کاهش 13 درصدی تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن

به گزارش تور ایتالیا ارزان، خبرگزاری خبرنگاران-آمار تلفات مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در نه ماه سال جاری با وجود سردتر شدن هوا در ماه های اخیر و استفاده بیشتر از وسایل گرمایشی- در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 13 درصد کاهش یافته است.

کاهش 13 درصدی تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در نه ماهه امسال 415 نفر به علت مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند، در حالی که تعداد تلفات گازگرفتگی در مدت مشابه سال قبل 477 نفر بوده است.

بر اساس این گزارش از کل تلفات گازگرفتگی در نه ماهه امسال 310 نفر مرد و 105 نفر زن بودند.

در این مدت استان های تهران با 89، اصفهان با 36 و البرز و خراسان رضوی هر کدام با 31 فوتی بیشترین تعداد مرگ بر اثر مسمومیت با گاز را داشته اند. بعلاوه تعداد تلفات گازگرفتگی طی نه ماهه امسال در بیش از نیمی از استان ها کمتر از 10 نفر و در استان هرمزگان نیز صفر گزارش شده است.

مرگ 107 نفر در آذر ماه

هر چند یکی از ماه های پرتلفات در موضوع مسمومیت با گاز منوکسید کربن، ماه آذر است و در نه ماهه امسال نیز بیشتر تعداد کشته های گازگرفتگی در این ماه رقم خورده است، اما این آمار (107 نفر) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (122 نفر) کاهش 12.3 درصدی را نشان می دهد.

ثبت بیش از نیمی از تلفات در پاییز

برغم کاهش آمار مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نه ماهه و آذر امسال، بیش از نیمی از تلفات نه ماهه امسال در پاییز به ثبت رسیده است (232 نفر)؛ بنابراین به علت تعداد بالای تلفات در نیمه دوم سال و با توجه به ادامه سرمای هوا و تشدید آن در روز های آینده، به هموطنان عزیز توصیه می گردد که همچنان نکات و هشدار های ایمنی را در به کارگیری وسایل گرمازا مورد توجه قرار دهند تا شاهد ادامه فرایند کاهش تلفات در فصل پایانی سال نیز باشیم.

بخاری های فاقد دودکش و غیر استاندارد عمده علت مرگ با منوکسیدکربن است

دکتر مریم اخگری رییس گروه کنترل و تضمین کیفیت دفتر امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور در زمینه مسمومیت با گاز منوکسیدکربن با تاکید بر اینکه استفاده از بخاری های فاقد دودکش در فضای دربسته یا استفاده از بخاری های غیر استاندارد از عمده دلایل مرگ با این گاز است، به هموطنان توصیه کرد ضمن استفاده از وسایل استاندارد، حتما پیش از به کارگیری سیستم های گرمایشی، خروجی بخاری را کنترل نمایند و از سلامت آن مطمئن شوند. بعلاوه برای منازل و سایر محیط ها تهویه مناسب در نظر گرفته گردد تا مانع تجمع گاز منوکسیدکربن در محیط گردد.

وی با استناد به موارد ارجاعی به پزشکی قانونی، بخاری های فاقد دودکش را از دیگر عوامل خطرزا در بروز گازگرفتگی بیان و توضیح داد: بخاری های بدون دودکش تنها برای مغازه و کارگاه ها که تردد به آن ها زیاد است و تهویه هوا انجام می گردد، مناسب است و نباید در خانه از آن استفاده کنیم مگر آنکه پنجره ای را همواره باز نگه داریم تا هوا تهویه گردد در غیر اینصورت اگر حسگر تعبیه شده در بخاری های بدون دودکش عمل نکند، گاز منوکسیدکربن در فضا پراکنده و مرگ افراد را در پی خواهد داشت.

دکتر اخگری با تأکید بر اینکه منوکسیدکربن گازی بی رنگ و بی بو است، گفت: متاسفانه بسیاری از موارد مرگ بر اثر این گاز در ساعاتی اتفاق می افتد که افراد در خواب هستند و هیچ ترددی هم به منظور تهویه هوا صورت نمی گیرد؛ بعلاوه از آنجا که این نوع مسمومیت تنها در فرد بعضی علائم عمومی مانند حالت خواب آلودگی و رخوت ایجاد می نماید و علامت مشخصه دیگری ندارد، فرد متوجه نشت گاز در خانه نخواهد شد.

این کارشناس حوزه آزمایشگاه با تأکید دوباره بر لزوم کنترل وسایل گرمایشی و اطمینان از سلامت آن ها، اعلام کرد: اگر غلظت گاز منوکسیدکربن در محیط زیاد باشد در مدت زمان خیلی کوتاهی موجب مسمومیت و مرگ افراد خواهد شد، بنابراین از هموطنان درخواست می کنیم که به توصیه ها توجه کافی داشته باشند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 15 اسفند 1400 بروزرسانی: 15 اسفند 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2169

به "کاهش 13 درصدی تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 13 درصدی تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید