دانشمند ایرانی با آسپرین گیاهی به جنگ تغییرات اقلیمی می رود

به گزارش تور ایتالیا ارزان، پروفسور کتایون دهش دانشمند بیولوژی گیاهی از دانشگاه کالیفرنیا ریورساید با همکاری دو دانشمند دیگر از روش فراوری آسپرین در گیاهان برای مقاوم سازی آنها و یاری به محصولات کشاورزی برای جان سالم به در بردن از تغییرات آب و هوایی بهره برده است.

دانشمند ایرانی با آسپرین گیاهی به جنگ تغییرات اقلیمی می رود

به گزارش خبرنگاران ، ایسنا به نقل از نیو اطلس گزارش داده، دانشمندان کتایون دهش، ویلهلمینا ون دی ون و جین ژنگ وانگ درک ما را از روش فراوری سالیسیلیک اسید یا همان آسپرین به وسیله گیاهان متحول نموده اند.

درست مانند ما انسان ها که آسپرین را برای کاهش سردرد مصرف می کنیم، گیاهان نیز داروی خاص خود را دارند که در مواقع فشار و استرس به آنها یاری می نماید. این ترکیب آلی که به نام سالیسیلیک اسیدگ شناخته می گردد، به طور طبیعی زمانی فراوری می گردد که گیاهان با مواردی مانند خشکسالی و گرما روبرو می شوند و اکنون یک مطالعه تازه نشان می دهد که چگونه می توان از این فرآیند برای محافظت از محصولات در روبروه با افزایش دمای جهانی استفاده کرد.

سالیسیلیک اسید به طور طبیعی در گیاهان وجود دارد و در واقع ماده تشکیل دهنده آسپرین است، اما مدت ها قبل از اینکه داروی آسپیرین در قفسه های داروخانه قرار گیرد، از آن برای تسکین درد استفاده می شد. به عنوان مثال مصریان باستان برگ ها و پوست درختان بید را برای کاهش درد مفاصل جدا می کردند و بقراط پزشک یونانی نیز به توانایی این ترکیب در تسکین تب و درد اشاره نموده است.

اکنون نویسندگان این مطالعه تازه در پی درک بهتر روش فراوری سالیسیلیک اسید و شرایطی هستند که باعث می گردد گیاهان این کار را انجام دهند. این امر آنها را به سمت مواد شیمیایی به نام گونه های فعال اکسیژن(ROS) سوق داد که همه موجودات زنده در پاسخ به استرس محیطی فراوری می نمایند. یک مثال، پوست انسان است که در پاسخ به نور شدید خورشید که منجر به کک و آفتاب سوختگی می گردد، سطوح بالایی از ROS فراوری می نماید، اما این ماده در سطوح پایین تر و ایمن تر، نقش مهمی ایفا می نماید.

جین ژنگ وانگ از دانشگاه کالیفرنیا ریورساید شرح می دهد: گونه های اکسیژن فعال در سطوح غیر کشنده مانند یک تماس اضطراری برای اقدام است که فراوری هورمون های محافظتی مانند سالیسیلیک اسید را امکان پذیر می نماید و در واقع ROS یک شمشیر دو لبه است.

تازهترین مطالب

آثار گرمایش زمین به مرحله غیرقابل بازگشت رسید

بیش از 200 میلیون مهاجر آب و هوایی تا سال 2050

خطر انقراض 28 درصد از گونه های جانوری

دانشمندان به وسیله آزمایش هایی بر روی یک گیاه نمونه به نام آرابیدوپسیس یا رشادی دریافتند که گرما، آفتاب بی امان و شرایط خشکسالی باعث می گردد سلول های گیاه، یک مولکول هشدار دهنده به نام MEcPP فراوری نمایند. همانطور که این مولکول ساخته می گردد، موجب فراوری سالیسیلیک اسید می گردد که نقش مهمی در محافظت از کلروپلاست ها که اندامک هایی هستند که در آن عمل فتوسنتز انجام می گردد، ایفا می نماید.

ویلهلمینا ون دی ون می گوید: گیاهان نیز درست مثل ما از مسکن برای تسکین درد و رنج خود استفاده می نمایند.

امید این است که این دانش در خصوص چگونگی تشکیل سالیسیلیک اسید برای یاری به گیاهان برای زنده ماندن در تغییرات آب و هوایی به کار رود. این دانش می تواند محصولات بادوام تری را ایجاد کند که می توانند دماهای بالاتر را تحمل نمایند. بعلاوه مزایای آن ممکن است به بسیاری از جنبه های دیگر زیست محیطی توسعه یابد.

کتایون دهش نویسنده ارشد این مطالعه گفت: از آنجایی که سالیسیلیک اسید به گیاهان یاری می نماید تا در برابر استرس هایی که با تغییرات آب و هوایی شایع تر می شوند، مقاومت نمایند، افزایش توانایی گیاهان در فراوری آن نشان دهنده گامی رو به جلو در به چالش کشیدن تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر زندگی روزمره است.

وی اضافه کرد: این تأثیرات فراتر از تهیه غذا برای ما است. گیاهان با جداسازی کربن دی اکسید، هوای ما را تمیز می نمایند، برای ما سایه فراهم می نمایند و زیستگاه حیوانات متعددی را حمایت می نمایند و مزایای افزایش بقای آنها بسیار زیاد است.

این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.

منبع: خبرکانادا