هورامان؛ بیست وششمین میراث جهانی ایران

به گزارش تور ایتالیا ارزان، اورامانات (هورامان) به اسم اثر تاریخی - فرهنگی ایران به ثبت جهانی رسید؛ در چهل وچهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، منظر فرهنگی اورامانات (هورامان) به اسم بیست وششمین اثر تاریخی - فرهنگی ایران به ثبت جهانی رسید.

هورامان؛ بیست وششمین میراث جهانی ایران

این پرونده یکی از عظیم ترین و طولانی ترین پرونده های ثبت دنیای ایران در یونسکو است که شامل 700 روستا و شهر کرمانشاه و کردستان می شود. در سال 1399 ارزیابی میدانی منظر فرهنگی اورامانات/هورامان به وسیله یک ارزیاب ایکوموس دنیای صورت گرفته است. پیش از هورامان ، راه آهن سراسری (شمال جنوب) ایران هم در این لیست جای گرفت تا تعداد پرونده های ثبتی ایران به 26 پرونده برسد.

به گزارش میراث آریا، پرونده ثبت دنیای منظر فرهنگی اورامانات/هورامان در استان های کرمانشاه و کردستان با حدود 409 هزار هکتار عرصه و حریم واقع شده است که 106 هزار هکتار آن مربوط به عرصه و 303 هزار هکتار هم جزو حریم است. این پرونده سال گذشته به یونسکو ارسال شد.

روز گذشته، علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بلافاصله پس از انتشار خبر این ثبت دنیای در توییتر خود نوشت: امروز در ادامه اجلاس44 کمیته میراث دنیای یونسکو، هورامان دنیای شد؛ آن گونه که در نوروز98 به مردم کردستان و کرمانشاه وعده داده بودم. همکاری بین بخشی ملی و ارتباطات بین المللی به این موفقیت انجامید. بی شک راستا توسعه گردشگری غرب کشور با ثبت دنیای اورامانات هموار می شود.

بعد از آنالیز پرونده هورامان و نهایتا ثبت دنیای آن به اتفاق آرا، خبرگزاری مهر به نقل از سخنرانی احمد پاکتچی، سفیر ایران در یونسکو نوشت: از طرف مردم ایران و جمهوری اسلامی و هم از طرف مردم خوب کردستان برای ثبت اورامانات در لیست میراث فرهنگی تشکر می کنم. بعلاوه از ایکوموس برای نظارت فنی و متخصصانه اش در این زمینه کمال تشکر را دارم. امیدوارم ثبت این اثر در لیست دنیای به توسعه منطقه اورامانات یاری کند.

چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث دنیای یونسکو به علت شرایط و پروتکل های ناشی از شیوع کرونا به شکل مجازی در حال برگزاری است و صرفاً اعضای کمیته بین الدول در فوجو چین حضور دارند. در این نشست که تا نهم مرداد ماه 1400 ادامه خواهد داشت، در مجموع 39 اثر پیشنهادی از سوی اعضای کمیته میراث دنیای مورد آنالیز قرار خواهد گرفت که از این تعداد، 22 اثر آن مربوط به آثار پیشنهادی سال 2020 است که نشست آن به علت پاندمی کرونا برگزار نشد.

هورامان یا اورامان نام منطقه ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش هایی از شهرستان های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می شود. بخش اصلی منظر فرهنگی هورامان/اورامانات شامل دره های ژاوه رود، اورامان تخت و لهون است.

این منطقه دارای قدمت تاریخی با پیشینه کهن فرهنگی، آداب و رسوم و نمادهای فرهنگی ویژه ای است که هرکدام از این نمادها گوشه هایی از زوایای فرهنگ غنی و پربار این منطقه را نمایان می نماید. پیشینه سکونت در این منطقه به پیش از تاریخ برمی شود که کشف قباله های هورامان وجود حاکمیت آشوریان، مادها، هخامنشیان و یونانیان را تایید نموده است. اورامانات یکی از جاذبه های گردشگری در ایران است.

اقتصاد گردشگری در سرتاسر دنیا در حال رشد است و به اسم ابزار اصلی مبادلات و حتی جهش و جنبش تجاری مطرح شده است. صنعت گردشگری به اسم یکی از عظیمترین بخش های تجاری و نخستین صنعت پردرآمد دنیای مالی است که 200 میلیون نفر را در بر گرفته؛ اگرچه در دوره شیوع بیماری کرونا این بخش از اقتصاد آسیب دید اما همچنان فرصت های زیادی برای جهش دارد.

گردشگری روستایی و توسعه آن در دنیا مورد توجه است و این می تواند به توسعه روستایی و ملی یاری کند. منطقه اورامان یکی از منطقه ها مهم در استان کردستان است که استعداد و توانمندی گردشگری بالایی دارد و می تواند باعث توسعه اقتصاد گردشگری در کشور باشد. به گفته مونسان برای توسعه گردشگری در این منطقه احتیاج به سرمایه گذاری بخش خصوصی و توسعه زیرساخت ها وجود دارد. حالا با ثبت دنیای منطقه اورامان در انتظار توسعه اقتصاد گردشگری است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1945

به "هورامان؛ بیست وششمین میراث جهانی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هورامان؛ بیست وششمین میراث جهانی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید