عایق ضدحریق ایرانی، رقیب محصول آلمانی

به گزارش تور ایتالیا ارزان، با صنعتی شدن جوامع بشری یکی از مشکلاتی که روزانه صنایع مختلف با آن دست به گریبان هستند، خطرات آتش سوزی تجهیزات، کابل ها و سازه های صنعتی و ساختمانی است که راه چاره آن استفاده از عایق های ضدحریق است.

عایق ضدحریق ایرانی، رقیب محصول آلمانی

با تور آلمان ارزان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

این عایق ها عموما از مواد آلی تهیه می شوند که در مواجهه با آتش، گازهای سمی فراوری می نمایند. در این رابطه کارشناسان شرکت دانش بنیان نوآوران کیمیا مهراز با تکیه بر دانش بومی، محصول عایق ضد حریق برپایه مواد معدنی فراوری نموده اند که تمام مواد اولیه آن داخلی است. این محصول به صورت پوشش روی سطح کابل ها، تجهیزات صنعتی و همه سطوحی قرار می گیرد که در معرض خطر آتش سوزی است و در هنگام حریق مانع پیشرفت آتش می گردد.

سید مرتضی حسینی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان نوآوران کیمیا مهراز که تحصیلاتش کارشناسی برق و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است و از طرفی اکنون بازنشسته فولاد مبارکه است، در خصوص ایده شکل گیری این مجموعه به جام جم می گوید: از آنجا که در فولاد مبارکه کارشناس لیزر 12 کیلووات و ناظر خرید و واردات مواد اولیه مورد احتیاج کارخانه بودم، باتوجه به این که رشته تحصیلی ام برق بود، متوجه شدم عایق ضد حریق کاربرد زیادی در همه صنایع و به خصوص فولادسازی دارد. به همین علت بعد از بازنشستگی براساس تجربه 30 ساله و دوستان خوبی که در هیات علمی دانشگاه داشتم، تیمی متشکل از مهندسان و استادان نخبه را تشکیل دادم و با تاسیس شرکت نوآوران کیمیا مهراز، بعد از 22 ماه تحقیق به محصولی دست پیدا کردیم که عایق ضد حریق است. این محصول در سال 98 با اسم عایق ضدحریق و تحت برند پرلی فایرکی-20 ثبت اختراع شد. البته از آنجا که قبلا این محصول وارداتی بود و نمونه داخلی نداشت، استاندارد تدوین شده ای برای آن نداشتیم. لذا با مسؤولان سازمان استاندارد جلسه ای گذاشتیم و چون محصولات وارداتی طبق استانداردهای اروپایی بود، قرار بر این شد که آزمایشی طبق استاندارد اروپایی در آزمایشگاه مرجع استاندارد روی محصول ما انجام گردد و به این صورت توانستیم تاییده استاندارد محصول را بگیریم.

ویژگی های عایق ضد حریق نوآوران کیمیا مهراز

مدیرعامل شرکت نوآوران کیمیا مهراز اسم می نماید: محصول فراوریشده در این شرکت برعکس نمونه های خارجی که برپایه مواد آلی هستند، از مواد معدنی و کاملا بومی ساخته شده که طبق نظر متخصصان دارای فزونی های خاصی نسبت به نمونه خارجی است. این محصول متورم شونده و برپایه مواد معدنی است که به صورت پوشش برسطوح کابل ها، تجهیزات و سازه های صنعتی، ساختمانی و کلیه سطوحی که در معرض خطر آتش سوزی هستند، قرار می گیرد و هنگام حریق مانع از پیشرفت آتش می گردد. در فراوری این محصول از ضایعات پشم سنگ که در طبیعت غیرقابل بازیافت و مشکل آفرین است، استفاده می گردد.

مکانیسم عملکرد پوشش ضد حریق شرکت نوآوران کیمیا مهراز به این شکل است که دربرابر آتش، بخار آب فراوری می نماید. این محصول بر پایه آبی، فاقد ترکیبات کلردار بوده و دوستدار محیط زیست است و وقتی در معرض آتش قرار می گیرد برعکس نمونه خارجی خود گازهای سمی فراوری نمی نماید. این محصول دارای تخلخل پایدار دربرابر اکسیژن و حرارت است و در آن از ترکیبات پف نماینده آلی استفاده نشده است.

مهندس حسینی این را هم اضافه می نماید که محصول فراوریی این شرکت عایق ضد حریق است و براساس آن عایق ضد سایش و عایق فلاکسیبل و حتی عایقی برای ایرکولر در فولاد هرمزگان فراوری نموده اند.

منظره شرکت دانش بنیان نوآوران کیمیا مهراز

مدیرعامل نوآوران کیمیا مهراز با بیان این نکته که محصول ما قابل استفاده در کلیه شرکت های فولادی، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، حمل ونقل ریلی و کارخانه های سیمان است که متأسفانه اکنون از محصولات خارجی یا تحت لیسانس در حال استفاده هستند، می گوید: با فولاد هرمزگان وارد قرارداد شده ایم و با فولاد مبارکه هم در حال رایزنی هستیم. بعلاوه استاندارد IEC60332 را در این مورد دریافت نموده ایم، کد تأمین نمایندگی فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه را هم علاوه بر حمایت پدافند غیرعامل کشور از محصول فراوریی مان داریم. برای صادرات به کشور افغانستان هم اقداماتی اجرا شده است.

او در انتها با بیان این مطلب که در حال حاضر شرکت نوآوران کیمیا مهراز به اسم پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه است و عایق ضد حریق ما با تلفیق یافته های علمی و تجربه صنعتی فراوری شده است، اضافه می نماید: باتوجه به این که رهبر معظم انقلاب سال جاری را سال فراوری، پشتیبانی ها و مانع زدایی اعلام نموده اند و از آنجا که محصول ما محصولی انحصاری است که به اسم محصول برتر در استان هرمزگان معرفی شده است؛ احتیاج به حمایت داخلی و حاکمیتی داریم تا بتوانیم خط فراوریمان را در شهرک صنعتی راه اندازی نموده و پروانه بهره برداری را از وزارت صمت دریافت کنیم. امید است با تکیه بر توان شرکت های دانش بنیان، این محصول جایگزینی برای محصولات وارداتی شده و ضمن جلوگیری از خروج ارز، با فراوری انبوه، زمینه صادرات و ارزآوری را برای کشور عزیزمان فراهم کند.

مزایای رقابتی عایق ضد حریق معدنی

مدیرعامل شرکت نوآوران کیمیا مهراز که رقبای اصلی خود را شرکت های اروپایی و مخصوصا آلمانی می داند، در خصوص مزایای رقابتی محصول فراوریی این شرکت با اشاره به این که شرکت های دیگری هم در زمینه فراوری عایق ضدحریق در ایران هستند که به نوعی رقبای غیرمستقیم تجاری محسوب می شوند، به جام جم می گوید: این شرکت ها معمولا تحت لیسانس فعالیت می نمایند به این شکل که مواد اولیه را وارد نموده و در داخل کشور ترکیب می نمایند و بعد محصول را می فروشند. این محصولات از مواد آلی فراوری می شوند و در مواجهه با آتش، گازهای NOx که گازهای سمی و خطرناک است را فراوری می نمایند، در حالی که محصول شرکت نوآوران کیمیا مهراز برپایه مواد معدنی است و در مواجهه با آتش فقط بخار آب فراوری می نماید. بعلاوه این محصول در واحد اچ اس ئی (HSE) فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان آزمایش شده و این تست در هر دومجموعه فیلمبرداری شده است. جالب اینجاست که خود مسؤولان فولاد هرمزگان اعلام نموده اند محصول ما نسبت به محصول آلمانی فزونی دارد.

مهندسی حسینی ادامه می دهد: از مهم ترین مزایای رقابتی ما این است که فرمولاسیون محصول در اختیار خودمان است و با تغییر عناصر، می توانیم کاربردهای مختلفی از محصول بگیریم. برای مثال در فولاد هرمزگان، لوله های صنعتی در کوره ها وجود دارد که تعدادشان به 230 نوع می رسد و این لوله ها وظیفه انتقال گاز، آب و روغن های صنعتی در اطراف کوره ها را به عهده دارند و نامشان فلاکسیبل است. در گذشته عایق سیلیکونی وارداتی روی آنها می کشیدند که متری شش میلیون تومان هزینه داشت و عمر آن بین پنج تا هفت روز بود. اما محصول ما به طور میانگین 25 روز تحت همان شرایط عملکردی دوام دارد و با قیمتی در حدود یک سوم محصول خارجی عرضه می گردد. نمونه دیگر این که در سقف کوره های فولاد هرمزگان لوله های آبگردی وجود دارد که پاشش مواد مذاب به آنها باعث خوردگی شان می گردد. ما برای آنها محصولی ضدسایش فراوری نموده ایم که نمونه خارجی هم ندارد.

این فناور داخلی ادامه می دهد: یکی دیگر از مهم ترین مزایای رقابتی محصول فراوریی ما در مقایسه با نمونه خارجی این است که ساختار محصول ما متخلخل است و در آن عنصر سیلیس به جای عنصر کربن به کار گرفته شده است.

مهندس حسینی این را هم اضافه می نماید که ایرکولرهای فولاد هرمزگان به خاطر شدت گرما دچار مشکل شده بودند و بیش از ده نوع ماده برای عایق آن تست نموده بودند که هیچ کدام جواب نداده بود و ما توانستیم این کار را برای شان انجام دهیم.

راه های ارتباطی با نوآوران کیمیا مهراز

وبسایت: kimiamehraz.ir

ایمیل: [email protected]

تلفن: 09032344151

آدرس: اصفهان، خیابان وحید، ابتدای خیابان خاقانی، مجتمع اداری صدرا، واحد 4

رقیه دهقانی - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1942

به "عایق ضدحریق ایرانی، رقیب محصول آلمانی" امتیاز دهید

1 کاربر به "عایق ضدحریق ایرانی، رقیب محصول آلمانی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عایق ضدحریق ایرانی، رقیب محصول آلمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید