اروپا در دور جدید مذاکرات با ایران جدیت بیشتری دارد، غرب، متوجه پیغام تهران شده است

به گزارش تور ایتالیا ارزان، یک دیپلمات پیشین ایران با اشاره به مذکراتی که بین ایران و کشورهای اروپایی از جمله فرانسه در جریان است، اظهار کرد: به نظر می رسد اروپایی ها در این دور از مذاکرات جدیت دارند و فرانسه به عنوان میدان دار این ماجرا، حداکثر کوشش خود را می نماید که این مذاکرات به نتیجه برسد.

اروپا در دور جدید مذاکرات با ایران جدیت بیشتری دارد، غرب، متوجه پیغام تهران شده است

سید جلال ساداتیان در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه دونالد ترامپ از امانوئل مکرون خواسته که زمینه برای گفت وگو بین ایران و آمریکا را فراهم کند، توضیح داد: آمریکایی ها به خوبی می دانند که در شرایط جنگ با ایران نیستند. آنها در طول چند ماه اخیر تمام کوشش خود را علیه ایران به کار بردند. آنها به غلط تصور می کردند که با فشار حداکثری می توانند ایران را به زانو درآورند و این فشارها منجر به سقوط نظام خواهد شد ولی پیش بینی آنها محقق نشد گرچه ملت ایران از این فشارها متاثر شده اند ولی اهداف آمریکایی ها از این فشارها محقق نشد.

وی گفت: آنها در حال حاضر برای اینکه از این بن بست خارج شوند به دنبال این هستند که کشوری بین آنها و ایران میانجی گری کند. در همین چارچوب نخست وزیر ژاپن به ایران سفر کرد ولی این سفر نتیجه دلخواه آمریکایی ها را به همراه نداشت و اکنون مکرون به این قضیه وارد شده است.

ساداتیان ادامه داد: از بعد دیگر این ماجرا، باید به منافع و حیثیت اروپایی ها نیز توجه کرد. آنها قطعنامه 2231 را امضا نموده اند و بارها تاکید نموده اند که برجام برای آنها یک دستاورد است و در این چارچوب ضروری است که از حیثیت خود در این زمینه دفاع نمایند.

وی با بیان اینکه بعد از خروج آمریکا از برجام اروپایی ها به ایران وعده هایی دادند ولی به وعده های خود عمل نکردند، ادامه داد: آنها پس از خروج واشنگتن از برجام ، ایران را به خویشتن داری دعوت کردند. تصور بر این داشتند که ایران همیشه این موضوع را تحمل می نماید و از برجام خارج نمی گردد ولی ایران با درایت یک سال صبر کرد و بعد از یک سال گفت که اگر طرف های مقابل برجام به تعهدات خود عمل ننمایند دیگر دلیلی ندارد که ایران کماکان یکطرفه به این تعهدات پایبند باشد. در همین چارچوب در حالی که به اروپا و عرصه دیپلماسی فرصت می داد تصمیم گرفت که گام به گام تعهدات برجامی خود را کاهش دهد. در همین چارچوب تاکنون دو گام برداشته و اکنون در آستانه برداشتن گام سوم واقع شده است.

ساداتیان همچنین گفت: در کنار این موضوع ، مجموعه اتفاقات در خلیج فارس از جمله سقوط پهپاد آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی از سوی ایران این پیغام را به اروپایی ها داد که ایرانی ها در این موضوع جدی هستند و باید حتما راهی پیدا نمایند تا ایران را راضی نمایند و از طرف دیگر آمریکا دست از لجاجت خود در خصوص ایران بردارد.

این دیپلمات پیشین کشورمان اضافه کرد: به همین دلیل رئیس جمهور فرانسه در ابتدا پیشنهاد فریز - فریز را دارد که ایران این طرح را نپذیرفت و گفت که دیگر چیزی باقی نمانده که آمریکایی ها بخواهند آن را تحریم نمایند، چرا که بر اساس طرح مکرون ایران باید در انجام اقدامات خود در کاهش تعهدات برجامی اش تجدید نظر می کرد و آمریکایی ها نیز تحریم مجدد ایران را متوقف می کردند. ایران با رد این موضوع تاکید نمود که باید آمریکا به برجام برگردد و تحریم های اعلام شده را لغو کند. در این صورت ایران ممکن است با آمریکایی ها گفت وگو کند.

وی ادامه داد: در پیشنهادات جدید مطرح شده از سوی فرانسه طبق آنچه که در رسانه ها مطرح شده این زمینه فراهم می گردد که ایران بتواند به صورت محدود نفت خود را بفروشد ولی باید منتظر ماند و دید آیا در مذاکرات درخواست های دیگر ایران مورد توجه قرار خواهد گرفت یا نه؟ چرا که ایران گفته بود که باید این زمینه فراهم گردد که تهران بتواند به وسیله پول نفت خود کالاهایی غیر از کالاهای غیر تحریمی خریداری کند و کشورهای دیگر اروپایی نیز علاوه بر انگلیس، فرانسه و آلمان به این سازوکار بپیوندند.

ساداتیان با بیان این که باید منتظر ماند و دید که آیا در این دور از مذاکرات به این خواسته های ایران توجه خواهد شد یا نه؟ گفت: به نظر می رسد که تهران پس از آنالیز نتایج این مذاکرات در خصوص اجرای گام سوم تصمیم نهایی خود را خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 416

به "اروپا در دور جدید مذاکرات با ایران جدیت بیشتری دارد، غرب، متوجه پیغام تهران شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اروپا در دور جدید مذاکرات با ایران جدیت بیشتری دارد، غرب، متوجه پیغام تهران شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید