45 هزار تن سیر در انبارها ، چین گوی صادرات را ربود

به گزارش تور ایتالیا ارزان، همدان در حالی از نظر فراوری سیر در ایران رتبه دار است که این روزها همچنان شاهد دستان خالی سیرکاران همدانی از فروش به ویژه در صادرات هستیم و در این عرصه چین گوی صادرات را از همدان ربوده است.

45 هزار تن سیر در انبارها ، چین گوی صادرات را ربود

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از مهر، همدان بخش اعظمی از سهم فراوری سیر کشور را دارا است به نوعی که روستای سولان در شهرستان همدان بیش از 60 درصد از فراوری سیر استان را از آن خودنموده است؛ سیر محصول پایدار استان همدان است و به لحاظ طعم و مزه محصول همدان رجحان خاصی نسبت به سایر نقاط کشور دارد.

حتی سیر خشک همدان باسابقه ای طولانی در بین مصرف نمایندگان داخلی و خارجی، علاوه بر سبد خانوارها در سبد خرید شرکت های فراوری دارویی و بهداشتی نیز قرارگرفته و به عنوان محصولی راهبردی در کشور موردتوجه است؛ اما این در حالی است که در چند سال اخیر همیشه شاهد نوسان و افزایش و کاهش نرخ سیر در همدان بوده ایم که در دو شرایط پیش آمده بازهم دستان سیرکاران خالی بوده و این دلالان سیر بوده اند که سود را به جیب زده اند و قیمت را بالابرده اند.

سیر همدان مدتی است که چشم دوخته به صادرات، افزایش فراوری را در پیش گرفته و در این زمینه، شاهد صادرات سیر به کشورهایی چون عراق، گرجستان، ترکمنستان و سایر کشورهای هم جوار نیز بوده ایم اما گویی سال جاری این چراغ خاموش مانده و این در حالی است که باید پذیرفت با معرفی سیر همدان زمینه های اشتغال و رشد مالی در همدان فراهم می گردد.

البته مادامی که سیر همدان فاقد بسته بندی، برچسب و سورت بندی مناسب و بدون برند به کشورهای دیگر فرستاده گردد، نمی توان از آن انتظار ارزآوری مناسب را داشت ضمن اینکه حال که شاهد شیوع ویروس کرونا و تأثیرات آن بر صادرات هستیم به راستی که صادرات بدون برند و برچسب و بی توجه به پروتکل های بهداشتی جایگاهی ندارد؛ بااین حال، در داخل استان همدان نیز هم چنان جای خالی سردخانه، کارگاه بسته بندی، واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی سیر به چشم می خورد و همانا که خارج شدن سیر همدان از انزوا، نیازمند توجه مسئولین استانی به این محصول است بدین ترتیب، در این راستا بران شدیم تا با حجت الله حیدریان، مدیرعامل شرکت تعاونی سیرکاران و صیفی کاران همدان گفت وگویی ترتیب دهیم تا شرایط برداشت و بازار فروش سیر همدان را جویا شویم که در ادامه آن را می خوانید:

خبری از صادرات سیر همدان نیست

حجت الله حیدریان بیان نمود: هم اکنون برداشت سیر در همدان به اتمام رسیده است، سیرهای برداشت شده همدان همگی در انبارها هستند. مدیرعامل شرکت تعاونی سیرکاران و صیفی کاران همدان گفت: صادرات سیر را در برنامه هایمان داشتیم اما هم اکنون از صادرات هم خبری نیست. علاوه بر شرایط پیش آمده براثر شیوع ویروس کرونا، قیمت هر کیلو سیر همدان بین 7 هزار تومان تا 15 هزار تومان است که کیلویی 15 هزار تومان مربوط به سیرهای صادراتی است اما در حال حاضر، شاهدیم که سیرهای همدان داخل انبارها هستند. عامل اصلی اینکه سیر همدان صادر نشده است، صادرات سیر از چین است، بازار فروش سیر همدان در کشورهایی چون پاکستان ترکیه و افغانستان بود اما هم اکنون، شاهدیم که کشور چین به این کشورها سیر صادر نموده و این موضوع موجب شده تا در همدان خبری از صادرات سیر نباشد.

سیر همدان؛ قربانی بی توجهی به بازار هدف و نبود سردخانه

ابوالقاسم سوزنچی بیان نمود: صادرات محصولات کشاورزی دچار مشکل شده است چراکه برگشت پول آن مسئله شده است، سال گذشته، خرید سیر مناسب بود بدین سان سیرکاران همدانی نیز ترغیب به کشت بیشتر این محصول شدند و باید به فروش این محصولات توجه ویژه ای گردد. مشکل دیگری که سر راه محصول سیر وجود دارد، این است که نگهداری سیر بسیار مشکل است و سردخانه ها از پذیرش این محصول خودداری نموده و پذیرش سیر ندارند.

رئیس خانه کشاورز استان همدان در مورد شرایط فرآوری سیر همدان نیز تشریح کرد: متأسفانه بیشتر فرآوری های سیر در همدان به صورت دستی و سنتی در روستاهای سولان و مریانج انجام می گردد به نوعی که یا سیر را به صورت دستی و سنتی جلوی آفتاب خشک و تبدیل به پودر سیر می نمایند یا اینکه آن را تبدیل به ترشی می نمایند که این شرایط بازار هدف خاصی برای فروش ندارد.

در خاتمه، لازم به ذکر است؛ در سند راهبردی و عملیاتی توسعه استان همدان بر لزوم ایجاد واحدهای بسته بندی و صنایع تبدیلی سیر و ایجاد نمایشگاه، فروشگاه و بازارچه های دائمی محصول کشاورزی سیر، تأکید ویژه ای شده اما به راستی نه تنها هنوز چرخ صنایع تبدیلی و فرآوری در همدان لنگ مانده بلکه خبری از نمایشگاه ها و فروشگاه های دائمی در این زمینه هم نیست.

به راستی در این راستا، با توجه به اینکه سیر همدان در کیفیت شهرت جهانی دارد و همدان درزمینهٔ فراوری سیر رتبه اول کشوری را دارد و از دیرباز با توجه به ویژگی های جغرافیایی و ذخایر ژنتیکی، به عنوان یکی از قطب های فراوری این محصول در کشور مطرح بوده و سهم به سزایی در فراوری ناخالص داخلی کشور داشته، آیا زمان آن نرسیده تا حمایت ها را در بازار فروش مناسب این محصول، فرآوری، بسته بندی و صادرات آن باقوت بیشتری دنبال کنیم و فرش های قرمز را برای سرمایه گذاران این عرصه پهن کنیم و دستِ حمایتمان را به سمت آن ها دراز کنیم تا بتوان سیری بازارپسند را برای صادرات آماده کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1355

به "45 هزار تن سیر در انبارها ، چین گوی صادرات را ربود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "45 هزار تن سیر در انبارها ، چین گوی صادرات را ربود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید