تراز دریاچه ارومیه 8 سانتی متر افزایش یافت

به گزارش تور ایتالیا ارزان، تراز دریاچه ارومیه طی یک هفته گذشته 8 سانتی متر زیادتر شده است.

تراز دریاچه ارومیه 8 سانتی متر افزایش یافت

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه، فرهاد سرخوش در آذربایجان غربی گفت:

با وجود افزایش ارتفاع آب دریاچه ارومیه طی هفته جاری، تراز کنونی این دریاچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 سانتی متر کاهش دارد.

وی بعلاوه مساحت فعلی دریاچه ارومیه را یک هزار و 941 کیلومترمربع گفت و افزود:

وسعت نگین آبی آذربایجان نسبت به هفته گذشته بیش از 85 کیلومتر افزایش یافته است.

او ادامه داد:

خشکسالی و عوامل مختلف چون مصرف بی رویه آب سبب شده است وسعت این دریاچه نسبت به 15 سال گذشته بیش از 2 هزار و 585 کیلومترمربع کاهش یابد.

سرخوش ضمن اشاره به اینکه حوضه آبریز دریاچه ارومیه از کم بارش ترین حوضه های آبریز کشور طی سال های اخیر بوده است، بیان کرد:

این حوضه به وسیله 21 رودخانه دائمی و 39 رودخانه دوره ای سیراب می گردد.

او با بیان نمود که دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آبراهه ها و رودخانه ها تامین می گردد، بعلاوه امیدوار است که بارندگی ها در روزهای آینده نیز تداوم یابد.

دریاچه ارومیه بزرگترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران است؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شمسی آغاز به خشک شدن کرد و حدود 80 درصد از مساحت آن با توجه به آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی به خشکی گرایید.

با توجه به نظر کارشناسان خشک شدن دریاچه ارومیه اثرات منفی خود را روی محیط زیست منطقه اعمال نموده و بعلاوه تاثیر به سزایی بر روی دمای هوا و وزش بادهای نمکی داشته است.

طرح های مختلفی نظیر لایروبی رودخانه ها، انتقال پساب تصفیه شده فاضلاب به دریاچه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یک هزار و 200 چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی به وسیله ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار قرار داده شد.

استاندار آذربایجان غربی نیز طی روزهای اخیر به موافقت رئیس جمهوری با پیشنهاد استفاده از سه میلیارد دلار فاینانس خارجی به منظور اجرا و تکمیل طرح های احیای دریاچه ارومیه اشاره نموده و گفت در این زمینه با سرمایه گذاران خارجی مذاکره آغاز شده است و فرایند اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه با دریافت تسهیلات خارجی با سرعت انجام می گردد.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 11 اسفند 1400 بروزرسانی: 11 اسفند 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2164

به "تراز دریاچه ارومیه 8 سانتی متر افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراز دریاچه ارومیه 8 سانتی متر افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید