نگاهی به راستا پر پیچ و خم توسعه زیست فناوری در ایران

به گزارش تور ایتالیا ارزان، زیست فناوری در ایران مسیری پرپیچ و خم و طولانی را پیموده تا به نقطه اوج خود در سال 1400 رسیده است.

نگاهی به راستا پر پیچ و خم توسعه زیست فناوری در ایران

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، ایران به اسم یکی از کشورهای باسابقه در حوزه زیست فناوری شناخته می گردد و فناوران کشور با وجود تحریم ها و مسائل مالی موجود توانسته اند ایران را به اسم یکی از پرچمداران این حوزه به جهان معرفی نمایند. در حال حاضر محصولات زیستی ایرانی هم گام با دیگر کشورها در بازارهای جهانی خودنمایی می نماید.

این اتفاق حاصل کوششی 21 ساله است. یک هم افزایی و همکاری میان نهادهای دولتی و خصوصی که تکمیل زنجیره اکوسیستم فناوری و نوآوری زیست فناوری را شتاب داد و به نقطه اوج رساند.

در این مطلب سعی شده کوتاه و مختصر این کوشش ها و فرایند توسعه زیست فناوری در کشور ارائه گردد:

1379

ایجاد و راه اندازی کمیته ملی زیست فناوری به اسم نهاد ملی مدیریت توسعه زیست فناوری در سال 1379 به صورت کمیته ای فرابخشی با عضویت دستگاه ها و نهادهای ذیربط. نقطه شروعین ساماندهی نظام ملی مدیریت زیست فناوری.

1380

تعریف نیازها و چالش های این حوزه با شناسایی توانمندی ها و شرایط موجود کشور در حوزه زیست فناوری.

1383

آماده شدن نخستین سند ملی زیست فناوری برای توسعه جهشی و هدفمند این فناوری در کشور، به وسیله کمیته ملی زیست فناوری و تصویب آن در 16 اردیبهشت ماه 83 در هیات دولت.

1384

19 اردیبهشت ماه سال 84 موافقت با ایجاد شورای عالی زیست فناوری برای سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت ملی در حوزه های آموزش، پژوهش و فراوری در زیست فناوری.

1386

تعطیلی شورای عالی زیست فناوری در تیرماه این سال در پی تصمیم دولت برای انحلال تعدادی از شوراهای عالی. تصویب راهبردهای زیست فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی.

1387

ایجاد ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری 29 خرداد ماه 87 به اسم یکی از ستادهای فناوری های راهبردی زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری.

1389

شتاب گرفتن اقدامات برای شکل گیری شبکه ای از نهادهای دولتی، بخش خصوصی و فناوران این حوزه و شناسایی بازیگران آن.

1390

تصویب مصوبه تشکیل ستاد توسعه زیست فناوری در جلسه 705 شورای عالی انقلاب فرهنگی.

1391

معرفی 16 محصول زیست فناورانه در اشکال فرآورده های دارویی، کیت تشخیصی و ابزار تشخیصی در سال فراوری ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی.

1392

رونق گرفتن برگزاری رویدادهای فناورانه و نوآورانه در این حوزه.

1393

توسعه اکوسیستم فناوری، نوآوری و کارآفرینی محصولات دانش بنیان و فناور حوزه زیست فناوری.

1394

برگزاری جشنواره زیست فناوری در اردیبهشت ماه و ایجاد ارتباط میان نهادهای دانش آموزی و مراکز پژوهشی و صنعتی زیستی.

1395

توسعه بازار محصولات داخلی زیستی در کشور با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری.

1396

ارتقای فراوری دانش و معرفی توانمندی های ایران به بازار جهانی و راه اندازی زیرساخت های اولیه شتاب دهنده های زیستی در کشور.

1397

اقدامات ترویجی زیست فناوری در میان مدارس و دانش آموزان و رونق شکل گیری پژوهش سراهای دانش آموزی.

1398

اثبات توانمندی فناوران زیستی به جامعه. شیوع بیماری کرونا و فراوری انواع تجهیزات زیستی برای درمان بیماران و کاهش آسیب های این بیماری. شروع تحقیقات پیش بالینی فراوری واکسن کرونا در کشور.

1399

اوج گیری توانمندی متخصصان و فناوران زیستی در کشور با فراوری چند مدل واکسن کرونا و تکمیل زنجیره ارزش تجهیزات و توانمندی های داخلی در حوزه کرونا.

1400

تزریق موفقیت آمیز نخستین واکسن کرونای ایرانی به بیماران در کشور و پیوستن نام ایران به فهرست کشورهای دارای این فناوری پیچیده.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1964

به "نگاهی به راستا پر پیچ و خم توسعه زیست فناوری در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به راستا پر پیچ و خم توسعه زیست فناوری در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید