13 عبارت که از افسردگی خبر می دهند

به گزارش تور ایتالیا ارزان، گاهی اوقات در زندگی آن طور که باید لذت نمی بریم و مدام دنبال بهانه ای برای خوابیدن یا از زیر بار مسئولیت رها شدن می تراشیم. پیش گیری و درمان به موقع بیماری ها می تواند به فرایند بهبودی و کیفیت درمان کمک کند.

13 عبارت که از افسردگی خبر می دهند

استفاده بیش از حد از این عبارات و کلمات نشانه هایی هستند که به ما می گویند باید نگران سلامت روحی آن فرد باشیم و در این باره به او هشدار دهیم.

به گزارش د هلثی؛ گاهی اوقات در زندگی آن طور که باید لذت نمی بریم و مدام دنبال بهانه ای برای خوابیدن یا از زیر بار مسئولیت رها شدن می تراشیم. پیش گیری و درمان به موقع بیماری ها می تواند به فرایند بهبودی و کیفیت درمان کمک کند.

ما در ادامه شما را با 13 کلمه و عبارتی آشنا می کند که ممکن است نشان از افسردگی پنهان در شخص داشته باشد. استفاده بیش از حد از این عبارات و کلمات نشانه هایی هستند که به ما می گویند باید نگران سلامت روحی آن فرد باشیم و در این باره به او هشدار دهیم.

طبق داده های سایت کلینیک علم روانشناسی، افرادی که دچار افسردگی می شوند بیشتر رویکرد فهمی و درکی شان به خودشان است و در خود کند و کاو می کنند. به همین دلیل از ضمایر اول شخص مفرد بیش از حد استفاده می کنند. دبوراه سرانی، روانشناس و نویسنده کتاب زندگی با افسردگی می گوید: تجربه ثابت می کند، افرادی که بیش از میزان و از قصد از کلماتی مانند من، خودم، من به شخصه استفاده می کنند به افسردگی دچار هستند. این اختلال ممکن است در بچه ها و بزرگسالان رخ دهد که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ زیرا افسردگی در سایز اندام فیزیکی و مغز اثر گذار است و این کلمات نشانه هایی هستند که می توانیم به راحتی افراد را آگاه کنیم. البته حواسمان باشد که گفتن: تو افسردگی داری همیشه اثر مثبت نخواهد گذاشت و بهتر است با روانپژشک مشورت کنیم.

مطالعات همچنین نشان می دهند که افراد مبتلا به افسردگی، میل به صحبت درباره قطعیت دارند. بازه ای از صفر تا صد را در صحبت های آن ها متوجه می شوید که برگرفته از احساسات آنهاست. این افراد دوست دارند همه چیز را حوزه بندی کنند. هر موضوعی در فکر آن ها سفید یا سیاه است. پس اگر دوست شما مرتب از جملاتی مانند این اتفاقات همیشه میفتد یا من هیچ وقت قادر به انجام همچین کاری نیستم یادداشت بردارید. ممکن است افراد زیادی از این کلمات در زبان خود استفاده کنند، ولی افرادی که افسردگی دارند بیش از حد نیازشان این کلمات را به کار خواهند برد. این افراد میل بیشتری به قضاوت کردن دارند تا تفکر کردن.

این عبارت نیز از همان تفکر سفید و سیاه می آید. شخص خود را محدود و مجبور به انجام عملی خاص می کند. سرانی در این باره می گوید: تنفر و داشتن تصویر منفی از خود در افسردگی اتفاق میفتد که در آن صورت، ما خود را مجبور به انجام کار هایی برای برطرف این مسائل می بینیم. طبق مجمع علم روانشناسی، افرادی که افسردگی دارند در تفکرات منفی گیر می کنند و زمان زیادی را نیاز دارند تا آن ها را به افکار مثبت تبدیل کنند. اجبار خود به انجام و حس کردن چیزی که نیستیم در بیشتر اوقات افراد را افسرده تر نیز می کند.

برخی نوجوانان برای بیان احساسات خود از کلمه دپرس یا افسردگی استفاده می کنند که با کلماتی که بار های منفی احساسی دارند متفاوتند. سرانی: در مصاحبه با بچه ها، نوجوانان و بزرگسالانی که افسردگی دارند آن ها بیشتر کلماتی مانند بد، ناراحت، بدون پشتیبان، ناامید، دردناک، گمشده، بی ارزش، بی کاربرد، احمق، گیرافتاده، سرگردان، ترسناک، نامطمئن، ناامن، ناجور، مشکی و آبی را درباره خود و احساساتشان به کار می برند.

افرادی که افسردگی دارند معمولا نمی توانند از تختخواب بیرون بیایند، خودشان لباس بپوشند یا آشپزی کنند. بر اساس مطالعات موسسه ملی سلامت عقل، ناتوانی در انجام کار های روزمره یکی از نشانه های کلاسیک افسردگی است و به کار بردن کلمه نمی توانم فقط شرح حالی از رویدادهاست. اما این کلمه همچنان در دسته کلماتی حساب می شود که حاکی از گیر کردن ما در احساس و شرایطی است. سرانی می گوید: جملاتی مانند؛ من نمی توانم از تخت خواب بیرون بیایم، نمی توانم احساس خوب یا بهتری داشته باشم، نمی توانم تنهایی به سرانجام برسام یا نمی توانم کار کنم از جملات معمولی هستند که در گفته های افراد افسرده بیشتر به گوش می خورند.

افسردگی با میزان زیادی از خود تقصیری و حس گناه به احساسات ما حمله می کند. هنگامی که بهونه ها و قضاوت ها در مغز ما جای می گیرند الگوی مغزی را تغییر می دهند. نتیجه مطالعات منتشر شده در آرشیو روانپزشکی عمومی، اثبات می کند که چگونه این الگو های مغزی فعالیت های مغز را مختل می کنند. در این بین خود را مقصر پنداشتن خطرناک تر از بقیه احساسات است؛ زیرا در این موضوع بیمار به این نتیجه می رسد: اگر من دلیل مسائل پیش آمده برای خانواده و کسی که دوسش دارم هستم پس بهتر است نباشم.

تقلید کردن کلمات مثبتی مانند من خوبم نشانه افسردگی پیشرفته است. حالا چطور بفهمیم که فرد در حال تقلید کردن است؟ هنگامی که کلمات با شرایط کنونی او جور در نمی آید. مثلا زمانی که در حال گریه است و بی دلیل می گوید: خوبم. تحقیقات اجرا شده در ایالات متحده آمریکا نشان می دهد قضاوت شدن به دلیل افسردگی، اغلب افراد را از صحبت کردن درباره احساس حقیقی آن ها و کمک خواستن دور می کند. سرانی می گوید: برخی افراد نشانه های اختلالات سلامت عقل را خجالت آور می دانند در حالی که نیاز فوری به درمان دارند.

افسردگی نشانه های فیزیکی و روحی هم زمان دارد. خستگی افراد افسرده، می تواند فیزیکی یا روحی باشد. دلیل این رویداد ها می تواند مربوط به فعالیت های شیمیایی نورون ها و رگ های عصبی باشد. عموما می توانید این کلمه را در جملاتی مانند: من برای انجام این کار خیلی خسته ام پیدا کنید.

افرادی که افسردگی دارند مدام می خواهند خود را منزوی و تنها کنند و از این کار رنجی نمی برند. این نیز یکی از نشانه های الگو های نامناسب فکری است. پس افرادی که افسردگی دارند میلی برای تجربه های تازه ندارند، اتاق های تاریک، بی صدا و دوری از دیگران را ترجیح می دهند. به عقیده دکتر سرانی: آن ها نیاز دارند که با دیگران ارتباط داشته باشند، در نور آفتاب قرار بگیرند و احساسات منفی خود را محو کنند، این را می توان به کمک همراه جمع بودن برطرف ساخت. بر اساس مطالعه منتشر شده ای در کامپیوتر در رفتار انسان، جایگزین کردن ارتباطات مجازی به جای دیدار های حضوری در نوجوانان افسردگی به وجود می آورد.

محققان دریافتند که تنها منزوی بودن نیست که آسیب می رساند؛ بلکه احساس تنها بودن نیز چنین اثری دارد. نتیجه انزوای اجتماعی می تواند به چنین تفکری ختم شود که برای کسی مهم نیستم و کسی به من اهمیت نمی دهد. این تفکرات شخص را در جاده تاریک افسردگی هل می دهد. تفکرات در این زمینه، این حس را در شخص پدید می آورد که کسی برای کمک به او وجود ندارد. سرانی می گوید: احساس عدم پشتیبانی یکی از نشانه های افسردگی است. او به این موضوع نیز اشاره می کند که نوجوانان و بزرگسالانی که به آینده خود امیدوار می شوند دوباره بخش حل مسئله و قضاوت عادلانه مغز خود را بازیابی می کنند.

از دیگر دیدگاه های شانه خالی کردن در زندگی این است که نمی توان احساس لذت را در انجام کاری بازشناسیم. افرادی با احتمال افسردگی ممکن است بگویند: این دیگر مانند قبل برایم مجذوب کننده نیست. سرانی می گوید: اثرات اختلالات احساسی، حس هایی مانند لذت و خوشحالی را تضعیف می کنند.

تحمل افسردگی بسیار برای شخص سخت است. او مجبور می شود همه حس های بد را همزمان به خود داشته باشد و این باعث می شود که از همه چیز ناامید شود. بر اساس گزارشی از مرکز کنترل بیماری ها، افسردگی یکی از بزرگترین فاکتور ها برای خودکشی است. سرانی در این باره می گوید: زمانی که شما فکر کنید احساس بهتری به هیچ چیز نخواهید داشت و هیچ چیزی تغییر نخواهد کرد، می خواهید که سرانجام زندگی تان فرا رسد و در این زمان مرگ را بهترین گزینه برای حال خوب خود می دانید. افرادی که از عباراتی مانند نا امیدی در زندگی، بی انگیزگی و عدم توانایی برای ادامه استفاده می کنند در معرض ایجاد انگیزه برای تمام کردن زندگی خود هستند. در این موارد خود سرانه عمل نکنید و در سرچ گوگل در پی راه حل نگردید. به یک روانپزشک مراجعه کنید.

یکی دیگر از نشانه های خطرناک افسردگی بیان یکباره جمله احساس بهتری دارم است به این دلیل که در این مقطع بیمار تصمیم خود را برای خودکشی گرفته است و نشانه هایی مانند آرام تر هستم و آرامش بیشتری دارم در گفتار او هویدا خواهد شد. به عقیده سرانی کسانی که به افسردگی دچار هستند به دوره های درمان حرفه ای نیاز دارند و حتما باید قبل از آن که دیر بشود به روانکاو مراجعه کنند.

منبع: فرادید
انتشار: 25 خرداد 1401 بروزرسانی: 25 خرداد 1401 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2254

به "13 عبارت که از افسردگی خبر می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 عبارت که از افسردگی خبر می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید