اعلمی: چین بدون اجازه آمریکا پول های بلوکه ایران را پس نمی دهد

به گزارش تور ایتالیا ارزان، خبرنگاران: نماینده اسبق مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: چین بدون اجازه آمریکا پول های بلوکه ایران را پس نمی دهد.

اعلمی: چین بدون اجازه آمریکا پول های بلوکه ایران را پس نمی دهد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران از یزد، مناظره محمد حسن قدیری ابیانه و اکبر اعلمی در زمینه ارتباط با آمریکا، در آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه یزد برگزار گردید.

قدیری ابیانه و اعلمی در این مناظره نظرات خود در رابطه با برقراری ارتباط با آمریکا و فواید و معایب و ضرورت یا عدم ضرورت آن را بیان نمودند.

محمدحسن قدیری ابیانه در ادامه سخنان خود، با تاکید بر عدم محدودیت قانونی برای ارتباط با آمریکا، اظهار کرد: ما منع قانون اساسی برای ارتباط با آمریکا نداریم، اگر تشخیص داده شد که رابطه با آمریکا ضرر بیشتری نسبت به فوایدش داشت، ما این رابطه را برای چه می خواهیم.

آمریکا دیگر ابرقدرت واحد در دنیا نیست

سفیر پیشین ایران در مکزیک اعلام نمود: ما هشت سال جنگیدیم، بعد از جنگ به مذاکره با عراق پرداختیم تا به آزادی و تبادل اسرا رسید اما از دشمنی ما با آنها چیزی کم نشد.

قدیری ابیانه قدرت کنونی آمریکا را با قدرت گذشته یکسان ندانست و گفت: الان آمریکا ابرقدرت سابق نیست، 17 هزار میلیارد دلار بدهی دارد، این مبلغ بیش از ارزش 5 برابر نفت و گاز ایران است، زمانی آمریکا 40 درصد اقتصاد دنیا را در دست داشت اما الان به کمتر از 20 درصد رسیده است، دلار آمریکا دیگر دلار قبل نبوده و واحدهای قدرتمندی همچون یورو به آن اضافه شده است.

سفیر پیشین ایران در مکزیک توضیح داد: آمریکا یک قدرت نظامی دارد، اما هم ابرقدرت شوروی آن موقع در افغانستان به گل نشست و هم آمریکا در افغانستان و عراق به گل نشسته است.

موازنه قدرت در دنیا تغییر نموده است

کارشناس ارشد روابط بین الملل با اشاره به اینکه موازنه قدرت در دنیا تغییر نموده است، بیان نمود: دنیا در حال حرکت به سمت چند قطبی شدن است، ایران هم اکنون یک قدرت منطقه ای بوده اما به اذعان استراتژیست های موافق و مخالف، ایران رهبر تمدن بیداری اسلامی است و این تمدن زمانی که شکل بگیرد، یک قدرت بزرگ منطقه ای می گردد.

وی عنوان نمود: آمریکا رو به افول است اما راضی به این افول خودش نیست و می خواهد ابرقدرت بماند، آمریکا نمی تواند با قدرت های دنیا جنگ کند، اما یک کار می تواند انجام دهد و آن این است که نفت منطقه را صاحب شوند و اگر اینطور گردد، تمام قدرت ها مجبور به رابطه با آمریکا هستند و باید به وی باج بدهند.

سفیر پیشین ایران در مکزیک گفت: سیاست ایران در تاریخ انقلاب دوری از جنگ بوده، اما قدرت خودمان را بالا بردیم تا بتوانیم در برابر تهاجمات و زیاده خواهی دیگران ایستادگی کنیم.

بلوکه شدن پول های ایران در چین به خواست آمریکا است

اکبر اعلمی نیز در پاسخ به اظهارات سفیر پیشین ایران در مکزیک اظهار کرد: بالغ بر 45 میلیارد دلار از دارایی های ایران در کشورهای مختلف از جمله چین، هند و سایر کشورهایی که با ما رابطه هم دارند بلوکه شده است، چون بدون اجازه آمریکا، این پول که متعلق به ایران است را به ما بر نمی گرداند.

وی اضافه نمود: بین ایران و آمریکا طبیعتا اختلافاتی وجود دارد و ما در حال مذاکره هستیم که این اختلافات را رفع کنیم.

این فعال اصلاح طلب بیان نمود: ما باید رابطه را برقرار کنیم، باید سعی کنیم موانعی و عواملی که سبب ایجاد قطع بین دو کشور شده را رفع کنیم، شروع رابطه هم به وسیله همین مذاکره صورت می گیرد.

آ

منبع: تسنیم
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 449

به "اعلمی: چین بدون اجازه آمریکا پول های بلوکه ایران را پس نمی دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلمی: چین بدون اجازه آمریکا پول های بلوکه ایران را پس نمی دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید