سبزی کوفته تبریزی

به گزارش تور ایتالیا ارزان، سبزی کوفته تبریزی یکی از اجزای اصلی این کوفته اصیل ایرانی است که در طعم و مزه آن تاثیر به سزایی دارد. اگرچه افراد، در هر منطقه ای بسته به ذائقه خود از انواع سبزیجات معطر در این غذا استفاده می نمایند، اما سبزی کوفته تبریزی اصیل که در بیشتر منابع آشپزی به آن اشاره شده، خاص است.

سبزی کوفته تبریزی

خبرنگاران | سرویس آشپزی - سبزی کوفته تبریزی یکی از اجزای اصلی کوفته تبریزی است که در معین طعم و مزه واقعی غذا موثر است. اگرچه بعضی از افراد از هر نوع سبزی معطری در آن استفاده می نمایند، ولی سبزی کوفته تبریزی دردستور اصلی آن عبارت است از: تره و مرزه.

سبزی کوفته تبریزی

سبزی کوفته تبریزی به ازای یک کیلوگرم گوشت چرخ نموده، یک فنجان برنج، 1/2 فنجان بلغور و 1/2 فنجان لپه در جدول زیر ارائه شده است:

سبزی کوفته تبریزی
تره ریز خرد شده1+1/4 فنجان
مرزه ریز خرد شده1.5 قاشق غذاخوری

طرز تهیه کوفته تبریزی

مواد لازم
گوشت چرخ نموده1 کیلوگرم
لپه1/2 پیمانه
تخم مرغ2 عدد
بلغور1/2 پیمانه
برنج1 پیمانه
پیاز4 عدد (2 عدد رنده شده+2 عدد ریز خرد شده)
نمک و زردچوبهبه میزان لازم
زعفران ساییده1/2 قاشق چایخوری
روغن و کره به میزان لازم

دستور تهیه:

  1. برنج و بلغور را با مقداری آب، نمک و کره روی حرارت ملایم بپزید تا نرم شده و آب آن ها تبخیر گردد، اما له نشوند. سپس زعفران را در مقداری آب جوش حل نموده و به آن ها اضافه کنید.
  2. لپه را چند ساعت خیس کنید، سپس با مقداری آب، نمک و زردچوبه بپزید تا کاملا نرم گردد. گوشت چرخ نموده، پیاز رنده شده و لپه پخته را در غذاساز بریزید تا کاملا مخلوط شوند و به شکل خمیر درآیند.
  3. مخلوط گوشت، برنج و بلغور پخته، تخم مرغ ها و ادویه را در کاسه عظیمی ریخته و با دست مخلوط کنید.
  4. مواد را خوب مخلوط کنید تا یکدست شوند.
  5. سبزی کوفته تبریزی را به مواد اضافه نموده و مواد را خوب ورز دهید تا یکدست شوند.
  6. ورز دادن مواد کوفته باید حدودا 15 دقیقه طول بکشد تا مواد کاملا مخلوط شده و هنگام پختن کوفته ها وا نروند.
  7. سپس روی ظرف حاوی مایه کوفته را سلفون بکشید و یک شب در یخچال قرار دهید.
  8. 2 عدد پیاز عظیم را پوست گرفته و با روغن تفت دهید تا طلایی گردد. سپس پیاز داغ حاصل را به دو قسمت تقسیم کنید نیمی را برای پر کردن وسط کوفته ها بردارید و کنار بگذارید، نیم دیگر را برای درست کردن سس در قابلمه نگه دارید.
  9. کمی نمک، زردچوبه و فلفل به پیاز داغ اضافه کنید و یکی دو دقیقه تفت دهید. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و چند دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شده و خوشرنگ گردد. سپس مقداری آب جوش به آن اضافه کنید، حرارت را کم کنید تا ریز جوش بزند و مشغول درست کردن کوفته شوید.
  10. مواد کوفته را پس از خارج کردن از یخچال دوباره با دست ورز دهید. به اندازه یک پرتقال عظیم یا یک گریپ فروت از مواد برداشته و با دست گرد نموده، سپس کوفته ها را با چاقو از وسط نصف کنید.
  11. یک کاسه به اندازه یک گریپ فروت یا پرتقال عظیم بردارید و درون آن را با کمی روغن مایع چرب کنید.
  12. نیمی از مایه کوفته را در کتسه بگذارید تا پر گردد، سپس روی آن را کمی فشار دهید تا شکل کاسه را به خود بگیرد.
  13. وسط مایه را کمی گود کنید و مواد توی کوفته را در آن بگذارید.
  14. نیمه دوم کوفته را روی نیمه اول بگذارید.
  15. با دست روی مایه را فشار دهید تا دو نیمه به هم بچسبند.
  16. تمام مواد را چند دور در کاسه بغلطانید تا به شکل کروی درآید. سپس کاسه را برگردانید تا کوفته از آن خارج گردد.
  17. همه مایه را به این ترتیب آماده کنید.
  18. کوفته ها را یکی یکی در سسی که قبلا آماده کردید قرار دهید. این کار باید آهسته و با دقت انجام گیرد تا کوفته ها وا نرود.
  19. هر بار که کوفته ای را در سس قرار قرار می دهید اندکی صبر کنید تا سس باز به جوش آید و سپس کوفته بعدی را در سس قرار دهید.
  20. پس از گذاشتن کوفته ها در قابلمه، درب قابلمه را باز یا نیمه باز بگذارید و حرارت را به گونه ای تنظیم کنید که سس ریز جوش بزند.
  21. پختن کوفته تبریزی حدود 1 ساعت یا بیشتر طول می کشد.
  22. آخرین مشکل طبخ نماینده کوفته تبریزی این است که آن را صحیح و سالم از قابلمه خارج کند و در دیس قرار دهد. برای این کار می توانید قابلمه را کج نموده و سس موجود در قابلمه را در کاسه ای خالی کنید، سپس کوفته ها را با یاری پیش دستی و کفگیر بردارید و در دیس بگذارید.
  23. بعضی صفحه فلزی سوراخداری را از ابتدا ته قابلمه کوفته می گذارند و کوفته پخته را با این صفحه از قابلمه خارج می نمایند. در هر حال سالم درآوردن کوفته تبریزی پخته از قابلمه به اندازه ورز دادن و گرد کردن مایه آن مهارت و دقت می خواهد.

نکته: کوفته تبریزی تنگ آب است؛ به این دلیل آب ان را از ابتدا نباید زیاد گرفت. در انتها پخت می توانید حرارت را کمی زیاد کنید تا آب اضافی خورد رود.

کوفته تبریزی یکی از کوفته های معروف ایرانی است که از تبریز نشات گرفته و تصور اغلب افراد این است که اندازه کوفته هر چه درشت تر باشد در ساختن آن هنر بیشتری به کار رفته است؛ به طوریکه گاهی همه مایه کوفته را به صورت یک توپ عظیم در می آورند. در این که درست کردن چنین کوفته ای هنر فراوان می خواهد شکی نیست، ولی توصیه می کنیم، کوفته تبریزی را به اندازه پرتقال یا دست کم به اندازه گریپ فروت درست کنید.

منبع: setare.com
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1670

به "سبزی کوفته تبریزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبزی کوفته تبریزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید