ساخت دارو برای بیماری های غیرواگیر

به گزارش تور ایتالیا ارزان، به گزارش خبرنگاران، سعید نمکی پیش از ظهر سه شنبه در جریان افتتاح و رونمایی از چند طرح کلان فناوری ملی در استان البرز، اظهار کرد: یکی از زیباترین تعاریف توسعه تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی است، این مهم در فراوری ملی نقش آفرینی می نماید و در خلق ثروت ملی از بزرگ ترین شاهکارهایی است که می تواند در یک کشور به وجود آید.

ساخت دارو برای بیماری های غیرواگیر

وی ادامه داد: در وزارت بهداشت سیاست ما حمایت از فراوری داخلی است، به هیچ عنوان اجازه ورود داروی ساخته شده خارجی با مواد اولیه ساخته شده ای را نخواهیم داد که در کشور توانایی فناوری و فراوری آن راداریم.

وزیر بهداشت بابیان اینکه شیوه حمایت از فراوری داخل یک همبستگی ملی را می طلبد، اضافه نمود: نظام بانکی، ساختار اجرایی و نظام بوروکراتیک که گاهی ترمز داخل می گردد همه باید در سطح ملی به هم یاری نمایند و این حمایت به صورت جدی به فراوری و عرضه در سطح ملی تبدیل گردد.

نمکی افزود: برای فراوری داروهای سرطان دو برنامه داریم یکی پیشگیری از سرطان با تغییر شیوه زیست مردم، برنامه دیگری که مدنظر داریم این است به جایی برسیم که آمار ابتلاء به سرطان در کشور کاهش داشته باشد.

وی توضیح داد: حدود 28 سال پیش اداره کل بیماری های غیر واگیر را تشکیل دادیم؛ چون می دانستیم بعدازاینکه بیماری های واگیردار را مهار کنیم در تله بیماری های غیر واگیردار اسیر می شویم.

وزیر بهداشت اشاره نمود: برای ما معین بود که در روزگاری نه چندان دور اگر از شش بیماری مهلک و سرایت نماینده و قابل پیشگیری با واکسن رهاشده و آن را مهار نموده ایم در تله بیماری های قلبی- عروقی، سرطان ها، دیابت و دیگر بیماری ها اسیر می شویم که هزینه های بسیاری را به نظام سلامت کشور تحمیل می نماید.

نمکی با اشاره به دو سیاست مهم وزارت بهداشت، گفت: نخست پیشگیری از بیماری های غیر واگیردار با تغییر شیوه زندگی مردم و دوم ساخت داروهای موردنیاز این بیماری ها در داخل کشور است.

وی تاکید نمود: امروز سه درصد داروهای وارداتی حدود 2.5 برابر فراوری ملی دارو هزینه به کشور تحمیل نموده است، این مهم دو علت دارد که یکی از عمده ترین آنها پیچیدگی تکنولوژی این داروها در قیمت تمام شده ای است که با ما فروخته می گردد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه صنعتگران و دانشمندان هنرمند در سنتز دارو را حمایت خواهیم کرد، گفت: امید است در آینده بسیار نزدیک بتوانیم تمامی فراوریات وارداتی را در کشور سنتز کنیم و نیاز خود برای همان 3 درصد که 2.5 برابر ارز بری نسبت به فراوریات داخل دارد را تا حدودی برطرف نموده و در این شرایط سخت مالی آن را به حداقل برسانیم.

نمکی در بخش دیگری گفت: استان البرز شرایط بسیار ویژه دارد و به عنوان یک نقطه حساس در صنعت دارو برای کشورمان مطرح است؛ چون فناوری ساخت دارو، مواد اولیه این حوزه و هم مواد آرایشی- بهداشتی را در این استان داریم.

وی اضافه نمود: فراوری مواد آرایشی - بهداشتی در داخل کشور با توجه به اینکه فراوریات تقلبی وارد بازار می گردد و عوارض بهداشتی به همراه دارد برای ما بسیار مهم است، به دنبال فراوری با کیفیت چنین فراوریاتی در کنار مواد اولیه آن در داخل کشور هستیم تا بتوانیم به اقتصاد ملی یاری کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 239

به "ساخت دارو برای بیماری های غیرواگیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت دارو برای بیماری های غیرواگیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید