واگذاری چابهار به هندی ها اشتباه بود، چینی ها بهتر توسعه می دادند

به گزارش تور ایتالیا ارزان، به گزارش خبرنگاران، عبدالرضا فرجی راد مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی امروز در کنفرانس تخصصی یک کمربند- یک راه به تحلیل روابط ایران و چین دربستر این پروژه پرداخت و گفت: این پروژه بر اساس منافع، ساخت و ساز و بهره مندی مشترک بنا شده است و هدف چینی ها از این پروژه بنا بر آنچه خودشان اعلام نموده اند تصمیم گیری مشترک برای سرنوشت بشریت است.

واگذاری چابهار به هندی ها اشتباه بود، چینی ها بهتر توسعه می دادند

با ارزانترین تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

وی اضافه کرد: کشورهای محور در این پروژه اهمیت دارد و کشوری محور نامیده می گردد که موقعیت ژئوپلتیکی، نفوذ منطقه ای، توانایی ملی و اراده همکاری برای این پروژه را داشته باشد.

فرجی راد توضیح داد: ایران موقعیت ژئوپلتیکی در خاورمیانه داشته و در کشورهای همسایه و منطقه خود نفوذ دارد همچنین سواحل جنوبی آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در سال های اخیر تنگه هرمز به عنوان یکی از مهمترین آب راه های جهانی مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی یادآور شد: چینی ها برنامه ریزی نموده بودند تا 46 میلیارد دلار در بندر گوادر پاکستان سرمایه گذاری نمایند که تاکنون 5 میلیارد دلار در این بندر هزینه شده است این بندر قرار است مرکز توسعه غرب چین باشد چرا که تاکنون پیش از این چینی ها از بخش های شرقی کشور خود در مورد سرمایه گذاری حمایت نموده اند و به غرب چین کم توجه تر بوده اند. بنابراین بندر گوادر در آینده به بندری برای پهلوگیری کشتی های تجاری و جنگی و حتی زیردریایی های نظامی چین تبدیل می گردد. از سوی دیگر بندر گوادر در شرق تنگه هرمز واقع شده است که سرمایه گذاری چین در این بندر سبب حساس شدن غربی ها نسبت به این فعالیت چینی ها شده است.

وی با بیان اینکه از بندر چابهار تا بندر گوادر 70 تا 80 کیلومتر بیشتر نیست، گفت: نزدیکی این بندر نشان دهنده اشتراکات فرهنگی و جغرافیایی چابهار و گوادر است. در حالی که ما از هندی ها درخواست کردیم در چابهار سرمایه گذاری نمایند، چینی ها بندر گوادر پاکستان را توسعه دادند و عملا یک رقابت اشتباه به دلیل تصمیم اشتباه ما میان این دو بندر شکل گرفت آن هم در شرایطی که هنوز هندی ها کار خاصی در چابهار ننموده اند و بخش ریلی و جاده ای چابهار و سرمایه گذاری فراوری پتروشیمی در این بندر هنوز به نتیجه نرسیده است.

فرجی راد ادامه داد: رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس پاکستان اعلام نموده است ما به هیچ وجه اجازه نمی دهیم هندی ها در بندر چابهار سرمایه گذاری نمایند. بنابراین باید کاری کنیم بندر چابهار و بندر گوادر با هم وارد همکاری شوند نه رقابت. همچنین هندی ها چندان اهل سرمایه گذاری نیستند و باید بندر چابهار را به چینی ها می دادیم.

وی گفت: اگر قرار است چابهار توسعه یابد باید به پروژه خشکی متصل گردد؛ پروژه خشکی شامل اتصال به کشورهای واقع در شمال ایران است که به وسیله خط ریلی به قفقار متصل می گردد بنابراین باید چابهار را به راه آهن سریع السیر اصفهان- قم -تهران و سپس پروژه قفقاز متصل کنیم.

استاد ژئوپلتیک دانشگاه توضیح داد: از سوی دیگر آمریکایی ها و اروپایی ها با یکدیگر بر سر ممانعت از سرعت دریافت اجرای پروژه یک کمربند یک راه چین متفق هستند و بر سر این پروژه موانعی همچون اعمال تعرفه های گمرکی برای کالاهای چینی قرار دادند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 555

به "واگذاری چابهار به هندی ها اشتباه بود، چینی ها بهتر توسعه می دادند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واگذاری چابهار به هندی ها اشتباه بود، چینی ها بهتر توسعه می دادند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید