3 نوآوری را که با یاری نانوفناوری محقق می گردد، بیشتر بشناسیم

به گزارش تور ایتالیا ارزان، دنیای ریزابعاد و پر از رمز و راز فناوری نانو، تحولی جدی را در زمینه توسعه محصولات و خدمات فناورانه به وجود آورده است.

3 نوآوری را که با یاری نانوفناوری محقق می گردد، بیشتر بشناسیم

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، براساس تحقیقات و بازارها، بازار دنیای فناوری نانو تا سال 2025 می تواند ارزش تقریبی 174 میلیارد دلار داشته باشد، این موضوع پس از توسعه با رشد 18 درصدی ترکیبی از سالانه بین 2016 تا سال 2025 به واقعیت نزدیک تر شد.

یاری رساندن نانو به 3 حوزه فناوری پرکاربرد

نانوفناوری مرز های خود را به بخش های مختلفی از زندگی جامعه توسعه داده است، اما کاربرد های نوظهور آن در 3 صنعت پیشرو و دارای ظرفیت، با سرمایه گذاری های قابل توجه در این حوزه متحول می گردد. به یاری این فناوری، صنایع وابسته رونق می گیرد و ضمن خلق ارزش افزوده، مشاغل متعدد در این راه ایجاد خواهد شد.

نانو یکی از مجذوب نماینده ترین و تحول آفرین ترین در پزشکی، انرژی های تجدیدپذیر و کشاورزی است و در ادامه، بخش کوچکی از کارایی این فناوری در حوزه های یادشده را مرور می کنیم.

1. درمان ها و دارو های سرطان

3 درمان اصلی سرطان یعنی شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی اگرچه در نجات میلیون ها بیمار سرطان بسیار اثربخش بوده است، اما همه این روش ها، دارای محدودیت های مشخصی هستند، به ویژه زمانی که سخن از دقت آن ها در هدف قرار دادن سلول های سرطانی باشد؛ به عبارت دیگر، روش های یادشده اغلب به بافت های سالم آسیب می رسانند ضمن آن که که نمی توانند بافت های سرطانی را به طور کامل ریشه کن نمایند.

برای تحول شیمی درمانی نانوذرات به میدان درمان وارد شده اند. شرکت های دانش بنیان دارویی و درمانی، پژوهشگران و محققان دانشگاهی از این ذرات برای توسعه و فراوری دارو های مبتنی بر نانوفناوری استفاده می نمایند.

استفاده از فناوری نانو بعلاوه برای تشخیص و تشخیص زودهنگام سرطان مفید واقع شده است. به اسم مثال، تجهیزات نانویی می توانند به شناسایی پروتئین های مرتبط با سرطان یاری نمایند. تشخیص کارآمدتر و استفاده از درمان مناسب در زمان درست، می تواند شانس زنده ماندن را بسیار افزایش دهد.

2. زیرساخت های انرژی های تجدیدپذیر

بحران انرژی یکی از چالش های این روز های دنیا پیشرفته و صنعتی است. راه کار های متعددی برای حفظ و صیانت از انرژی ها ارائه شده است که از مهم ترین آن ها می توان به سلول های خورشیدی به اسم یکی از راه کار های حفظ و توسعه انرژی، با استفاده از منابع تجدیدپذیر یادکرد.

اگرچه با توسعه فناوری ها هزینه سلول های خورشیدی، در سال های اخیر هزینه ها کم تر شده و با استقبال از این فناوری، زیرساخت های انرژی های تجدیدپذیر پیشرفته، اما پیوند نانوفناوری با حوزه انرژی می تواند بستری برای تحول در حفظ محیط زیست و منابع گران بهای انرژی گردد.

با وجود توسعه فناوری پانل های خورشیدی مرسوم، این فناوری همچنان تنها یک درصد از فراوری برق در کشور های پیشرفته ای مانند ایالات متحده و کشور های اروپایی را به خود اختصاص داده است، موضوعی که نشان می دهد همچنان دست جامعه از فناوری انرژی های تجدیدپذیر کوتاه است و راه زیادی تا همه گیری آن وجود دارد.

فناوری نانو با ظرفیت های منحصربه فردی که دارد می تواند در توسعه این فناوری اثرگذار باشد و در مواردی، چون افزایش کارایی پانل های خورشیدی با جذب نور بهتر، تبدیل کارآمدتر نور به برق، بهبود ذخیره سازی و انتقال انرژی خورشیدی به سامانه های مصرف، تاثیر شگرفی داشته باشد.

3. فراوری محصولات کشاورزی و فرآوری مواد غذایی

تقاضا برای مواد غذایی به طور مداوم با افزایش جمعیت دنیای رو به برتری است. جمعیت انسانی زمین بین سال های 1915 تا 2015 چهار برابر شد و از 7 میلیارد نفر عبور کرد. این احتمال وجود دارد که 2.4 میلیارد نفر دیگر تا سال 2050 به جمعیت دنیا افزوده گردد. چالشی که بر اساس یک پژوهش در اقتصاد کشاورزی، افزایش تقاضای مواد غذایی بین 59 تا 98 درصد را در پی خواهد داشت.

کشاورزی برای سازگار کردن و متناسب سازی خود با این تغییرات و اطمینان از دسترسی مداوم به غذا های سالم و ایمن، باید تحولی ایجاد کند و خوشبختانه، فناوری نانو در بخش های گوناگونی می تواند این تحول را بیافریند، از کاشت بذر گرفته تا بسته بندی مواد غذایی.

به طور مثال، نانوکپسول ها می توانند باعث بهبود انتقال کود ها و سموم دفع آفات شوند. بعلاوه می توان با استفاده از حسگر های نانو تشخیص عارضه های گیاهی و حیوانی را آسان کرد. بعلاوه در صنعت بسته بندی محصولات می توان نانوذرات را برای مقاومت در برابر فساد ناشی از گرما و نور و جلوگیری از آلودگی ها استفاده کرد. نانوذرات پیچیده حتی می توانند برای افزایش جذب مواد مغذی بدون تأثیر بر رنگ و طعم، در غذا ها گنجانده شوند.

این تنها بخشی از ظرفیت های ناوفناوری است که در پیوند با دیگر فناوری ها می تواند تحول آفرین گردد. شرکت های دانش بنیان و فناور فعال در کشور، به شناخت و رصد روزآمدترین تحولات این حوزه می پردازند و محصولاتی را با هدف زندگی بهتر ضمن حفاظت از سلامت و محیط زیست عرضه می نمایند.

این شرکت ها در قالب قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، توسعه اکوسیستم شرکت های خلاق و حمایت از طرح های پژوهشی و فناورانه در ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت می شوند تا راه برای توسعه محصولات نانویی ایران ساخت هموار گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1923

به "3 نوآوری را که با یاری نانوفناوری محقق می گردد، بیشتر بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 نوآوری را که با یاری نانوفناوری محقق می گردد، بیشتر بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید