خانه خوب چه ارتباطی با سلامت جسم و روح دارد؟

به گزارش تور ایتالیا ارزان، خبرنگاران/آذربایجان شرقی امروزه مسکن خوب یکی از مولفه های تاثیرگذار بر سلامت جسم و روح بوده و روانپزشکان، جامعه شناسان و پزشکان نیز تاثیر مسکن خوب بر سلامتی را تایید نموده و شرایط زندگی و خانه را در ابتلا به بیماری های متعدد جسمی و روانی موثر می دانند.

خانه خوب چه ارتباطی با سلامت جسم و روح دارد؟

از وبلاگ ویکی دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

دما، رطوبت و محیط اطراف خانه، بهداشت و میزان نور خانه و نوع مصالح مورد استفاده در ساخت خانه ها از جمله موارد مهم و موثر در تامین یک مسکن سالم به شمار می آیند.

نشست مسکن و سلامتی صبح امروز در تالار شهید شایان مهر دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با حضور جمعی از صاحب نظران، روانشناسان، جامعه شناسان، روانپزشکان و خیرین سلامت برگزار و مباحثی در مورد تأثیر مسکن خوب بر سلامتی جسم و روح و آسیب شناسی اجتماعی مسکن مطرح شد.

یک جراح ارتوپد در این نشست با بیان اینکه پیشگیری از سوانح ترافیکی بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم، گفت: آسیب های داخل منزل یکی از عوامل تهدید نماینده سیستم اسکلتی بدن به شمار می آید. در سال های گذشته هر روز هفته شاهد قطع انگشت دست بچه ها با چرخ گوشت بودیم که خوشبختانه به دلیل ایجاد تغییرات ساختاری در این وسیله، کم تر شده است.

دکتر امیر محمد نوالی با بیان اینکه خانه بزرگ به معنی ایمنی بیشتر نیست، اظهار کرد: اگر نور و تابش مناسب آفتاب در خانه ای نباشد، دچار کمبود ویتامین D خواهیم شد.

وی افزود: تصادفات و آسیب هایی که در محل کار اتفاق می افتد، بیشتر مرتبط با مسایل خواب بوده و این مشکل، افزایش تصادفات، افسردگی و عدم رضایت از کار را در پی دارد.

وی اعلام نمود: ممکن است در یک جامعه کمونیستی که تمامی خانه ها متراژ مشابهی دارند، فردی که دارای خانه ای با متراژ بیشتر است، احساس رضایت خاطر کند، اما متاسفانه افراد در جامعه ما به دلیل مقایسه ناخودآگاه خانه خود با دیگران، رضایت کافی نداشته و این منشا سایر مسائل خواهد بود.

این ارتوپدیست با بیان اینکه ناراحتی های روانی نیز منجر به بیماری های سایکوسوماتیک (روانی-بدنی) می شوند، گفت: حتی یک تصادف و ترافیک و حوادث محل کار و داخل منزل همگی به هم مرتبط بوده و اگر قسمتی از این سیستم پیچیده را اصلاح کنیم، می توانیم قدم های موثرتری در جهت تفکر بهتر در این زمینه برداریم.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت ایمنی خانه اعلام نمود: نحوه خوابیدن و شرایط ارگونومیک خانه بر احتمال وقوع هر آسیبی از جمله آسیب های مغزی تاکید دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه افرادی که باید تصمیم گیرنده باشند در اتاق هایشان در حال مقاله نوشتن هستند، اظهار کرد: مغزها در تصمیم گیری ها شرکت نمی نمایند. نباید اجازه داد مغزها به راحتی از کشور فرار نمایند، هر روز می شنویم که فلان دانشمند هم از کشور رفت.

وی متذکر شد: متاسفانه ما 50 میلیارد میلیارد دلار در سال به وسیله فرار مغزها از دست می دهیم و این در حالی است که فروش نفت ما در بهترین شرایط 40 میلیون دلار درآمد دارد.

استاد گروه جامعه شناسی دانشگاه تبریز نیز در ادامه این نشست با ارائه مطالبی در مورد آسیب شناسی اجتماعی مسکن اظهار کرد: از نظر جامعه شناسی بین خانه و مسکن تفاوت وجود داشته و خانه مکان فیزیکی نبوده و مفهوم روانی و رویایی تلقی می شود که ممکن است محقق نشود.

دکتر فاطمه گلابی افزود: روح خانه می تواند از پخت و پز پر باشد، ما خانه را خودمان می سازیم و نسبت به آن احساس دلبستگی هم داریم. داشتن حریم خصوصی، خلوت، عدم اشراف به خانه های دیگر، عدم ترس از وقوع جرم و روابط بین افراد خانه از ویژگی های خانه به شمار می آید.

وی با بیان اینکه مسکن، مفهومی کاربردی داشته و ما نسبت به آن احساس وابستگی داریم، گفت: به نظر می رسد مسکن هایی که ما در آن به سر می بریم حالت پناهگاه داشته و به محل اثارت ما تبدیل شده است.

این جامعه شناس اعلام نمود: در بعضی آپارتمان ها اگر تنها یک پریز را برداریم، خانه همسایه دیده می شود و فاصله های فیزیکی بسیار کم، اما فاصله های اجتماعی بسیار زیاد شده است.

وی با مقایسه معماری خانه های قدیمی و آپارتمان های کنونی اعلام کرد: خانه های قدیمی محل شکل دریافت خاطرات بودند، اما الان باید دید آیا وقتی برای شکل دریافت این خاطرات و پیدا کردن شان و منزلت در خانه های کنونی وجود دارد؟، خانه های ایرانی معماری درونگرا داشتند و چیزی برای فخرفروشی نبود، این خانه ها مرکزیت، انعکاس، تقارن و تناسب ورا درون خود می گنجاندند.

استاد گروه جامعه شناسی دانشگاه تبریز با بیان اینکه در گذشته، افراد بیرون از خانه از هم متمایز نبودند، اظهار کرد: خانه های امروزی با نماهای آنچنانی به منبعی برای حسرت، تمایز طلبی، ابراز وجود و جدا کردن شخصیت خود از دیگران تبدیل شده اند.

وی متذکر شد: امروزه ساختن اتاق های خانه به صورت جزیره ای و مجهز کردن و بزرگ تر شدن خانه ها باعث افزایش فاصله شده و افراد امروزی به درون پناهگاه هایی تحت عنوان مسکن پرتاب شده و در آن پناه می گیرند.

محمد مسافری، استاد گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در ادامه نشست مسکن و سلامت با بیان اینکه امروزه حداقل 20 درصد بار بیماری ها ناشی از محیط است، اظهار کرد: مسکن هم بخشی از محیطی که بخش قابل توجه زندگیمان را در آن سپری می کنیم، در سلامت مهم است.

وی با اشاره به معیارهای مسکن بهداشتی گفت: سالیانه در جهان 3.8 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوای خانه و بیماری های تتفسی جان خود را از دست می دهند که به سوخت ناسالم و سایر آلودگی هایی که در خانه وجود دارد، بازمی شود.

وی اعلام کرد: مسکن صرفا ساختمان فیزیکی نبوده و محیط اطراف مانند محله، هماسیه و خدمات قابل دسترسی را هم در بر می گیرد و مسکن بهداشتی جایی است که از نظر جسمی در آن به رشد و تعالی برسیم.

مسافری یادآور شد: هوا، آب، پسماند، نور، صدا، تهویه، رنگ، سطح برای هر فرد از عوامل موثر در یک مسکن سالم بوده و از نظر سازمان جهانی بهداشت، تامین حفاظت جسمی و سرپناه انسان به صورت ایمن، اولین مورد بوده و اگر مسکن ، سیل گیر یا زلزله خیز و در معرض رانش زمین و آلودگی صنعتی باشد، آن خانه آرامش نداشته و استرس زا خواهد بود.

وی اعلام کرد: جایی که تراکم بالا و فضا کوچک است، بیماری هم زیاد خواهد بود، 15 متر مربع برای تامین احتیاجهای روحی احتیاج است.

وی در ادامه گفت: در طی 10 سال اخیر بیش از 7600 نفر در ایران بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، جان خود را از دست داده اند که دلیل آن هم تهویه نامناسب و سایر عوامل است.

استاد دانشگاه گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به آسیب های ناشی از آلودگی صوتی در شهرها اعلام کرد: حفاظت در برابر ناشی از آلودگی صوتی امروزه مطرح و شهرهای ما دارای غوغای شهری بوده و ساخت و سازها و سر و صدای همسایه می تواند اذیت نماینده باشد.

وی با تاکید بر اینکه مسکن سالم باید ما را از مواجهه با عوامل سمی مخافظت کند، اظهار کرد: مثلا ماده رادیواکتیو رادون که به صورت طبیعی در پوسته زمین بوده و به راحتی می تواند وارد زیرزمین خانه شود، بیش از 20 هزار نفر در آمریکا بر اثر سرطان ریه ناشی از رادون می میرند. مواجهه با آزبست یا فرمالدهید نئوپان و تخته نیز از دیگر موارد مواجهه با مواد سمی در خانه است.

وی در انتها یادآور شد: مطالعات نشان می دهد که رابطه معناداری بین بالا بودن دما در خانه و بیماری های قلبی و عروقی وجود داردو مسایل بهداشت محیط تاثیر زیادی بر سلامت دارند.

دکتر علیرضا فرنام، استاد دانشگاه گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه مدنیت ما با ساخت خانه ها و اسکان در آن ها شروع شده است، اظهار کرد: امانوئل کانت، اساسی ترین عامل سازمان دهنده ذهن را زمان و مکان می داند و خانه در عالم زمان و عرصه مکان، استثنا به شمار می آید. خانه با وجود فردی مشابه هم هستند.

وی در ادامه با اشاره به صندلی خانه در رویا اعلام کرد: رویا در علم روانکاوی صندلی خاصی داشته و فراتر از جایی برای شب خوابیدن بوده و به عنوان مثال پنجره کوچک، نشان از ارتباطات کم است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به هرم احتیاجهای مازلو، گفت: احتیاجهای فیزیولوژیک شامل مسکن ، غذا، آب، خواب و احتیاج جنسی جزو مراتب اولیه سلسله مراتب احتیاجهای مازلو بوده که اگر به خوبی برآورده شود، احتیاج به امنیت به عنوان دومین مرحله مطرح می شود.

این روانپزشک احتیاج به دوست داشته شدن و تعلق را سومین مرحله از سلسله مراتب احتیاجهای مازلو مطرح نمود و افزود: این مرتبه از احتیاجها امروزه در زمره احتیاجهای مسکن ما فراموش شده است، در گذشته هر محله ای کارکرد و صندلیی خاص در ذهن فرد داشت و چهار چوب شخصیتی و حس زیبا و غنی از تعلق را به افراد می داد.

وی یادآور شد: اما اکنون فقط یک سری افرادی هستیم که در آپارتمان ها کنار هم زندگی می کنیم و شاید لازم باشد این را در سیاست های شهری مان در نظر بگیریم.

وی در انتها، متذکر شد: خانه های قدیمی با آجرکاری های ظریف و معماری خاص و فقط جایی برای استراحت نبودند و جایی برای تامل داشتند.

نماینده سمن های آذربایجان شرقی نیز در سرانجام نشست مسکن و سلامت با بیان اینکه باید روح سقراطی، پرسشگری و مطالبه گری بر دانشگاه حاکم باشد، گفت: دانشگاه های تقاضا محور می توانند در جامعه تاثیرگذار باشند. دانشگاه باید دیوارهایش را برای جامعه کوتاه کند.

سعید جلالی افزود: سازمان های مردم نهاد می توانند در برابر دانشگاه تقاضا محور قرار بگیرند. عمر سازمان های چندمنظوره، توزیعی و احساسی سپری شده و سازمان های تخصصی در جهان پیروز هستند. سمن ها باید آنقدر توانمند باشند که در امور دخالت نموده و در رابطه با جوایز ملی پژوهشگران مشارکت محتوایی و نرم افزاری داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته موضوع فقرزدایی دولت ها در رابطه با سیاست گذاری با فقر زدایی سمن ها همسو است، گفت: اما اینجا دولت خودش فقرزا بوده و انتظار دارد مسائلی که خودش درست نموده را سمن ها از بین ببرند.

جلالی افزود: این ها ناشی از سیاست های بی کیفیت بعضی سیاستگذاران بوده و ما پاک کن دولت هستیم.

وی در انتها اعلام نمود: کنشگران اجتماعی و به خصوص دولت ها بایخانه خوب چه ارتباطی با سلامت جسم و روح دارد؟.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 733

به "خانه خوب چه ارتباطی با سلامت جسم و روح دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه خوب چه ارتباطی با سلامت جسم و روح دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید