ظریف راهی ترکیه شد، روسیه مقصد دوم این سفر

به گزارش تور ایتالیا ارزان، وزیر امور خارجه ایران به منظور رایزنی و گفت وگو با همتای ترکیه ای خود راهی این کشور شد و در مقصد دوم این سفر به روسیه خواهد رفت.

ظریف راهی ترکیه شد، روسیه مقصد دوم این سفر

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور گفت وگو و گفتگو با مقامات ترکیه دقایقی پیش در رأس هیأتی راهی این کشور شد.

او قرار است درباره مسائل دوجانبه و تحولات بین المللی با مقامات ترکیه به گفت وگو بپردازد.

وزیر خارجه ایران پس از ترکیه راهی روسیه خواهد شد تا با سرگئی لاوروف همتای روس خود ملاقات و به گفت وگو بپردازد.

این سفر در حالی انجام می گردد که وزارت خارجه ترکیه اظهار داشت که نشست سه کشور ترکیه، ایران و روسیه در مورد سوریه در سطح رؤسای جمهور، به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد. این نشست قرار بود به میزبانی جمهوری اسلامی ایران پیش از خاتمه سال گذشته شمسی برگزار گردد که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و عنوان شد که در صورتی شرایط کنونی ادامه یابد محتمل است نشست مزبور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردد.

البته در این مدت وزرای خارجه سه کشور ضامن فرایند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) سوم اردیبهشت ماه در نشستی به صورت ویدئو کنفرانس حضور یافتند و در خاتمه بیانیه ای را صادر کردند. وزرای خارجه در این بیانیه با تاکید بر احترام به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و حل و فصل سیاسی این بحران و جداسازی تروریست ها از معارضان، بر تداوم مبارزه با تروریسم توافق کردند.(اینجا بخوانید)

از سوی دیگر وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای درباره سفر ظریف به استانبول مطرح نمود که مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله محورهای این سفر است.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز (پنجشنبه) 22 خرداد ماه اظهار داشت:محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه و دوشنبه هفته آینده برای ملاقاتی کاری و گفت وگو با همتایان خود در مورد آخرین تحولات روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی به ترکیه و روسیه سفر می نماید.

گفتنی است، بعد از سفر ظریف به سوریه این سفرها دومین سفر خارجی وزیر امور خارجه ایران پس از فروکش کردن نسبی موج اول کروناست. وزیر خارجه ایران اول اردیبهشت ماه نیز سفری یک روزه به دمشق داشت و با مقامات این کشور از جمله بشار الاسد رئیس جمهور و ولید المعلم وزیر خارجه ملاقات و گفت و گو کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در گفت و گو با خبرنگار درباره سفر ظریف به مسکو مطرح نمود: ظریف در این سفر درباره روابط دوجانبه ایران و روسیه، برجام و مسائل منطقه ای با همتای خود بحث و گفتگو خواهد نمود.

موسوی پیش از این از سفر ظریف به دو کشور همسایه در آینده نزدیک خبر داده بود. البته به جزییات بیشتری اشاره ننموده بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفرهای محمدجواد ظریف گفت: شرایطی که کرونا به وجود آورده رفت و آمدهای دیپلماتیک را تحت تاثیر قرار داده است و کشورها و مقامات خارجی و داخلی ما ترجیح دادند به وسیله ویدیو کنفرانس و دیپلماسی از راه دور سیاست خارجی را دنبال نمایند، اما در این شرایط هم سعی شد تا جایی که امکان دارد و شرایط اجازه بدهد سفرهایی انجام گردد که سفر بعضی مقامات ایران به افغانستان و سفر ظریف به سوریه را شاهد بودیم.

وی اضافه نمود: سفر به یکی دو کشور در دستورکار وزارت امور خارجه است و اگر شرایط مهیا گردد آقای ظریف انشاءالله به یکی دو کشور سفر خواهد نمود.

به گزارش فارس،ماریا زاخارووا در کنفرانس خبری روز پنجشنبه گفت: روز 16 ژوئن، وزیر خارجه ایران جواد ظریف برای یک سفر کاری به مسکو خواهد آمد. او برای رایزنی درباره شرایط روابط روسیه و ایران شرایط اجرای برجام با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ملاقات خواهد نمود.

آخرین سفر ظریف به ترکیه در آذر ماه سال گذشته انجام شد. او 18 آذر ماه 1398 برای شرکت در هشتمین نشست وزرای خارجه قلب آسیا یا فرایند استانبول به ترکیه سفر و با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه ای خود در استانبول ملاقات و گفت وگو کرد.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان 17 آبان ماه 1398 برای شرکت در بیست و چهارمین نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری مالی اکو به ترکیه سفر نموده بود. این نشست شنبه 18 آبان در آنتالیای ترکیه برگزار گردید.

ظریف همچنین شهریور 1398 حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان که برای شرکت در نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه به آنکارا سفر نموده بود را همراهی کرد.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اول فروردین ماه 1398 برای شرکت در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در پی کشتار وحشیانه مسلمانان در نیوزیلند به ترکیه رفت. این نشست دوم فروردین در استانبول برگزار گردید. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران 27 فروردین ماه نیز در دومین مقصد سفرش بعد از دمشق به منظور رایزنی های دوجانبه با مقامات ترکیه درباره تحولات منطقه وارد آنکارا شد.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز خرداد ماه 1398 به اصفهان سفر و با محمدجواد ظریف در این شهر ملاقات و گفت وگو کرد.

سفرهای ظریف به مسکو

محمدجواد ظریف هشتم دی ماه 1398 سفری به روسیه داشت و نهم دی ماه با سرگئی لاوروف همتای روس خود ملاقات و به گفت وگو پرداخت. او 17 اردیبهشت ماه 1398 نیز در سفری دو روزه وارد روسیه شد و با سرگئی لاوروف همتای خود همزمان با اعلام تصمیم ایران در توقف بعضی تعهدات برجامی در 18 اردیبهشت ماه ملاقات و نامه حسن روحانی به پوتین درباره تصمیم ایران را به لاوروف تسلیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران 10 شهریور ماه 1398 نیز به همراه رضا اردکانیان وزیر نیرو برای ملاقات و گفتگو با مقامات روسیه وارد مسکو شد و 11 شهریور ماه با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره مناسبات دوجانبه، برجام و تحولات منطقه به ویژه اوضاع سوریه به گفتگو پرداخت.

ظریف و لاوروف و همچنین ظریف و چاووش اوغلو پس از آخرین ملاقاتشان چند بار نیز با هم تلفنی گفت وگو نموده بودند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1257

به "ظریف راهی ترکیه شد، روسیه مقصد دوم این سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف راهی ترکیه شد، روسیه مقصد دوم این سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید