خبرنگاران کرونا چگونه تولید ناخالص داخلی را در ایران منفی کرد؟

به گزارش تور ایتالیا ارزان، تهران- خبرنگاران- بررسی آمارهای مربوط به محصول ناخالص داخلی یا همان GDP نشان می دهد که ارزش این تولیدها در مقایسه با سال 98 حدود 1.2 رشد منفی داشته است.

خبرنگاران کرونا چگونه تولید ناخالص داخلی را در ایران منفی کرد؟

به گزارش روز دوشنبه خبرنگاران از پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار مالی، تولیدات ناخالص داخلی در طول 9 ماهه امسال به رقم 523 هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم بدون احتساب تولید نفت 454 هزار میلیارد تومان است.

این در حالی است که سال گذشته و در همین بازه زمانی 9 ماهه، تولید ناخالص داخلی با احتساب تولید نفت، 529 هزار میلیارد تومان و بدون آن 459 هزار میلیارد تومان گزارش رشده است.

شیوع بیماری کرونا، تعطیلی بسیاری از کسب وکارها و محدودیت های اجتماعی گسترده که منجر به کاهش ترددهای شهری و بین شهری شد، بر کاهش شاخص GDP در ایران اثر ملموسی گذاشته است.

در نمودار زیر سهم بندی گروه های مختلف مالی کشور را در میزان تولید ناخالص داخلی می بینید.

بر این اساس این جدول به عنوان مثال می توان دریافت که تولید گروه کشاورزی در 9 ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مثبت 3 درصد رشد داشته است.

بیشترین رشد تولید ناخالص داخلی در گروه تأمین آب، برق و گاز طبیعی با رشد مثبت 4.7 درصد است. این در حالی است که در بخش خدمات که بیش از نیمی از کل تولید ناخالص داخلی را دربرگرفته است، ارزش تولید 3.3 درصد کاهش داشته است.

گروه خدمات شامل بخش های عمده و خرده فروشی، فعالیت های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا ، حمل ونقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت های مالی و بیمه، مستغلات، کرایه و خدمات کسب وکار و دامپزشکی، اداره امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی است.

براساس این گزارش بیشترین کاهش میزان تولید ناخالص داخلی در بخش خدمات است که بیشترین تاثیر را از تعطیلی ها و محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا داشت.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 14 فروردین 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1716

به "خبرنگاران کرونا چگونه تولید ناخالص داخلی را در ایران منفی کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا چگونه تولید ناخالص داخلی را در ایران منفی کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید