لندروور دیفندر؛ بهترین ماشین سال 2020؟!
به گزارش تور ایتالیا ارزان، لندروور دیفندر علاوه بر عنوان ماشین سال، جایزه بخش نیروی غیر قابل مهار را هم گرفت. برای نمایش قدرت این ماشین، تاپ گیر سه دستگاه دیفندر را با جرثقیل از ارتفاع شصت متری آویزان کرد. فشاری که اولین ماشین تحمل می کرد هشت تن بود.
لندروور دیفندر بهترین ماشین سال 2020 تاپ گیر شد
بهترین های تاپ گیر
ماهنامه تاپ گیر، لندروور دیفندر را به عنوان بهترین ماشین سال انتخاب کرد. در برنامه ای که امسال بدون حضور مهمان و از طریق اینترنت پخش شد، سه مجری برنامه تلویزیونی تاپ گیر یا تخت گاز هم بهترین ماشینی که در سال 2020 رانده بودند را معرفی کردند.
کریس هریس، مجری اصلی برنامه، پورشه 911 توربو اس را بهترین ماشین سال 2020 انتخاب کرد. فردی فلینتف، بازیکن سابق کریکت که دو سال است به برنامه تخت گاز پیوسته، جگوار XJ220 را به عنوان ماشین محبوب امسالش برگزید.
این ماشین اگرچه ساخت سال 1992 است، اما فلینتف در برنامه جدید تخت گاز با سرعت 320 کیلومتر در ساعت با آن رانندگی کرد.
تاپ گیر هوندا ئی را بهترین ماشین شهری سال انتخاب کرد
انتخاب پدی مک گینس، کمدین و هنرپیشه انگلیسی که از سال گذشته مجری تخت گاز است، یک وانت بستنی فروشی الکتریکی بود. او با این وانت که نامش مستر نیپی است، در برنامه تخت گاز رکورد سریع ترین وانت بستنی فروشی الکتریکی را در فهرست رکورد های گینس ثبت کرد.
تاپ گیر در سال 1997 و در اعتراض به انتخاب داوران بهترین ماشین سال اروپا معرفی ماشین سال را آغاز کرد. امسال برندگان این مجله در 18 بخش اعلام شدند.
لندروور دیفندر علاوه بر عنوان ماشین سال، جایزه بخش نیروی غیر قابل مهار را هم گرفت. برای نمایش قدرت این ماشین، تاپ گیر سه دستگاه دیفندر را با جرثقیل از ارتفاع شصت متری آویزان کرد. فشاری که اولین ماشین تحمل می کرد هشت تن بود.
در بخش های دیگر، هوندا ئی، مدل جدید الکتریکی کارخانه ژاپنی، بهترین ماشین شهری اعلام شد و شاسی بلند آستون مارتین DBX، عنوان سوپر شاسی بلند سال را گرفت.
رولزرویس گوست بهترین ماشین لوکس سال مجله تاپ گیر شد
دو فراری هم در بین برندگان بود. موتور دوازده سیلندر مدل 812 GTS عنوان خوش صداترین ماشین را گرفت و مدل SF 90 هم به خاطر موتور هیبریدش برنده بخش سرباز محیط زیست شد.
نویسندگان تاپ گیر، فورد را به خاطر ریسک پذیری در ساخت مدل هایی مانند موستانگ الکتریکی و شاسی بلند اسپرت پوما ST خودروساز برتر سال انتخاب کردند. فولکس واگن الکتریکی ID 3، تویوتا یاریس، رولزرویس گوست، ب ام و M3 و مرسدس-ای ام جی GT هم از دیگر برندگان بودند.
گذشته با موتور آینده
قیمت پایه لندروور کلاسیک با موتور الکتریکی 185 هزار دلار است
یک کارخانه آمریکایی به نام زیرو لبز (Zero Labs) پلتفرم الکتریکی ساخته که می توان با آن ماشین های کلاسیک را الکتریکی کرد. این کارخانه می گوید که با خرید این پلتفرم هر ماشین کلاسیکی را در مدت یک ماه به ماشین الکتریکی تبدیل می کند.
الکتریکی کردن یک ماشین قدیمی کار مسئله ای است و برای قرار دادن موتور الکتریکی و جا دادن باتری مهندسی و کار زیادی لازم است. اما پلتفرم زیرو لبز صفحه ای تخت است که می توان ابعاد آن را با توجه به ماشین تغییر داد و به راحتی بدنه را روی آن سوار کرد.
این پلتفرم می تواند یک یا دو موتور الکتریکی داشته باشد که حداکثر 600 اسب بخار نیرو تولید می کند و با هر بار شارژ تا 235 مایل (378 کیلومتر) حرکت می کند. قدرت و برد پلتفرم هم با توجه به ماشین میزبان و سفارش مشتری متفاوت خواهد بود.
شرکت زیرو لبز تا به امروز بر الکتریکی کردن شاسی بلند های کلاسیک تمرکز کرده بود
زیرو لبز فهرست دقیقی از ماشین هایی که امکان دریافت این پلتفرم را دارند منتشر نکرده است. این شرکت تنها گفته که شاسی بلند های تولید سال های 1947 تا 1975، ماشین های دو در کوپه بین سال های 1948 تا 1975 و ماشین های اسپرت آمریکایی که پیش از سال 1975 ساخته شده باشند را می توان با این پلتفرم الکتریکی کرد.
در سایت شرکت تصویری مات از یک پورشه 911 و یک فورد موستانگ کلاسیک دیده می شود که شاید اشاره ای به ماشین هایی باشد که می توان با این پلتفرم آن ها را الکتریکی کرد. تمرکز کنونی شرکت بر ماشین های شاسی بلند است. زیرولبز تا به امروز یک فورد برونکو و یک لندروور دیفندر قدیمی را الکتریکی کرده که می توان آن ها را با قیمت پایه 185 هزار دلار سفارش داد.
اتو اکس از ون های کرایسلر برای تاکسی های خودران استفاده می کند
شرکت چینی اتو اکس (autox) آزمایش تاکسی های خودران بدون راننده خود را آغاز کرد. در این آزمایش 25 تاکسی در شهر شنزن مسافران را جا به جا خواهند کرد. پنج تاکسی دیگر اتو اکس هم در شهر های دیگر جهان آزمایش می شوند.
اتو اکس در این آزمایش از مینی ون ها ساخت کرایسلر استفاده می کند که به رادار های لیزری مجهز است. فیلمی در وبسایت این شرکت نشان می دهد که ماشین ها به راحتی در ترافیک حرکت می کنند و به عابران پیاده که می خواهند از خیابان عبور کنند راه می دهند.
به غیر از اتو اکس، تنها شرکت ویمو (Waymo) اجازه آزمایش ماشین بدون راننده را دریافت کرده است. ویمو، بخشی از گروه آلفابت مالک گوگل است. مسافران پس از سوار شدن به ماشین با گفتن چهار رقم آخر شماره تلفن خود، هویتشان را تایید می کنند و ماشین آن ها را به مقصد می رساند.
اتو اکس فعالیت خود را برای ساخت تاکسی های خودران چهار سال پیش آغاز کرد. علی بابا، بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی جهان، از حامیان این شرکت است. یک شرکت بزرگ تاکسیرانی چینی هم با اتو اکس همکاری می کند.
اتو اکس همچنین صد تاکسی خودران را آزمایش می کند که راننده پشت فرمانش نشسته است.
اجبار بهتر از تشویق
ولوو می گوید تا سال 2025 همه محصولاتش موتور الکتریکی خواهد داشت
مدیر کارخانه ولوو می گوید که برای ترویج ماشین های الکتریکی، ممنوع کردن فروش ماشین های بنزینی و دیزل روش بهتری از پرداخت سوبسید است.
هاکان ساموئلسون که در نشستی به نام آینده خودرو صحبت می کرد، ساخت ماشین الکتریکی را به تجربه چهل سال گذشته در ایمن کردن خودرو ها تشبیه کرد. او گفت که استفاده از کمربند ایمنی و قراردادن ایربگ تنها زمانی سرعت گرفت که دولت ها خودروسازان و مردم را با وضع قانون مجبور کردند و این کار با تشویق و تهدید ممکن نبود.
او همچنین گفت که تشویق خریداران از نظر تجاری توجیه پذیر نیست و توقف پرداخت سوبسید باعث سرگردانی شرکت ها می شود.
نشست آینده خودرو به مدت سه روز توسط روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز برگزار شد. علاوه بر ساموئلسون، مدیران ارشد شرکت های دیگر نظیر نیسان، فولکس واگن، هوندا، آستون مارتین و بنتلی هم حضور داشتند.
الکس هیتزینگر، عضو هیئت مدیره فولکس واگن در صحبت هایش پیش بینی کرد که پیچیدگی های تبدیل شدن به یک خودروساز الکتریکی، مخصوصا در مسائل مربوط به نرم افزار باعث می شود خودروسازان با یکدیگر شریک شوند و یا در خطر ورشکستگی قرار گیرند.
منبع: فرادید