پنج روش برای کم کردن آلودگی هوا در خانه

به گزارش تور ایتالیا ارزان، این آلاینده ها در همه جا هستند و به ما آسیب می زنند؛ به ویژه در فضاهای بسته. بنا بر پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا، آلودگی هوای فضاهای بسته معمولا بین دو تا پنج برابر بیشتر از فضای باز است.

پنج روش برای کم کردن آلودگی هوا در خانه

به گزارش خبرنگاران، فرادید به نقل از بی بی سی نوشت: هوای آلوده در سراسر دنیا هر ساله باعث مرگ بیش از هفت میلیون نفر می گردد و انگار از آن هیچ گریزی نیست. عمل سادهٔ نفس کشیدن، 9 نفر از 10 نفر را در معرض خطر بیماری ها و سکتهٔ قلبی و عفونت های تنفسی و سرطان ریه قرار می دهد.

این آلاینده ها در همه جا هستند و به ما آسیب می زنند؛ به ویژه در فضا های بسته. بنا بر پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا، آلودگی هوای فضا های بسته معمولا بین دو تا پنج برابر بیشتر از فضای باز است.

ماتیو اس جانسون، پژوهشگر ارشد ایر لبز که فناوری تصفیهٔ هوا را ابداع نموده، می گوید: هوای فضا های سر بسته حاوی همهٔ آلاینده هایی است که در فضای باز وجود دارد به علاوهٔ آن چه در داخل ساختمان انجام می گردد مانند آشپزی و گاز هایی که از محصولات پاک نماینده و مصالح ساختمانی، نشات می گیرند.

خوشبختانه راه هایی هست که هوای داخل خانهٔ را بهتر کرد. کارشناسان پیشنهاد می نمایند حداقل دو تا سه بار در روز در ها و پنجره های خانه را باز بگذارید. (البته اگر هوای بیرون خانه آن قدر آلوده نباشد.)

1. تهویه و هوا دهی بهتر و بیشتر

نبود تهویه و جریان هوا باعث ماندن آلاینده ها در هوا می گردد. ر. سورش، از مؤسسهٔ منابع و انرژی هند می گوید که تهویه، باعث می گردد هوای تازه به داخل بیاید. پنجره ها را حداقل دو تا سه بار در روز باز کنید؛ مگر آن که نسبت به دمای خیلی گرم یا خیلی سرد حساسیت داشته باشید.

در این صورت می توانید فضای داخل را با سیستم های تهویهٔ هوا تصفیه کنید. در هنگام آشپزی یا حمام، اگر هواکش دارید آن را روشن کنید تا آلاینده ها و رطوبت هوا کاهش پیدا کند.

2. خانه را با گیاهان خانگی پر کنید

امکان تهیهٔ فیلتر های گران تصفیهٔ هوا را ندارید؟ به جای آن گیاهان خانگی نگه دارید. ر. سورش می گوید: برخی گیاهان به دفع آلاینده های سمی هوا یاری می نمایند و راهی تضمینی و ارزان برای برطرف آلودگی هوای فضا های داخلی هستند.

برخی افراد با بدبینی فکر می نمایند هنوز پژوهش های کافی برای تائید این نظریه انجام نشده است اما اگر هیچ فایده ای هم نداشته باشد، حداقل بودن گیاهان در اطراف تان حال خودتان را خوب می نماید.

در اینجا فهرست مختصری از گیاهانی که می توانید در خانه نگهداری کنید، آورده ایم:

نخل کنتیا یا نخل پروانه: یکی از آسانترین نخل هایی است که می توان در فضای داخلی نگهداری کرد. در پژوهش هوای پاک ناسا یکی از گیاهانی است که توانایی تصفیهٔ هوای بالایی دارد.

خاصیت اصلی: جذب دی اکسید کربن

پوتوس: این گیاه روندهٔ خانگی خیلی خوب و سریع رشد می نماید و نگهداری از آن آسان است.

خاصیت اصلی: به دفع مواد آلی فرّار یاری می نماید، این مواد از رنگ های صنعتی و فرش ها آزاد می شوند.

دراسنا دراکو یا درخت اژدها: گیاهی است بومی شرق آفریقا که معمولاً برای فضا سازی خانه ها و محل های کار استفاده می گردد.

خاصیت اصلی: این گیاه برای دفع مواد آلی فرّار در هوا مانند بنزین، فرمالدهید، تولوئن و زایلین مفید است.

گیاه سانسوریا یا گیاه ماری: این گیاه گلدار آب خیلی کمی می خواهد؛ به ویژه در زمستان.

خاصیت اصلی: جذب نمایندهٔ دی اکسیدکربن؛ به ویژه در هنگام شب. باعث کاهش فرمالدهید ها و از بین برندهٔ آلایندهٔ نیتروژن دی اکسید است.

به نظر ر. سورش، مهم نیست چه گیاهی را انتخاب کنید، فقط باید به خاطر داشته باشید: برای آن که گیاهان به عنوان تصفیه نماینده های طبیعی هوا عمل نمایند باید آنها را سالم نگه دارید؛ وگرنه ممکن است خودشان باعث آزاد شدن آلوده نماینده های بیولوژیکی در فضای داخلی شوند.

3. برطرف بو های نامطبوع با روش طبیعی

پیش از این در خصوص زیانبار بودن مواد آلی فرّار گفتیم، باید بدانیم که هر بار از مواد خوشبو نمایندهٔ مصنوعی استفاده می کنیم این مواد آلی آزاد می شوند. آنها در ترکیب با هوا می توانند معجون های بسیار خطرناکی بسازند.

برای مثال، مواد پا ک نماینده ٔ ناسازگار با محیط زیست، فرمالدهید هایی آزاد می نمایند که در ترکیب با هوا مواد سرطان زایی می سازند.

چه کنیم؟

از مواد شویندهٔ بدون بو و عطر بهره ببرید و از اسپری ها استفاده نکنید، مانند اسپری های خوشبو نماینده بدن و پاک نماینده های فرش وخوشبو نماینده های هوا. ر. سورش پیشنهاد می نماید برای خوشبو کردن آشپز خانه از چند برش لیمو ترش و جوش شیرین در آب بهره ببرید.

4. سیگار کشیدن در فضای داخلی ممنوع

سیگار کشیدن به هر حال برای سلامتی ضرر دارد، اما سیگار کشیدن در فضای داخلی کاری است که باید آن را ممنوع کنید. مواد آلایندهٔ ناشی از دخانیات تأثیر خیلی بدی بر هوای فضای داخلی می گذارند به ویژه فضا هایی که فاقد تهویهٔ خوب باشند.

در معرض دود سیگار بودن هم حتی اگر ما سیگاری نباشیم، ممکن است ما را دچار بیماری های خطرناکی کند. نوزادانی که در خانه، در معرض دود تنباکو قرار دارند بیشتر محتمل است که دچار مرگ ناگهانی شوند.

5. از شر آلرژن ها خلاص شوید

گرده های گیاهان و مایت های (موجودات میکروسکوپی) گرد و غبار باعث تشدید خطر ابتلا به بیماری ها می شوند؛ بخصوص اگر دچار بیماری آسم یا تنگی نفس و حساسیت فصلی باشید. رطوبت زیاد هم باعث افزایش ذرات ریز کپک در هوا می گردد که منجر به عفونت ریه در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می گردد.

کارشناسان این اقدامات ساده را پیشنهاد می نمایند:

ملافه ها را زود به زود عوض کنید

از دستگاه رطوبت گیر بهره ببرید

فرش و زمین را با جارو برقی هایی که آلاینده ها را کمتر پخش می نمایند، تمیز کنید

لباس های شسته شده را کنار پنجرهٔ باز یا بیرون پهن کنید

از پادری بهره ببرید تا مواد آلایندهٔ بیرون وارد فضای داخلی نشوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 693

به "پنج روش برای کم کردن آلودگی هوا در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنج روش برای کم کردن آلودگی هوا در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید