از سسی که ترکیبی از پیاز قرمز و ادویه جات به نام lunu miris است می ریزند و میل می نمایند .

Kottu

این غذا هم از ترکیبی از موادی مانند تخم مرغ ، پنیر و گوشت است که در داخل نانی به نام godhamba roti می ریزند و میل می نمایند . البته شما می توانید مواد داخل نان را با توجه به سلیقه ای که دارید تغییر داده و یا اندازه آن را کم و یا زیاد کنید .

Lamprais

خوب است با یکی از غذاهایی که از آشپزی هلندی در دوره استعمار الهام گرفته شده آشنا شوید . این غذا دارای دوبار مرحله پخت است ابتدا مواد اولیه که شامل برنج ، گوشت ، سبزیجات و بادمجان است را جداگانه می پزند و در نهایت بعد از پخت ترکیب این مواد را داخل پوست موز می پیچند و در فر می گذارند یا در تنور و سرو می نمایند . این غذا به علت مرحله طولانی پختی که دارد معمولا در میهمانی های خاص که تعداد بالایی از افراد بر سر یک میز غذا می خورند استفاده می شود .

Kool

اگر مایل به خوردن غذاهای دریایی هستید بهتر است این غذا را که با اسفنجاج ، آلو و لوبیا سرو می نمایند امتحان کنید . خوب است بدانید در این غذا از انواع آآبزیان استفاده می شود .

Roti

یکی از نان های پرطرفدار در سریلانکا Roti است که در انواع مختلفی مانند thengappu roti(در این نان از نارگیل خرد شده استفاده می شود) ، Uraippu roti (در آن از فلفل سبز و پیاز خورد شده استفاده می شود) می باشد . شکل ظاهری این نان مسطح و بدون حجم است و از مواد اصلی تشکیل دهنده آن آرد گندم نیز می باشد .

دسرها و شیرینی ها

انواع مختلفی شیرینی و دسر در سریلانکا وجود دارد که از آن ها می توان به Aluwa (شیرینی که به هشکل الماس و مواد اصلی آن آرد برنج) ، Bibikkan (این شیرینی در منطقه ها ساحلی پخته می شود و از آرد برنج ، نارگیل خرد شده و شیره نارگیل تهیه شده که ظاهری شبیه کیک دارد) ، Kokis (این شیرینی در نوعی غذا هم است که از آرد برنج و شیره نارگیل تهیه می شود و به علت ظاهری که دارد و شبیه بیسکوییت است آن را به شیرینی شبیه نموده است) ، Pushnambu (این شیرینی هم ظاهر آن شبیه به کیک بوده و مواد تشکیل دهنده آن از شیره نارگیل و آرد گندم است) و در آخر یکی از پرطرفدار ترین دسر ها در سریلانکا به نام Kevum (کیک روغنی می باشد که مواد اصلی تشکیل دهنده آن شیره قند و آرد برنج است اما دارای انواع مختلفی است که به طور مثال نوع Moong Kevum آن از آرد یک نوع لوبیا تهیه می شود و دارای شکلی الماس گونه است اما نوع پتی که در همه نوع این دسر یکسان می باشد طرز پخت آن است که خمیر آن را سرخ می نمایدد تا طلایی مایل به قهوه ای شود) .

سیگیریا (Sigiriya)

ابتدا به معنای لغوی کلمه Sīhāgiri می پردازیم که به معنای شیر سنگی است. یک منطقه باستانی کوهستانی وجود دارد به این نام که در سال 477 تا 495 به دستور پادشاه وقت کاسیاپا (Kasyapa) مرکز شناخته شده است و از نظر جغرافیایی در شمال منطقه متاله (Matale) در نزدیکی شهر دامبولا در استان مرکزی سری لانکا واقع شده و یکی از منطقه ها تماشای سریلانکا است. در این منطقه ابتدای ورود آن زمین مسط کوچکی وجود دارد که آنجا را به عنوان دروازه ساخته اند و سردر آن به شکل شیری بزرگ است که در اصل نام دروازه سیگیریا بوده که در نهایت منطقه هم به همین نام شناخته شده است . و سپس به سمت بالای صخره که می رویم به قصر پادشاهی و یک ستون صخره ای بزرگ به ارتفاع 200 متر می رسیم که رو به روی آن چشم اندازی به تعدادی از بناهای سنتی و باستانی دارد . درواقع یک نوع باروی صخره ای است . از ویژگی های بی نظیری که قصر پادشاهی این منطقه دارد نقاشی های داخلی آن بر روی دیوار ها است که به نوعی فضا را مزین نموده اند . خوب است بدانید که این قصر پادشاهی تنها تا زمان زنده بودن پادشاه رونق داشت بعد از آن سال ها متروکه ماند و در نهایت بعد از سال ها تا قرن چهاردهم به عنوان صومعه بودا مورد استفاده نهاده شد و در نهایت به عنوان یکی از برترین نمونه های شهرسازی باستانی و یکی از منطقه ها تماشای سریلانکا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید . در حال حاضر از بخش هایی که سالم مانده است و از آن استفاده می شود بخش غربی صخره است که دارای نقاشی های دیواری رنگیی است که این مکان را به گالری بزرگی تبدیل نموده اند ابعاد این بخش دارای طولی برابر با 140 متر و ارتفاع 40 متر نیز می باشد . بنابراین بازدید از این مکان را که یکی از منطقه ها تماشای سریلانکا هست، در سفر به سریلانکا از دست ندهید.

معبد دندان مقدس

دندان بودا یکی از ارزشمند ترین وسایلی است که در آیین بودا محترم شمارده می شود و در آن موقع ها بر این باور بوده اند که هرکس این دندان را داشته باشد پادشاه می شود پس در سیاست نقش مهمی را ایفا می نموده است و آخرین بار این دندان دست آخرین پادشاه سریلانکا بوده که بعد از مرگ وی در یک معبد بودایی در مجموعه کاخ پادشاهی که در شهر کاندی (Kandy) است از آن نگهداری می شود ، نام این معبد سری دالادا مالیگاوا (Sri Dalada Maligawa) می باشد که یکی از منطقه ها تماشای سریلانکا هست و همچنان دارای ارزش بالایی بوده و در آن آیین های مذهبی اجرا می شود . بعد ها این دندان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است . علت وجود یک دندان بودا در این کشور به تاریخ بسیار قدیمی بر می شود که مردم اینگونه بازگو می نمایند که جسد بودا را بعد از مرگش به علت اختلافاتی که بین مریدانش و نمایندگان هر کشور افتاد هر قسمت بدنش را جدا کردند و به هرکشوری بخشی از قسمت بدن او را دادند به همین جهت به کشور سریلانکا دندان این پیشوای مذهبی رسید و با احترام و مراسم بزرگی این دندان را آوردند . علت این تصمیم بدین جهت بود که بودا به کشور خاصی تعلق نداشت و نمی توانستند در کشوری خاص او را دفن نمایند زیرا هر کدام از نمایندگان کشور ها در کوشش بودند تا جسد وی را با احترام خاصی در کشورشان دفن نمایند . از آنرو به علت اهمیت خاصی که این دندان دارد برای آن معبد بزرگی ساختند و نام آن را هم معبد دندان گذاشتند . از ویژگی های مراسماتی که در این معبد که یکی از منطقه ها تماشای سریلانکا هست برای این دندان برگزار می شود می توان به اجرای سه بار مراسم مذهبی در روز در زمان های سپیده دم ، ظهر و شب اشاره نمود و همینطور در روز چهارشنبه هر هفته مراسم شست و شوی دندان با استفاده از آب معطر که با گل هایی مانند Nanumura Mangallaya معطر شده اند انجام می شود و در نهایت این آب بین افرادی که در آن مراسم حضور دارند توزیع می شود و بر این عقیده اند که این آب شفا بخش هستند . البته خوب است بدانید که این معبد یکبار به طور کامل بازسازی شده است زیرا در سال 1998 به وسیله گروه نظامی جدایی طلب بمب گذاری شد و آسیب جدی دید این گروه ببر های تامیل نام داشتند .

معبد طلایی دامبولا (Dambulla)

مجموعه غاری در سریلانکا وجود دارد به نام دامبولا که یکی از منطقه ها تماشای سریلانکا هست و از نظر موقعیت جغرافیایی در نواحی مرکزی سری لانکا ، در 148 کیلومتری شرق کلمبو (Colombo) و 72 کیلومتری شمال کاندی واقع شده است این مجموعه با 80 غار در صخره ای به ارتفاع 160 متر بزرگترین مجموعه غاری در سریلانکا و یکی از منطقه ها تماشای سریلانکا محسوب می شود که به خوبی از آن مراقبت شده است . این غار دارای جذابیت های بسیاری است که بیشتر آن ها حوالی 5 غار واقع شده اند که شامل نقاشی های دیواری و تندیس های بسیار مرتبط با گاتاما بودا (Gautama Buddha) و زندگی او می باشد . از دیگر موارد مهمی که در این مجموعه واقع شده است معبد طلای دامبولا است که در سال 1991 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است . جالب است بدانید در غار دامبولا ابتدا مردم زندگی می کردند و این موضوع را زمانی کشف کردند که در بخشی از این غار مکان های دفن اموات را پیدا کردند و همینطور توانستند در زیر این مکان ها اسکلت های 2700 ساله را پیدا نمایند بعد از وارد شدن آیین بودا به سریلانکا این غار به غار مخصوص آیین بودا تبدیل شد . به طور کلی بعد از ورود آیین بودا سه تندیس از پادشاهان سری لانکا ، چهار تندیس از الهه ها ، 153 تندیس بودا و تندیس خدایان در این مجموعه غاری پیدا شد . شما با نگاه کردن به تصاویری که بر دیواره این غار ها وجود دارد می توانید اولین موعظه بودا و وسوسه دیو ماره (Mara)را ببینید که به خوبی به تصویر کشیده اند . ن را در سفر به سریلانکا از دست ندهید.

پرورشگاه فیل پیناوالا (Pinnawala)

یکی دیگر از جاذبه های جهانگردی سریلانکا و منطقه ها تماشای سریلانکا، پرورشگاه فیل های بدون پدر و مادر رها شده در جنگل های سریلانکا است که در دهکده پیناوالا در 13 کیلومتری شهر Kegalle در استان Sabaragamuwa واقع شده است . یکی از جذابیت هایی که این پرورشگاه برای جهانگردان دارد بازدید خانواده ها از بازی و حمام فیل ها است و همینطور این امکان وجود دارد تا جهانگردان تمام مراحل نگهداری و مراقبت از فیل ها را که در طول روز انجام می شود ببینند . ایده اولیه این پرورشگاه در سال 1975 به وسیله دپارتمان حفاظت از حیات وحش سریلانکا داده شد و در ابتدا این فیل ها در پارک ملی Wilpattu نگهداری می شدند اما بعد ها به مکان های مختلف انتقال داده شدند تا در نهایت این مکان که در آن نگهداری می شوند انتقال داده شدند . این فیل ها که از نژاد آسیایی و از سه نسل هستند در سال 2011 تعدادشان به طور کلی 88 تا بود که شامل 39 فیل نر و 49 فیل ماده نیز می شدند . هزینه های این پرورشگاه بسیاری آن از هزینه ورودی که مردم می پردازند استفاده می شود .

پارک ملی یالا (Yala)

یکی از منطقه ها تماشای سریلانکا ست، و در عین حال زیبا ترین و پرتنوع ترین پارک های ملی از لحاظ تنوع حیوانی در سریلانکا پارک ملی یالا است و در رتبه دوم در سریلانکاا نهاده شده است که در نواحی جنوب شرقی سریلانکا و در استان جنوبی و استان اووا (Uva) و در 300 کیلومتری کلمبو واقع شده است همینطور در کنار این پارک 6 پارک ملی دیگری وجود دارد که یکی از بزرگترین آن ها پارک ملی Lunugamvehera می باشد . این پارک که دارای مساحتی برابر با 979 است دارای چنج بخش بوده اما تنها دو بخش آن به نام های بخش اول پارک ملی روهونا (Ruhuna) و بخش دوم پارک ملی کومانا (Kumana) یا یالای شرقی برای عموم باز است و یکی از ویژگی های بسیار جالبی که این پارک دارد داشتن تنوع در زیست بوم پارک می باشد که می توان از این تنوع آب و هوایی به جنگل های بارانی و مرطوب و منابع آب شیرین تالاب ها اشاره نمود . البته خوب است بدانید سه منطقه حفاظت شده دیگری هم در کنار این پارک وجود دارد . از سال 1900 این پارک به عنوان پارک حفاظت شده برگزیده شده و حمایت شده است هرچند که در سال 2004 به وسیله سونامی اقیانوس هند آسیب های بسیاری به این پارک وارد شد و حتی 250 نفر جان خود را از دست دادند . همینطور در آن از فیل های سری لانکایی ، پلنگ های سری لانکایی ، 215 گونه متنوع پرندگان ، 44 گونه پستاندار و پرندگان آبی حفاظت می شود . از نکته های جالب در این پارک می توان به وجود تعداد بالای پلنگ در این پارک و وجود شش گونه پرنده در حال انقراض از بین 215 گونه موجود اشاره نمود . شما در بعد از تماشا از این پارک می توانید به ملاقات دو زیارتگاه به نام های Sithulpahuwa و Magul Vihara که در زمان تمدن باستان ساخته شده است ملاقات کنید . به علت زیبایی و حفاظت هایی که در این پارک برای جهانگردان اجرا شده است در سال 2009 تعداد بازدید نمایندگان این پارک از سال 2009 روز به روز در حال افزایش است .

پارک ملی Udawalawe

یکی از ارزشمند ترین جاذبه های تماشای و جهانگردی سریلانکا پارک ملی این کشور به مساحت 30 هزار هکتار است که رتبه سومین پربازدید ترین پارک ملی در سریلانکا را دارد که برای حفاظت حیوانات وحشی ساخته شده است اما از مهم ترین حیواناتی که می توان در این پارک نام برد پرندگان آبی و فیل های سری لانکایی هستند . این پارک که از نظر موقعیت جغرافیایی در مرز میان استان های Sabaragamuwa و Uva و در 165 کیلومتری کلمبو واقع شده است ابتدا کاربری آن کشاورزی تناوبی بوده است . پس اگر علاقه مند به جاذبه های طبیعی و حیات وحش هستید تماشا از این پارک ملی زیبا به شما توصیه می شود .

قله آدم (Adams Peak)

قله آدم به نوعی قله مقدس است که به علت اهمیت مذهبی که در ادیان مختلف دارد یکی از منطقه ها تماشای سریلانکا است و در جهان مشهور شده زیرا آیین های مختلفف با اعتقادات مختلف این قله را به علت داشتن تخته سنگی مسطح مقدس می شمارند چرا که به طور مثال آیین بودا بر این باوند جای پای بودا است ، هندو ها این مکان را قدمگاه شیوا می دانند و دین های مسیحیت و مسلمان این صخره را جای پای آدم (ع) یا سنت توماس می پندارند به همین جهت هم قله آدم در زبان محلی سری پادا (Sri Pada) یا Samanalakanda می نامند یعنی جای پای مقدس و به طور کلی این کوه را به نام کوه پروانه می شناسند . اما از همه مهم تر این کوه برای بوداییان مهم و با ارزش می باشد و این ارتفاع و طی کردن این مسیر طولانی برایشان اصلا اهمیتی ندارد و حتی گاهی زمان را تنظیم می نمایند که در زمان طلوع آفتاب به بالا برسند. از مشخصات این کوه می توان به ارتفاع 2243 متری و ظاهری مخروطی آن اشاره نمود . از نظر موقعیت جغرافیایی می توان گفت این کوه در نواحی مرکزی سریلانکا واقع شده است که دارای 6 مسیر دسترسی پیاده روی ختم شده به شهر های بزرگ است . شما برای بالا رفتن از این کوه می توانید ابتدا از اتوبوس و یا سایر وسایل عمومی موجود دیگر بهره ببرید و بعد از طی مسافتی مابقی راه را پیاده طی کنید . کوهپیمایی در شب به علت داشتن فضایی جالب و روشن بودن چراغ ها یکی از بی نظیر ترین تجربه هایی است که در این سفر می تواند وجود داشته باشد و همین طور هم یکی از منطقه ها تماشای سریلانکا.

منبع: همگردی
انتشار: 12 دی 1401 بروزرسانی: 12 دی 1401 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2375

به "راهنمای سفر به سریلانکا ، معرفی منطقه ها دیدنی سریلانکا (تور سریلانکا)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به سریلانکا ، معرفی منطقه ها دیدنی سریلانکا (تور سریلانکا)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید