قربانیان کرونا در اقتصاد ایران

به گزارش تور ایتالیا ارزان، خبرنگاران : اولین گزارش رسمی از اثر کرونا بر اقتصاد ایران منتشر شد. مطابق داده های مرکز آمار، اقتصاد کشور در بهار سال جاری رشد منفی 3.5 درصدی را ثبت کرد.

قربانیان کرونا در اقتصاد ایران

به گزارش خبرنگاران، گزارش رسمی مرکز آمار حاکی از رشد منفی اقتصاد ایران در بهار سال جاری است؛ رشد منفی 3.5 درصد با نفت و منفی 1.7 درصد بدون نفت.

بر اساس آخرین نتایج حساب های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی GDP به قیمت ثابت سال 1390 در سه ماهه اول سال 1399 به رقم هزار و 656 میلیارد ریال با نفت و هزار و 445 میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالیکه رقم مذکور در فصل مشابه سال قبل با نفت هزار و 716 ریال و بدون نفت هزار و 471 میلیارد ریال بوده که نشان از رشد منفی 3.5 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و منفی 1.7 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در فصل بهار سال 1399 دارد. سهم گروه های عمده اقتصادی از محصول ناخالص داخلی به قیمت های ثابت و نرخ رشد آنها در فصل بهار نسبت به فصل مشابه سال گذشته به قرار زیراست:

نتایج محاسبات حاکی از آن است که رشته فعالیت های گروه کشاورزی 0.1 درصد (شامل زیر بخش های زراعت و باغداری، دامداری، جنگلداری و ماهیگیری)، گروه صنایع و معادن منفی 4.4 درصد (شامل: استخراج نفت خام و گازطبیعی 3.14-، سایر معادن 9.0 ، صنعت 4- ،انرژی 9.4 درصد، ساختمان 2- درصد) و فعالیت های گروه خدمات 3.5 - درصد (شامل زیر بخشهای عمده وخرده فروشی، فعالیتهای خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا، حمل ونقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیتهای اقتصادی و بیمه، مستغلات، کرایه وخدمات کسب وکار و دامپزشکی، اداره امورعمومی وخدمات شهری، آموزش، فعالیتهای مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایرخدمات عمومی، اجتماعی، شخصی وخانگی) نسبت به فصل بهار 1398رشد داشته است.

منفی ترین رشد در تمام مقاطع سال گذشته در بخش استخراج نفت و گاز طبیعی بوده است این مقدار در سال جدید هنوز هم منفی است ولی مقدار آن منفی 14.3 درصد است. این در حالیست که بیشترین نرخ رشد منفی در بهار 99 مربوط به بخش سایر خدمات عمومی اجتماعی و شخصی بوده و منفی 63 درصد است.

با توجه به نتایج منتشر شده در گزارش آمار بیشترین ضربه از کرونا متوجه بخش سایر خدمات عمومی اجتماعی و شخصی بوده است اما در این شرایط بخش واسطه گری های اقتصادی بیشترین رشد را نسبت به سال پیش داشته است.

در روش هزینه یا مخارج، GDP از مجموع اجزاء تقاضای نهایی به دست می آید. اجزاء تقاضای نهایی به پنج سر فصل مصرف نهایی خصوصی، مصرف نهایی دولت، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، خالص صادرات و تغییر در موجودی انبار و اشتباهات آماری تفکیک می گردد. آنالیز فرایند رشد اجزای تقاضای نهایی در فصل بهار سال 1399 نسبت به فصل مشابه سال قبل نشان می دهد، هزینه مصرف نهایی معادل 0.6- درصد، هزینه مصرف نهایی دولت معادل 13.6 درصد، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص 8.2- درصد، صادرات کالا و خدمات 45.1-درصد و واردات کالا و خدمات نیز معادل 66.5- درصد، رشد داشته است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1373

به "قربانیان کرونا در اقتصاد ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قربانیان کرونا در اقتصاد ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید