برنج در سراشیبی کاهش قیمت افتاد؛ مردم برنج نمی خرند ، عرضه برنج های احتکار شده به بازار

به گزارش تور ایتالیا ارزان، دبیر انجمن برنج اخیرا از رشد چشمگیر فراوری و کاهش قیمت برنج در روزهای آینده اطلاع داد به طوری که با شروع فصل برداشت، رشد 30 درصدی فراوری، افزایش عرضه برنج های احتکار شده دلالان و کاهش انتظارات قیمتی، برنج را در سراشیبی قیمت قرار داده است.

برنج در سراشیبی کاهش قیمت افتاد؛ مردم برنج نمی خرند ، عرضه برنج های احتکار شده به بازار

به گزارش خبرنگاران، طی ماه های اخیر قیمت برنج ایرانی تا حد زیادی افزایش یافت تا جایی که در بعضی نقاط قیمت این محصول پرطرف دار از مرز 100 هزار تومان به ازای هر کیلو هم فراتر رفت. دلایل مختلفی برای رشد قیمت برنج در این ماه ها اعلام شد که از جمله آنها می توان به ممنوع شدن واردات هم زمان با کاهش فراوری در سال گذشته اشاره نمود.

اکنون اما با شروع فصل برداشت برنج، خبرها از شروع فرایند کاهشی قیمت برنج در کشور حکایت دارد. اخیراً دبیر انجمن برنج ایران در گفت وگو با خبرنگار مالی ایرنا با اشاره به رشد 20 تا 30 درصدی فراوری برنج در کشور طی امسال، از کاهش قیمت این محصول در روزها و هفته های آینده اطلاع داد.

کاهش قیمت برنج در پی رشد 30 درصدی فراوری

جمیل علیزاده شایق گفته است: برخلاف آنچه که تصور می شد که امسال با کاهش فراوری برنج روبرو شویم، اما بارندگی های اخیر موجب افزایش کمی و کیفی فراوری برنج در شمال کشور شد که همین امر در فرایند کاهش قیمت این محصول اثرگذار است.

دبیر انجمن برنج ایران یکی دیگر از دلایل افزایش فراوری برنج را علاوه بر شرایط آب وهوایی مناسب، استقبال کشاورزان از کشت دوم برنج (برنج رتون) دانست و اضافه نمود: به علت افزایش قیمت این محصول در کشور بخش عمده ای از کشاورزان مازندرانی اقدام به کشت دوم این محصول نموده اند که موجب افزایش فراوری شده است.

علیزاده شایق بیان نمود: بر اساس برآوردها به نظر می رسد امسال مقدار فراوری برنج بیش از دو میلیون و 250 هزار تن باشد که رقم خوبی است.

وی افزود: برای کشت دوم برنج به طور معمول کشاورزان در اسفندماه خزانه برنج می گیرند، البته امسال این اقدام در بهمن ماه رخ می دهد و برداشت این محصول در اوایل مردادماه صورت می گیرد؛ بنابراین کشاورز بلافاصله به کشت دوم می پردازد و حتی برای سرعت عمل به جای نشاکاری، کشت مستقیم انجام می دهد و اواخر مهر و آبان ماه برنج کشت دوم نیز روانه بازار می گردد.

عرضه برنج های احتکار شده به بازار

آنالیز ها نشان می دهد با نزدیک شدن به فصل برداشت برنج و در آستانه ورود برنج های تازه به بازار، دلال ها عرضه برنج های احتکار نموده خود به بازار را شروع نموده اند تا مبادا با ورود برنج ها تازه، برنج های احتکاری روی دستشان بماند و غیرقابل مصرف گردد؛ همین اتفاق باعث افزایش فشار عرضه و کاهش قیمت در بازار شده است.

مردم منتظر ورود برنج های تازه

در آستانه ورود برنج های تازه به بازار، بسیاری از مردم دست از خرید برنج های موجود در بازار کشیده و منتظر ورود برنج های تازه مانده اند؛ همین موضوع باعث شده هم زمان با افزایش عرضه برنج های سال گذشته از سوی دلالان به بازار، تقاضا برای این برنج ها کمتر گردد و بدین ترتیب قیمت برنج رو به کاهش بگذارد.

طی روزهای اخیر انتظارات قیمتی در جامعه به طور محسوسی کاهش یافته است. مصادیق کاهش انتظارات قیمتی را می توان در افت قابل توجه قیمت ها در بازارهای ارز، سکه، خودرو مشاهده کرد. همین موضوع به تدریج به بازارهای دیگر هم سرایت نموده و بسیاری از مردم قیمت های فعلی را واقعی نمی دانند و منتظر کاهش جدی قیمت ها هستند. همین موضوع عامل دیگری در کاهش تدریجی قیمت برنج طی روزها اخیر و تداوم بیشتر آن در روزها آینده به شمار می رود.

با توجه به پیش بینی افزایش فراوری و رکود در بازار، برآورد می گردد که قیمت برنج کاهش یابد؛ هر چند این فرایند نزولی شروع شده و بازار به تعادل و ثبات نزدیک شده است.

قیمت تازه گوشت قرمز اعلام شد | هر کیلو قلم گوسفندی چند؟

نرخ تازه مرغ در بازار | هر کیلو مرغ تازه چند؟

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 مرداد 1401 بروزرسانی: 28 مرداد 1401 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2311

به "برنج در سراشیبی کاهش قیمت افتاد؛ مردم برنج نمی خرند ، عرضه برنج های احتکار شده به بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنج در سراشیبی کاهش قیمت افتاد؛ مردم برنج نمی خرند ، عرضه برنج های احتکار شده به بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید