مراسم پیر داغی نوعی آیین شکرگزاری به شمار می رود

به گزارش تور ایتالیا ارزان، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، مراسم پیر داغی نوعی آیین شکرگزاری به شمار می رود.

مراسم پیر داغی نوعی آیین شکرگزاری به شمار می رود

علی فلسفی میاب، مسئول ثبت میراث ناملموس آذربایحان شرقی گفت: کوهها در بسیاری از فرهنگها و البته فرهنگ ایرانی مقدس هستند. پیرداغی نام کوهی در روستای کویج است که برای مردم این روستا مقدس است و مراسمی را پیرامون این کوه برای شکرگزاری به جا می آورند.

او اضافه نمود: این مراسم که با نام همان پیر داغی شناخته می گردد در 30 سال اخیر هر سال در نخستین آدینه تیر برگزار می گردد. از یکی دو روز قبل، تاریخ مراسم را اعلام می نمایند و مردم روستا برای شرکت در مراسم آماده می شوند، برای مثال نان محلی و فطیر درست می نمایند و به افرادی که از روستا به شهرها مهاجرت نموده اند، اطلاع می دهند تا خودشان را به مراسم برسانند.

فلسفی میاب ادامه داد: روز قبل از مراسم (پنجشنبه شب) مردم به چشمه ای که در دامنه این کوه وجود دارد، می روند و چادر می زنند و اتراق می نمایند. شب را پای کوه می مانند و صبح بعد از خوردن صبحانه پیاده به سمت بالای کوه روانه می شوند و در بالای کوه زیارتگاهی به نام پیر محمد واقع شده است که آن را طواف و شمع روشن می نمایند. پس از زیارت، اهالی روستا گله های گوسفند را می آورند که آنها را هم سه مرتبه دور زیارتگاه طواف می دهند و مردم هم نظاره گر این مراسم هستند. سپس چوپانی را که تا زمان آیین پیر داغی گله هایش پربارتر هستند تشویق می نمایند و هدایایی به او می دهند.

مسئول ثبت میراث ناملموس آذربایجان شرقی اضافه نمود: مرسوم است در این آیین، مسابقه اسب دوانی بالای کوه پیر داغی برگزار می نمایند و در سرانجام از برنده تقدیر می گردد. پس از اجرای این آیین ها، مردم به اتراق گاه باز می کردند و گوسفند قربانی می نمایند، از مردمی که از روستاهای اطراف آمده اند پذیرایی می نمایند و ناهار می خورند. حوالی ساعت چهار و پنج عصر هم چادرهایشان را جمع می نمایند و به روستا بر می گردند.

این کارشناس ثبت میراث ناملموس با بیان اینکه آیین پیر داغی سابقه بسیار طولانی دارد، گفت: این آیین نوعی شکرگزاری برای محصولات کشاورزی و دامهاست و از فردای اجرای این مراسم برداشت محصولات کشاورزی شروع می گردد و تا پیش از این مراسم هیچ کس این کار را انجام نمی دهد. این آیین به نوعی بیانگر شروع برداشت محصولات است که بیستم دی 1400 با شماره ثبتی 2522 در لیست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

منبع: همگردی
انتشار: 22 تیر 1402 بروزرسانی: 22 تیر 1402 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2458

به "مراسم پیر داغی نوعی آیین شکرگزاری به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسم پیر داغی نوعی آیین شکرگزاری به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید