شرایط نارنجی ناوگان زرد

به گزارش تور ایتالیا ارزان، کرونا آن قدر آسیبش زیاد بوده و هست که بسیاری از تاکسیرانان و خانواده هایشان زیر بار فشار مالی کمر خم نموده و هنوز نتوانسته اند قامت راست نمایند.

شرایط نارنجی ناوگان زرد

به گزارش خبرنگاران، روزنامه همشهری نوشت: کرونا که به کشور آمد، کمتر کسی جرأت می کرد سوار تاکسی شود اما با توجه به این که تاکسی ها نقش مهمی در جابه جایی شهروندان دارند، کم کم دوباره به چرخه حمل ونقل عمومی بازگشتند. کاورهای جدانماینده میان راننده و مسافران، الزاماتی مانند سوارکردن حداکثر 3 مسافر، استفاده از ماسک و دستکش و رونق اپلیکیشن های پرداخت اینترنتی باعث شدند تا مردم با اطمینان بیشتری سوار تاکسی ها شوند. در این میان، خطوط مختلف تاکسیرانی تهران جانی دوباره دریافتد اما کرونا آن قدر آسیبش زیاد بوده و هست که بسیاری از تاکسیرانان و خانواده هایشان زیر بار فشار مالی کمر خم نموده و هنوز نتوانسته اند قامت راست نمایند.

این در حالی است که جدا از موضوع معیشت تاکسیرانان، بخش مهمی از ناوگان تاکسیرانی در کشور به ویژه کلانشهر تهران فرسوده بوده و احتیاج به نوسازی دارد. در تهران حدود 80 هزار دستگاه تاکسی وجود دارد و معیشت 320هزار نفر با این ناوگان گره خورده است. در یک سال گذشته و با توجه به کاهش تعداد مسافران به دلیل کرونا شرایط معیشت رانندگان تاکسی سخت تر از گذشته شده است. این روزها تاکسیرانان دغدغه نان دارند و امنیت شغلی و البته امنیت سلامت و جان. وقتی پای صحبت تاکسیرانان در تهران می نشینیم اغلب آنها از بی توجهی گلایه دارند و می گویند: در تمام سازمان ها، ارگان ها و نهادها مدیران رسیدگی به شرایط نیروها و کارمندان خود را در اولویت قرار می دهند اما ما نمی دانیم باید از چه کسی تقاضای توجه و حمایت داشته باشیم؟

انجمن قانونی می خواهیم

این روزها تاکسیرانان دل پرغصه ای دارند و وقتی به سراغشان می رویم هر کدام موضوعی را بیان می نمایند. محمود عباسی، سخنگوی تشکل تاکسیرانان تهران، که سال هاست مطالبات تاکسیرانان را پیگیری می نماید، می گوید: عمده مشکل ما این است که نمی دانیم وابسته به چه سازمان و ارگانی در جامعه هستیم. اگر جزو صنف های تهران هستیم پس چرا اتاق اصناف نظارتی ندارد؟ اگر سازمان ها متولی ما هستند، چرا خدمات مناسبی به ما ارائه نمی دهند؟ چرا استانداری، فرمانداری و مجلس زمان نوشتن قانون برای ما ذی نفع هستند اما مسئولیت اجتماعی ما را قبول ندارند؟

او حرف هایش را با یک پیشنهاد تمام می نماید: پیشنهاد ما این است که انجمنی قانونی داشته باشیم تا بتوانیم مسائلمان را به گوش مسئولان برسانیم.

آسیب شرکت های اینترنتی به تاکسی

مسائل تاکسیرانان به اینجا ختم نمی شود و حسن سالک غلامی، دیگر عضو تشکل تاکسیرانان تهران، به موضوع شرکت های اینترنتی اشاره می نماید و می گوید: مشکل عمده از آنجا آغاز شد که شرکت های اینترنتی راه اندازی شدند. شرکت هایی که با گذشت حدود 5 سال هنوز قانونی در زمینه فعالیت شان وجود ندارد. با ورود این شرکت ها به ناوگان حمل ونقل عمومی، کسب وکار تاکسیرانان به شدت آسیب دید و سفره خانواده تاکسی کوچک شد. اگر قرار است این شرکت ها در کنار ناوگان حمل ونقل عمومی فعال باشند باید مانند سایر ناوگان اعم از اتوبوس و مترو و تاکسی، قانون داشته باشند.

علاوه بر شرکت های اینترنتی، ورود خودروهای شخصی به جابه جایی مسافران از یک سو و کرونا هم از سوی دیگر آسیب های جدی به تاکسیرانان وارد نموده است که به گفته غلامی فعالیت تاکسیرانان به واسطه همین موارد بسیار کم شده است: کرونا کسب وکارها را کساد نموده. از این رو مردم برای امرار معاش خانواده هایشان با خودروهای شخصی به مسافرکشی روی آورده اند. اگر ما قانون داریم که بر اساس آن نرخ کرایه ها تصویب می شود قطعاً باید همین قانون در چنین شرایطی از ما حمایت کند که متأسفانه اقدامی صورت نگرفته است و هر روز با مسافرکش های شخصی بیشتر و افزایش رانندگان تاکسی های اینترنتی رو به رو هستیم.

حمایت ناچیز کرونایی

پس از شیوع کرونا، دولت برای حمایت از افراد آسیب دیده ناشی از کرونا بسته های حمایتی پیش بینی کرد که به گفته محمد رستمی، سهم تاکسیرانان از این بسته حمایتی وام 6 میلیون تومانی بوده است. او که در خط میدان هفت تیر - میدان آژرانتین، مشغول کار است می گوید: این وام با بهره 4درصدی بود و ابتدا شادمان شدیم اما وقتی در جریان شرط و شروط دریافت آن قرار گرفتیم از دست یافتن به آن ناامید شدیم. شرایط دریافت این وام به حدی سخت بود که تعداد زیادی از دریافت آن انصراف دادند. به جرأت می توانم بگویم تعداد بسیار کمی از تاکسیرانان پیروز به دریافت آن شدند.

به گفته رستمی با توجه به شرایط مالی حاکم بر جامعه قطعاً این مبلغ قابل توجه نبوده است: هزینه های زندگی در شرایط کنونی بسیار بالاست و با این وام 6میلیونی نه تنها نمی توانیم گره ای از زندگی مان باز کنیم بلکه برای بازپرداخت آن حتماً با مسائل دیگری روبرو می شویم. همچنین زمزمه وام 2 تا 5 میلیون تومانی از سوی سازمان تاکسیرانی شنیده می شود که گویا این وام برای انجام تعمیرات تاکسی، آسیب های ناشی از بیکاری و در مواقع بیماری، به تاکسیرانان تعلق می گیرد که خبر خوبی است ولی درخواست ما این است که برای پرداخت آن سختگیری صورت نگیرد.

نوسازی تاکسی ها با مبلغ 110میلیون تومان

بخش زیادی از تاکسی های شهر تهران بیش از 10 سال عمر دارند و برابر قانون هوای پاک باید نوسازی شوند. به گفته علی سلیم زاده، یکی از تاکسیرانان پایتخت، سال های قبل این کار با 25 تا 35میلیون تومان انجام می شد اما امروز با شرایط کنونی برای نوسازی حداقل احتیاج به 110 میلیون تومان است. او می گوید: دولت مدام می گوید که به تاکسیرانان وام می دهد اما در هیچ بانکی به راننده های تاکسی وام نمی دهند. به تازگی بخش خصوصی با سازمان مذاکره کرد و قرار است 90میلیون تومان با سود 4درصد به تاکسیرانان داده شود و اگر مبلغ اسقاط خودرو را بین 15 تا 20میلیون تومان فرض کنیم، می توانیم خودروی نو دریافت کنیم. نکته مهم اما این است که آیا خودرویی که در اختیار تاکسیرانان قرار می گیرد کیفیت خوبی دارد؟

تجهیزات به تعداد نیست

توزیع کاور یا حفاظ جدانماینده یکی از اقلام ضروری و مورد احتیاج تاکسیرانان در زمان کرونا بود که امیر حجتی، یکی از تاکسیرانان مشغول به کار در مرکز شهر، می گوید: روزهای اول اپیدمی کرونا، توزیع ماسک و مواد ضدعفونی نماینده به طور مرتب و مستمر در ایستگاه های تاکسی انجام می شد اما به مرور توزیع این اقلام کم و کمتر شد؛ تا جایی که حفاظ جدانماینده در اختیار همه تاکسیرانان قرار نگرفت و وقتی اعتراض کردیم گفتند که به تعداد نبوده است.

به گفته او تاکسیرانان از روزهای ابتدایی شیوع کرونا حتی یک روز تعطیل نبودند و مانند مدافعان سلامت اما در سنگر دیگری مشغول خدمت رسانی به مسافران بوده اند. حجتی می گوید: تاکسیرانان وظیفه شان را انجام داده اند و منتی بر سر مردم و مسافران نیست اما حمایت از سوی مدیران و متولیان حداقل توقعی است که می توانیم داشته باشیم. ما هر روز در معرض خطر شدید هستیم و تعداد زیادی از همکارانمان به دلیل ابتلا به کرونا جانشان را از دست داده اند. یکی از درخواست های ما این است که مواد ضدعفونی نماینده و ماسک مرتب در اختیار ما قرار گیرد و ما را در اولویت واکسن کرونا هم بگذارند.

برگه معاینه فنی با هزینه 300 تا 500 هزار تومان

دریافت برگه معاینه فنی برای تاکسی ها الزامی است و از این رو هر 3 ماه یکبار تاکسی ها در مراکز معاینه فنی تست می شوند. این کار در کمتر از 15 دقیقه و نهایتاً با 37 هزار تومان انجام می شود اما راننده های تاکسی به دلیل فرسودگی تاکسی هایشان مجبورند حدود 300 تا 500 هزار تومان هزینه نمایند و پس از برطرف نواقص برگه معاینه فنی دریافت نمایند. رضا اکبرزاده، یک تاکسیران، با تأیید این موضوع می گوید: بخش زیادی از ناوگان تاکسیرانی تهران فرسوده است و در حالت عادی قطعاً در آزمون های تست معاینه فنی رد می شوند. از سوی دیگر داشتن برگه معاینه فنی هم برای تاکسیرانان الزامی است که این برگه ها حداقل 300 هزار تومان برای ما هزینه دارد. مدیران به شرایط این ناوگان واقف هستند به همین دلیل تقاضا داریم یاری حال تاکسیرانان باشند.

بیمه تاکسیرانان در هاله ای از ابهام

حل مشکل بیمه یکی از اصلی ترین خواسته های تاکسیرانان است. حسین خندان، راننده تاکسی، می گوید: بلاتکلیفی بدترین شرایطی است که برای انسان پیش می آید. یک بار می گویند بیمه می کنیم و چند روز بعد از این تصمیم منصرف می شوند و سال بعد مجدداً این موضوع را مطرح می نمایند. ما نمی دانیم الان شرایط بیمه مان چگونه است.

بسیاری از تاکسیرانان از این موضوع ناراضی هستند و حرف های خندان را تأیید می نمایند و تقاضا دارند مدیران مربوطه به این موضوع وارد شده و یک بار برای همواره مشکل بیمه رانندگان تاکسی را حل نمایند.

بانوان؛ درگیر نداشتن سند

بانوان تاکسیران علاوه بر مسائلی که توسط تاکسیرانان مرد مطرح شده با مشکل نداشتن سند مالکیت تاکسی هایشان هم روبه رو هستند. نسرین شکرایی با 12سال سابقه کار به عنوان نماینده بانوان می گوید: مشکل سند تاکسی بانوان به سال 86 برمی شود. آن سال به وسیله یک شرکت، تاکسی های خود را به شرط تملیک با پرداخت 4میلیون و 500هزار تومان دریافت کردیم. هزینه نهایی پراید در آن سال 12میلیون تومان معین شد و مدیران شرکت مقرر کردند مابقی پول را به طور اقساط بپردازیم و همزمان با پرداخت آخرین قسط، سندها را به نام می زنند و تحویل می دهند.

سال92 کلاهبرداری این شرکت معین می شود که شکرایی با بیان این مطلب می گوید: سال 92 آغاز انتقال سندها بود که شنیدیم مدیرعامل شرکت بدون اطلاع ما سند خودروها را رهن بانک رفاه گذاشته و وام گرفته است. از آن سال به بعد به مراجع مختلف مراجعه و شکایت کردیم اما تا همین امروز هیچ نهاد و ارگانی جوابگوی ما نیست.

مسائل به اینجا ختم نمی شود و بانوان تاکسیران به واسطه نداشتن همین سند با مسائل دیگری هم دست به گریبان هستند که شکرایی در شرح بیشتر می گوید: سازمان تجهیزات و لوازمی چون لاستیک به نرخ دولتی در اختیار راننده ها قرار می دهد که با ارائه سند می توان آنها را دریافت کرد. ما چون سند نداریم از دریافت این اقلام محروم هستیم. همچنین برای نوسازی تاکسی های خود که الان فرسوده هستند هم نمی توانیم اقدام کنیم.

خدمت رسانی تاکسیرانان در شرایط کرونایی

مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور: در ابتدا باید بگویم که تاکسیرانان چون مدافعان سلامت در خط خدمت رسانی حضور داشتند و از ابتدای شیوع کرونا کوشش کردند با رعایت پروتکل های بهداشتی از سلامت خود و مسافران حراست نمایند. در مدت یک سال بیش از 1380 نفر از تاکسیرانان به کووید-19 مبتلا شده اند که متأسفانه بیش از 150 نفر آنان فوت نموده اند. در چنین شرایطی می پذیریم مسائل تاکسیرانان افزایش یافته و مهم ترین دغدغه تاکسیرانان که بحق است، بحث بیمه شان است.

این موضوع سال88 وقتی دولت تعهد کرد که 50 درصد از حق بیمه رانندگان تاکسی را پرداخت کند، جدی شد. پس از آن بخشی از بیمه رانندگان با تأیید وزارت کشور، سازمان شهرداری و دهیاری ها، به سازمان تأمین اجتماعی واریز شد ولی از سال 92 پرداخت 50 درصد حق بیمه رانندگان توسط دولت به تأمین اجتماعی متوقف شد و تأمین اجتماعی هم اظهار داشت که نمی تواند، تاکسیرانان را بیمه کند.

موضوع دیگر این است که در طرح همپوشانی بیمه تأمین اجتماعی، معین شد تعدادی از افرادی که راننده تاکسی نبودند نامشان در لیست رانندگان تاکسی قرار داشت و از این طریق بیمه می شدند. به همین دلیل سازمان تأمین اجتماعی نام این افراد را از لیست حذف کرد و فرصت مناسب بود تا ما اسامی جدید را وارد لیست کنیم اما این امکان فراهم نشد. سال 97 هم در بودجه دولت، بندی به عنوان پرداخت مطالبات دولت برای بیمه رانندگان تاکسی به تأمین اجتماعی پیش بینی نشد و مشکل همچنان به قوت خود باقی ماند.

سال گذشته اعتبارات لازم برای بیمه رانندگان تاکسی در بودجه اضافه شد و تأمین اجتماعی هم قبول کرد لیست ها را به روز کند و با خروج افراد غیر ذیحق این کار محقق شود. امروز گلایه رانندگان مربوط به تعاونی هاست؛ چرا که بعضی از تعاونی ها پول بیمه را از رانندگان تاکسی دریافت نموده اند اما به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت ننموده اند و از این رو باید جوابگو باشند.

معاینه فنی هم دغدغه همه تاکسیرانان است. می پذیریم تعداد زیادی از تاکسی ها فرسوده اند اما تست 3 ماهه تاکسی در مراکز معاینه فنی مصوبه هیأت وزیران است و به نظر شهرداری ها با تمهیدات خاص از جمله یاری در تأمین هزینه معاینه فنی می توانند به تاکسیرانان یاری نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1699

به "شرایط نارنجی ناوگان زرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط نارنجی ناوگان زرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید