نگاهی به یک تغییر در فضای رسانه ای کشور

به گزارش تور ایتالیا ارزان، معرفی فرشاد مهدی پور به نام معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جایگزینی او با محمد خدادی، حاکی از نگاه محوری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر انتخاب مدیری جوان برای هدایت و تعامل با رسانه ها در عصر حاضر است. بر این اساس مهدی پور 43 ساله، در حالی چند روزی است که بر صندلی معاونت مطبوعاتی نشسته که از همتایان سابق خود در این سمت، به وضوح جوان تر است.

نگاهی به یک تغییر در فضای رسانه ای کشور

به گزارش خبرنگاران، نگاهی به عقبه معاونت مطبوعاتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما را به نام هایی چون محمد خدادی، محمد سلطانی فر، حسین انتظامی، محمدجعفر محمدزاده، محمدعلی رامین، علیرضا ملکیان و علیرضا مختارپور می رساند؛ مدیرانی از نسل دهه های 30 و 40 که از دولت نهم به بعد هر کدام در دوره ای در این سمت قرار گرفتند.

اما انتخاب فرشاد مهدی پور به نام معاون مطبوعاتی نو که متولد اواخر دهه 50 است، از سوی محمدمهدی ناماعیلی(وزیر ارشاد)، رویکردی متفاوت را حداقل در بدو امر رقم زده است. مدیری جوان با پیشینه ای که حاکی از نگاه ویژه به فضای نوین رسانه ای و خصوصا فضای مجازی است. مهدی پور در کنار سوابق خبری در نشریات و خبرگزاری هایی چون روزنامه صبح نو (مدیرمسوول و صاحب امتیاز)، هفته نامه های پنجره، سروش، آینده سازان و خبرگزاری های خانه ملت و شانا (سردبیر)، ریاست مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را هم عهده دار بوده است.

او در اولین اظهاراتش پس از انتصاب که در همان جلسه تودیع و معارفه نام شده است، از ضرورت بازآرایی نظام رسانه ای کشور سخن گفته و دستیابی به ابعاد این فرآیند را مبتنی بر اقدامات سنجیده و شناخت لایه های مختلف نظام رسانه ای کشور نام کرده است. فرشاد مهدی پور می خواهد تغییر ساختارها و سیاست ها، مطابق با تحولات متعدد و تغییر محیطی که در حوزه رسانه ها ایجاد شده، صورت گیرد.

با این همه معاون مطبوعاتی نو تا اینجا و در کلام، در عین حال که بر تغییر پافشاری دارد، بر استفاده از تجارب پیشینیان خود هم پایبند است و تاکید می کند که حرکت در دوره نو باید مبتنی بر تجربیات پیروز دوره های گذشته، شفافیت و استفاده از فضای نوین رسانه ای باشد.

فرشاد مهدی پور همچنین از مرجعیت رسانه ای در دوره هجمه رسانه های رقیب می گوید؛ اصلی مهم برای فضای رسانه ای کشور که به باور قدمای رسانه و البته محمد خدادی، معاون سابق مطبوعاتی، این روزها به شدت با چالش روبرو شده و نیازمند تلاش بسیار برای تحکیم دوباره است.

خدادی در نشستی که بهمن ماه سال 98 با موضوع مرجعیت رسانه ای برگزار گشت، هشدار داده بود که بخشی از مرجعیت رسانه از دست ما خارج شده است.

حالا فرشاد مهدی پور با نشانه گرفتن همین اصل حیاتی برای رسانه های کشور که مدتی است تضعیف آن از سوی کارشناسان رسانه هشدار داده می شود، لازمه رسیدن به این مهم (مرجعیت رسانه) را پیروی از چارچوب و مقدماتی دانسته که البته برای نیل به آن، باید همه ابزارهای لازم و ظرفیت های موجود را به کار گرفت.

محمد خدادی بر این باور است که مهدی پور از جنس رسانه است و آشنایی خوبی با ابعاد مختلف حوزه رسانه دارد و امور محوله را به بهترین شکل ممکن اداره خواهد کرد. او که چند روزی است جای خود را به همتای جوان تر خود داده، دو سال قبل جانشین محمد سلطانی فر (استاد ارتباطات) شد که مدیریت کوتاهی را پس از حسین انتظامی تجربه کرد.

محمد خدادی پیش از این، مدیرمسئولی و سردبیری روزنامه ایران دیلی، دبیرکلی سازمان خبرگزاری های جنبش عدم تعهد، مسئولیت گروه مطالعات رسانه ای دفتر مطالعات وزارت امورخارجه، ریاست اداره رسانه های وزارت امور خارجه، مدیرعاملی ایرنا و ریاست هیات امنای دانشکده خبر را تجربه کرده بود. این سوابق اجرایی از او فردی کارآزموده در فضای رسانه ای ساخته بود و البته به همان اندازه انتظارها را هم بالا می بُرد.

از طرفی محمد خدادی در زمان ورود به معاونت مطبوعاتی با چالش های بسیاری روبرو بود؛ چالش هایی که البته به نظر می رسد برخی از آنها در دوره جانشین او، یعنی فرشاد مهدی پور هم حداقل تا مدتی تداوم خواهد داشت. از بحران کاغذ و تعطیلی مطبوعات گرفته تا قول هایی مانند وام خبرنگاران که در دوره های قبل به اهالی رسانه وعده دادند و بعد از آن هم عملی نشد.

با آمدن خدادی در فروردین ماه 98 همه منتظر بودند ببینند معاون مطبوعاتی نو که فردی قدیمی از فضای رسانه است، چگونه از پس مسائل برمی آید. با این همه چالش های خدادی در زمان حضور در معاونت مطبوعاتی، پس از چند ماه، با بروز و شیوع کرونا دوچندان شد.

مدیریت رسانه های برخط و مکتوب و سایت ها برای اطلاع رسانی صحیح در دوران کرونا، تهیه واکسن خبرنگاران، تعطیلی مداوم مطبوعات و بیکار شدن جمع کثیری از فعالان رسانه، تعامل و لزوم همراهی با رسانه ها در مقاطع حساس و بحرانی در کشور و از دست دادن جمعی از اهالی رسانه به واسطه ابتلاء به ویروس مرگبار کرونا، بخشی از مسائلی بود که تا همین آخرین روزهای رفتن هم خدادی را رها نکرد. و این مسائل نه تنها برای او به نام فردی باتجربه در مقام معاون مطبوعاتی، چالش های اساسی را ایجاد کرد که بسیاری از باتجربه ترها را هم برای نخستین بار با فضایی در رسانه روبرو می کرد که تا پیش از این تجربه نکرده بودند. رسانه های کشور خصوصا در دوران کرونا، دوره ای نو و سخت از فعالیت را سپری کردند که البته بخشی از آن در این مدت به شیوه آزمون و خطا طی شد و همچنان هم طی می شود.

سیدعباس صالحی (وزیر وقت ارشاد) در ابتدای سال 98 و پس از انتخاب محمد خدادی به نام معاون مطبوعاتی، از او خواسته بود تا با بهره گیری از ظرفیت های موجود و نیروهای کارآمد، در جهت توسعه فعالیت های مؤثر خبری و تحلیلی، حمایت مادی و معنوی از مطبوعات و اصحاب رسانه و تشکل های صنفی، تأمین آزادی های مطبوعاتی در چهارچوب قانون و شکوفایی رسانه ای عمل کند. حال اینکه او پس از دو سال تا چه اندازه توانست از عهده ماموریت های محول شده پیروز بیرون بیاید، پرسشی است که خبرنگاران تلاش دارد در گفت و گو با مدیران و فعالان رسانه به بحث بگذارد و که مشروح این نظرات در گزارش ها و گفت وگوهای تکمیلی، متعاقبا ارسال خواهد شد.

اما محمد مهدی ناماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حال حاضر از معاون مطبوعاتی نوش چه خواسته است؟

پرسشی که نگاهی اجمالی به حکم ابلاغ شده در روزهای اخیر تا حدودی جوابگوی آن خواهد بود. در این حکم بر 9 بند اساسی به نام شرح وظایف معاون مطبوعاتی اشاره شده است که حمایت مادی و معنوی از رسانه ها، تقویت زیرساخت پایگاه­ های خبری و نشریات الکترونیک، بهره­ گیری از ظرفیت رسانه­ ها در جهت انتشار و معرفی مناسب از رشد و شکوفایی و دستاوردهای انقلاب اسلامی و اهداف رسانه ­ای و تبلیغاتی نظام در داخل و خارج از کشور، پی­گیری تدوین و تصویب نظام جامع رسانه­ ای کشور، توسعه مبادلات رسانه ­ای با سازمان ­های منطقه­ ای و بین­ المللی ، همکاری با صندوق اعتباری هنر به منظور حمایت از اصحاب رسانه، بازطراحی ساختار معاونت متناسب با تحولات فضای مجازی و توجه به رسانه های اجتماعی، ساماندهی فعالیت ­های رسانه­ ای مکتوب و مجازی دولت در بخش ­های مختلف و تکمیل نحوه اجرایی سازی مصوبه شورای عالی فضای مجازی در مورد مقابله با اخبار جعلی بخش عمده آن است.

اما اینکه معاون مطبوعاتی جوان تا چه اندازه با توجه به بضاعت و ظرفیت موجود می تواند به وظایف محول شده در فضای رسانه ای کشور جامه عمل بپوشاند، پرسشی است که قطعا جوابگویی به آن نیازمند زمان و فرصت بیشتری است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2014

به "نگاهی به یک تغییر در فضای رسانه ای کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به یک تغییر در فضای رسانه ای کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید