44 اقدام برای برطرف چالش های کشور در طرح تحول همکاری دانشگاه با صنعت در نظر گرفته شده است

به گزارش تور ایتالیا ارزان، مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه و پژوهشگاه های وزارت علوم گفت: در طرح تحول 44 اقدام برای برطرف چالش های کشور در نظر گرفته شده است. یکی از این راهبرد ها فرصت های مطالعاتی اعضای علمی در بخش صنعت خواهد بود.

44 اقدام برای برطرف چالش های کشور در طرح تحول همکاری دانشگاه با صنعت در نظر گرفته شده است

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، محمد سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها گفت: کشور اکنون با چالش هایی همچون بیکاری، آلودگی محیط زیست، مصرف نامناسب منابع آب، مسائل مالی، صندوق های بازنشستگی، بهره وری و کارایی نامناسب صنعت و کشاورزی و سرانه مصرف بالای انرژی روبرو است. منشأ همه چالش های ایجاد شده را می توان علمی دانست به همین منظور دانشگاه ها باید برای برطرف این چالش ها ورود نمایند.

وی ادامه داد: به منظور ایجاد ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه نیازمند اکوسیستم هایی هستیم که نظام پذیرش دانشجو قطب های علمی، مراکز رشد و فناوری، شرکت های دانش بنیان و مراکز پژوهشی از جمله این اکوسیستم ها هستند.

سیف با بیان اینکه طرح تحول در همکاری های دانشگاه و موسسات پژوهشی با جامعه و صنعت تدوین شده است، اظهار کرد: این طرح با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم و وزیر علوم به منظور هم افزایی میان بخش های مختلف مصوب شده است که از مهر ماه امسال توسط وزیر علوم ابلاغ شد.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه چشم انداز ما در ارتباط میان دانشگاه و صنعت و جامعه این است که دانشگاه ها و موسسات پژوهشی شریک راهبردی صنعت و جامعه باشند، اعلام کرد: مشارکت حداکثری اعضای هیئت علمی و اجرای 25 درصدی پروژه های تحقیقاتی به سفارش مستقیم صنعت و جامعه از جمله اهداف کلان طرح تحول همکاری دانشگاه با جامعه و صنعت است.

وی ادامه داد: در طرح تحول 44 اقدام برای برطرف چالش های کشور در نظر گرفته شده است یکی از این راهبرد ها فرصت های مطالعاتی اعضای علمی در بخش صنعت خواهد بود در حال حاضر تعدادی از اعضای هیئت علمی در حوزه های علوم انسانی و هنر در دستگاه های اجرایی همکاری خود را شروع نموده اند.

سیف اضافه نمود: در سال 92، 14 عضو هیئت علمی جذب صنعت شده اند و این میزان نسبت به سال 93، 8 نفر و نسبت به سال 94، 7 و نسبت به سال 95، 8 نفر و سال 96، 17 نفر و سال 97، 50 نفر بوده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه تا به امروز 4551 دوره مهارت افزایی به منظور جبران خلا های میان آموزش های صنعتی با واقعیت جامعه برگزار شده است، توضیح داد: در این دوره ها 132 هزار و 464 نفر حضور داشتند.

وی با اشاره به اقدام دفتر ارتباط میان دانشگاه و صنعت در مورد پایش شرایط قرارداد های همکاری میان دانشگاه و صنعت اظهار کرد: در این زمینه هیچ گونه آماری وجود نداشت و براساس پایشی که انجام دادیم حجم قرارداد های دانشگاه با صنعت در سال 97 بالغ بر 1953 میلیارد تومان بود که این میزان در سال 96، 952 میلیارد و در سال 95، 863 میلیارد تومان بوده است.

سیف ادامه داد: قانون صلاحیت حرفه ای در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است در حقیقت آموزش های صلاحیت حرفه ای تکمیل نماینده آموزش دانشگاهی هستند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در انتها گفت: برای همه رشته ها و گروه ها نمی توانیم برنامه یکسانی را ارائه کنیم براین اساس سندی را تهیه کردیم تا دانشگاه ها در رشته های مختلف برنامه ریزی های مختص به خود را انجام دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 748

به "44 اقدام برای برطرف چالش های کشور در طرح تحول همکاری دانشگاه با صنعت در نظر گرفته شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "44 اقدام برای برطرف چالش های کشور در طرح تحول همکاری دانشگاه با صنعت در نظر گرفته شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید