پیش بینی قیمت مسکن

به گزارش تور ایتالیا ارزان، بعضی از کارشناسان بازار مسکن معتقدند، اینکه بازار های موازی مسکن حبابشان خالی گردد انتظارات تورمی را در بخش مسکن کاهش می دهد و تاثیرش در آینده به شکل کاهش معاملات سفته بازانه بروز خواهد یافت. کسانی که نظم بازار مسکن را با رفتار های سوداگرانه به هم می ریزند در حال خروج از بازار هستند. در این شرایط می توان امیدوار بود بازار مسکن از یک ثبات مالی تبعیت کند که برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود.

پیش بینی قیمت مسکن

جهت دریافت خدمات پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران، معمولا تاثیر متغیر ها بر بازار مسکن مقداری زمان بر است و همین ویژگی دیرپذیری این حوزه باعث شده تا تبعیت آن از شرایط اقتصاد، واقعی تر از دیگر بازار ها باشد. ماه گذشته در بازار های موازی مسکن کاهش قیمت داشتیم، ولی در حوزه مسکن چندان نمود نداشت. حتی افزایش قیمت در بعضی مناطق مشهود بود؛ زیرا بخش مسکن از ساخت و ساز و تاثیر و شرایط حاکم بر اقتصاد کشور در حوزه فراوری مسکن تبعیت می نماید.

علت اصلی رفتار های سوداگرانه در بازار مسکن

مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن در تبادل نظر با خبرنگاران با اشاره به اینکه تفکیک تقاضای مصرفی از تقاضا سرمایه ای در بازار مسکن باید با دقت فراوانی انجام گردد، گفت: با توجه به اینکه رشد قیمت مسکن با کاهش روبرو بوده، طبیعتا تقاضا برای خرید مسکن کاهش می باید و به تبع آن می توان گفت، دلالان تا حدودی از بازار مسکن خارج شده اند، اما این موضوع نیز می تواند به سازندگان مسکن این سیگنال را ارسال کند که بازدهی انتظاری در بخش مسکن کاهش یافته و این موضوع میزان ساخت و ساز ها را کاهش خواهد داد.

وی اضافه نمود: این مسئله دوباره می تواند فشار تقاضا را بیشتر کند، با توجه به اینکه عرضه بسیار کم می گردد و همین موضوع باعث می گردد، قیمت ها مجددا با افزایش روبرو گردد، از دیگر سو این خروج دلالان در کوتاه مدت رخ خواهد داد و بعد از آن دوباره این مسئله تکرار می گردد، یعنی دلالان با عوض شدن شرایط بازخواهند گشت، از سوی دیگر کسانی که در بازار های سرمایه ای حضور پیدا می نمایند، شرایط بازار های مختلف را با یکدیگر مقایسه نموده و دست به انتخاب می زنند.

سلطان محمدی با تاکید بر اینکه اتخاذ بعضی از سیاست های باعث شده که بازار هایی از جمله مسکن این چنین جلونگاه دلالان گردد، گفت: پایین بودن نرخ بهره بانکی یکی از دلایلی است که باعث شده هیچکس پول خود را در بانک نگه ندارد، زیرا که ما اکنون با پدیده ای به نام نرخ بهره منفی روبرو هستیم، در حالی که اگر الان تورم را 35 درصد در نظر بگیریم، نرخ سود سپرده بانکی حداکثر 20 درصد است، به بیان دیگر اگر کسی پول خود را در بانک بگذارد، 15 درصد از ارزش پول او طی یک سال کاسته می گردد.

این استاد دانشگاه اضافه نمود: معلوم است که در چنین وضعیتی پول به گردش در خواهد آمد و به التهاب در بازار های مختلف دامن می زند، این در حالی است که در اقتصاد آمریکا نیز به اندازه یک سوم کل تاریخ این کشور در یک سال گذشته دلار چاپ شده، اما به دلیل سیاست های که این کشور در نظر گرفته، تورم در آمریکا زیاد نشده، اما در ایران متاسفانه با سیاست گذاری های غلطی که صورت گرفته چنین وضعیتی امروز به وجود آمده است.

وی ادامه داد: دولت خود طی این چند ماه گذشته سیاست افزایش نرخ اوراق بدهی را در پیش گرفت، به طوری که این نرخ از 17 درصد به 20 درصد افزایش یافت، این در حالی است که حالت ایده آل این است که نرخ سود حول و حوش نرخ تورم باشد، اما به دلیل اینکه دولت مبادرت به این کار نمی نماید، شاهد هستیم که سرعت گردش پول در جامعه زیاد است و همین عامل نیز باعث می گردد که با رشد نقدینکی و تورم قیمت مسکن نیز با افزایش روبرو گردد.

رشد 6 برابری قیمت مسکن طی سه سال

مهدی روانشادنیا کارشناس بازار مسکن در تبادل نظر با خبرنگاران با اشاره به اینکه مسکن طی سه سال گذشته با رشد کم سابقه ای روبرو بوده است، گفت: مسکن در این سه سال بیش از 6 برابر شده، به طوریکه در بعضی از ماه ها افزایش قیمت به ده درصد نیز رسیده، در چنین شرایطی معلوم است که توان مصرف نماینده نمی تواند جوابگوی خرید در این بازار باشد.

وی اضافه نمود: با توجه به رکودی که در بازار مسکن ایجاد شده، دلالان نیز فعالیت خود را در این بازار کم نموده اند، زیرا که به واقع مسکن کشش بیشتر قیمتی را ندارد و اگر در متغیر های خرد و کلان اقتصاد را نیز جستجو کنید، تنها به دلیل کاهش ارزش ریال یا همان پول ملی بود که در این سه سال مسکن با افزایش بیش از حدی روبرو شده، حال که دیگر در شرایط حاضر پول ملی ارزشش کاسته نشده، مسکن نیز افزایشی را تجربه ننموده است.

روانشادنیا گفت: بنابراین می توان گفت، با توجه به تعدیل انتظارات تورمی، قیمت مسکن با نوسانات جزیی همراه باشد و در همین قیمت های فعلی نیز از ثبات برخوردار گردد، اما از طرف دیگر به نظر می رسد سطح تقاضا نیز به کمترین میزان خود برسد و خرید و فروش های معدودی را در بازار مسکن ببینیم.

این استاد دانشگاه اضافه نمود: همواره یکی از مشکلاتی که در بخش مسکن وجود داشته، موضوع نرخ منفی سرمایه گذاری در این بخش بوده که در چند سال گذشته این متغیر منفی بوده است، از سوی دیگر در حالی که ما سالیانه به طور متوسط به ساخت یک میلیون واحد مسکونی احتیاج داریم، اما تنها 400 هزار واحد ساخته می گردد، بنابراین در چنین شرایطی عرضه و تقاضا با هم برابر نیست و به تبع آن نیز قیمت ها با افزایش روبرو می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1546

به "پیش بینی قیمت مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی قیمت مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید