چطور می توان حکم تخلیه منزل را گرفت؟

به گزارش تور ایتالیا ارزان، بسیاری از مردم توان خرید آپارتمان را ندارند. به همین علت با پرداخت مبلغی به عنوان تضمین و پیش پرداخت در خانه اشخاص دیگری به صورت موقتی، که طبق قراردادهای دو طرفه و معمولاً یک ساله بسته می گردد، ساکن می شوند. در ادبیات قانونی به شخصی که خانه اش را اجاره داده است، موجر و به شخص یا اشخاصی که در خانه ساکن می شوند، مستأجر گفته می گردد.

چطور می توان حکم تخلیه منزل را گرفت؟

جهت دریافت خدمات خرید اینترنتی درب ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

گاهی اجاره به این صورت است که مستأجر مبلغی را به عنوان ضمانت به صاحب خانه می دهد و پس از اتمام مدت مقرر، پولش را پس می گیرد و خانه را تحویل می دهد. در مواقعی هم مبلغی به عنوان پیش پرداخت تعیین می گردد و علاوه بر آن مستأجر موظف می گردد ماهانه وجهی تعیین را به صاحب خانه بدهد، و پس از خاتمه قرارداد پیش پول خود را پس می گیرد. با این وجود گاهی پیش می آید که مستأجرها در وقت معین شده، به دلیل پیدا نکردن خانه، گران شدن مبالغ کرایه و دیگر علت ها خانه را تخلیه نمی نمایند. در این صورت صاحب خانه می تواند شکایت کند و با دریافت حکم تخلیه منزل خود را پس بگیرد.

آنچه در این مقاله مطالعه می کنید:

  • حکم تخلیه چیست؟
  • اجاره نامه و انواع آن
  • مدارک لازم جهت دریافت حکم تخلیه
  • مدت زمان صدور حکم تخلیه
  • حکم تخلیه منازل خریداری شده

حکم تخلیه چیست؟

تخلیه در لغت به معنای خالی کردن جایی از اشخاص و اشیاء است. در اصطلاح قانونی یعنی تخلیه ملک مورد نظر از تصرف شخص موجر. البته این حکم پس از تمام شدن وقت اجاره صادر می گردد. یعنی در زمانی که مکان مورد نظر مستحق تصرف نباشد. این دستور تخلیه پس از خاتمه دوره قرارداد قانونی است. صاحب خانه با ارائه نمونه حکم تخلیه یا حکم اصلی اقدام به پس دریافت ملک خود به صورت قانونی می نماید.

اجاره نامه و انواع آن

اجاره نامه در واقع قراردادی است که بین مستأجر و صاحب خانه بسته می گردد و هر دو طرف را ملزم به اجرای مفاد آن قرارداد می نماید. البته گفتنی است که اگر مدت اجاره در قرار داد به طور دقیق معین نگردد، آن قرارداد فاقد ارزش قانونی است. این قرارداد می تواند رسمی یا غیر رسمی باشد. موجر یا صاحب خانه می تواند در صورت عدم تخلیه ملک توسط مستأجر به اداره ثبت اسناد مراجعه نموده و حکم تخلیه را بگیرد. اما این امر تنها در صورتی ممکن خواهد بود که قرارداد به صورت رسمی بسته شده باشد و در دفتر اسناد رسمی به ثبت رسیده باشد. در غیر این صورت ارزش حقوقی نخواهد داشت و کاربرد چندانی ندارد.

اجاره نامه ها در انواع و چهارچوب های مختلفی بسته می شوند. اجاره نامه های معتبر و مورد قبول قانون جمهوری اسلامی ایران عبارت اند از اجاره محل سکونت یا منزل، اجاره محل کسب یا تجارت و اجاره محل هایی برای درمانگاه و امثال آن.

به طور کلی پس از خاتمه دوره هریک از این نمونه ها صاحب خانه در صورت عدم نتیجه دریافت صحبت و توافق با مستأجر، می تواند شکایت نموده و با ارائه قرارداد، برای دریافت حکم تخلیه اقدام کند.

مدارک لازم جهت دریافت حکم تخلیه

زمانی که موجر و مستأجر برای تخلیه ملک مورد اجاره، به توافق نرسند. موجر با مراجعه به دادگاه یا نهاد مربوطه ضمن ارائه سند مالکیت، سند اجاره نامه و مدارکی مبنی بر اقامه دعوی مبنی بر تقاضای تخلیه ملک از مستأجر شکایت کند.

در این مرحله طبق شواهد و پس از آنالیز موارد لازم، طبق ماده های 1 و 15 قانون 1362 یا ماده های 1 و 3 قانون 1376 و ماده 494 قانون مدنی، دستور تخلیه صادر می گردد.

مدت زمان صدور حکم تخلیه

زمانی که موجر برای دریافت حکم تخلیه به دادگاه یا ارگان های مربوطه می رود، اگر اثبات کند و مدارک کافی ارائه دهد، حکم پس از 24 ساعت صادر می گردد و مستأجر 72 ساعت وقت دارد تا ملک را تخلیه کند. البته در صورتی که مستأجر ودیعه ای نزد موجر داشته باشد، در صورت عدم بازگشت آن مبلغ به مستأجر حکم تخلیه صادر نمی گردد.

حکم تخلیه منازل خریداری شده

گاهی پیش می آید که افرادی خانه ای را خریداری می نمایند اما مستأجری که پیش تر در آن خانه بوده است یا صاحب خانه قبلی که حالا خانه را فروخته است، از تخلیه ملک امتناع می نماید. در این شرایط شخص خریدار می تواند با ارائه مدارک اقدام به دریافت حکم تخلیه کند.

اگر موجر و مستأجر طبق زمان تعیین شده به توافق نرسند و مستأجر ضمن دریافت ودیعه از تخلیه ملک امتناع کند، تنها راه قانونی بیرون کردن او از خانه یا محل مورد نظر و دریافت حکم تخلیه است که موجر با نشان دادن نمونه حکم تخلیه یا حکم اصلی اقدام به بازپس گیری ملک خود می نماید.

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

منبع: هومینگ
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1172

به "چطور می توان حکم تخلیه منزل را گرفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور می توان حکم تخلیه منزل را گرفت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید