شنیدن سوت قطار در کردستان، رویایی در جهت باد

به گزارش تور ایتالیا ارزان، استان های غربی کشور جزو مستعدترین نقاط ایران به لحاظ مالی هستند، اما پس از 18 سال همچنان این کریدور ریلی تکمیل نشده است.

شنیدن سوت قطار در کردستان، رویایی در جهت باد

جهت ریلی غرب کشور به علت جمعیت قابل توجه ساکنان استان های غربی، فراوری ده ها میلیون تن محصولات کشاورزی، باغی و دامی و بعلاوه معادن بسیار غنی در این منطقه دارای اهمیت ویژه ای بوده و بعلاوه می تواند راه آهن آسیای میانه را به کرانه های مدیترانه متصل نموده و کریدور بسیار مهمی را به دیگر نقاط جهان فراهم کند.

حمل و نقل ریلی از نخستین سال های ساخت این صنعت در جهان همیشه نقشی ویژه در رساندن کالا های مورد احتیاج به نقاط مختلف و حمل اقلام فراوریی و صنعتی داشته و هر جا راه آهن وجود داشته بدون شک شکوفایی اقتصادی و توسعه پایدار آن منطقه در زمانی اندک محقق شده است.

ارتباط ریلی در استان کردستان شرایط مناسبی ندارد و هم اکنون این استان از معدود استان های کشور به شمار می رود که هنوز ارتباط ریلی نداشته است.

مردم کردستان حدود 18 سال است که چشم انتظار به صدا در آمدن سوت قطار در این خطه هستند و اکنون برای تکمیل این پروژه انتظار اقدامات عملی و موثر را از سوی دولت دارند، اما با وجود گذشت سالیان زیادی و بر سر کار آمدن دولت های متعددی تا به امروز این پروژه تمام نشده است.

پروژه راه آهن همدان - سنندج جزو پروژه های مصوب در 1383 بود که فاز نخست آن از تهران به همدان در 1396 افتتاح شد.

در سه سال اخیر بار ها مسئولان وزارتی و استانی از روند پیشرفت این پروژه بازدید نموده و هر بار نیز وعده هایی مبنی بر به بهره برداری رسیدن این طرح در آینده ای نزدیک داده اند، اما همچنان اتمام این پروژه با فراز و نشیب هایی همراه بوده است.

سالار زارع، مدیر اجرایی پروژه راه آهن همدان سنندج گفت: این طرح سال جاری از پیشرفتی برخوردار نبوده، با این وجود پروژه فعال است و مشغول کاریم، اما تغییر زیادی حاصل نشده است.

زارع با بیان این که هنوز ساخت ساختمان ها و ایستگاه های ریلی به اتمام نرسیده، اضافه نمود: برای اتمام این پروژه 12 هزار میلیارد تومان دیگر احتیاج است.

او با اشاره به این که پیشرفت فیزیکی این پروژه همان 90 درصدی است که طی چند ماه گذشته اعلام شد، ادامه داد: اجرای پروژه از نظر تامین قطعات با مسئله ای روبرو نبوده و در حال حاضر علت کندی پیشرفت آن صرفا کسری بودجه می باشد.

مدیر اجرایی پروژه راه آهن همدان سنندج به جزئیات این طرح اشاره نمود و گفت: طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود 420 کیلومتر است که جهت تهران تا همدان به طول 270 کیلومتر بوده و به بهره برداری رسیده، جهت فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز 151 کیلومتر طول دارد و در سه قطعه تعریف شده که حدود 103 کیلومتر آن در استان کردستان و به جای مانده آن در همدان واقع شده است.

پروژه راه آهن همدان - سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

حداکثر سرعت طرح وقتی که پروژه کامل گردد در بخش مسافری 160 کیلومتر در ساعت و باری 120 کیلومتر در ساعت است، ضمن اینکه این پروژه هفت ایستگاه دارد که ایستگاه پایانی آن 25 کیلومتر تا سنندج فاصله دارد.

به هر حال راه آهن همدان سنندج گرفتار مسائل اقتصادی شدید و اعتبارات قطره چکانی است و با این روند تخصیص اعتبارات نباید امیدی به افتتاح این پروژه در سال های آینده داشت.

خبرنگاران کردستان سنندج

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 مهر 1401 بروزرسانی: 27 مهر 1401 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2343

به "شنیدن سوت قطار در کردستان، رویایی در جهت باد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شنیدن سوت قطار در کردستان، رویایی در جهت باد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید