حداقل 12 ایستگاه تا خاتمه سال افتتاح می گردد، بانک آینده به منابع اقتصادی مترو هیچ سودی نمی دهد

به گزارش تور ایتالیا ارزان، مدیرعامل متروی تهران گفت: حداقل هدفی که در سال جدید در صورت تأمین منابع محقق خواهد شد افتتاح 6 ایستگاه در خط 6 و 6 ایستگاه نیز در خط 7 متروی تهران خواهد بود.

حداقل 12 ایستگاه تا خاتمه سال افتتاح می گردد، بانک آینده به منابع اقتصادی مترو هیچ سودی نمی دهد

علی امام در گفت وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران در ارتباط با شرایط توسعه ایستگاه ها و خطوط مترو در امسال اظهار کرد: ما از سال های گذشته با کاهش درآمدهای شهرداری روبرو بودیم اما بحث کرونا مزید بر علت شده و تأثیر منفی دوباره ای بر درآمدها و به تبع آن یاری هایی که می تواند به مترو تهران گردد، داشته است.

وی در ادامه در مورد راهکارهای تأمین منابع برای توسعه متروی تهران گفت: در حال حاضر ما در کوشش هستیم تا به صورت متمرکزتری نسبت به گذشته روش های دیگر تأمین اقتصادی را پیگیری کنیم که به همین دلیل در امسال شرکت متروی تهران کارگروه تنظیم اقتصادی را تشکیل داده است. همچنین در سال گذشته واحد سرمایه گذاری و تأمین اقتصادی در مترو تشکیل شد و در این خصوص اقداماتی را در راستای جذب منابع اقتصادی از جمله مشارکت بخش خصوصی-عمومی را در دستور کار قرار داده است.

توسعه خط 10 اولویت فعالیت متروی تهران است

مدیرعامل متروی تهران توضیح داد: در حال حاضر چهار خط 8، 9، 10 و 11 بر طبق برنامه باید ساخته گردد که در این راستا خط 10 در اولویت فعالیت های ما واقع شده است زیرا در این خط سرمایه گذارانی اعلام آمادگی کردند تا در تأمین اقتصادی بخشی از این خط چه از لحاظ ارائه زمین و چه تأمین بخشی از هزینه ها مشارکت نمایند.

امام فعال کردن شرکت مجتمع های ایستگاهی را شکل دیگری از برنامه های متروی تهران برای توسعه خطوط بیان کرد و گفت: استفاده از ظرفیت مجتمع های ایستگاهی باعث می گردد تا بتوانیم به شکلی قوی تر و گسترده تری از ظرفیت های غیرنقدی شهرداری تهران اعم از پروژه های مشارکتی، املاک و یا زمین بهره ببریم.

هزینه حقوق و نگهداشت شهرداری ماهانه یک هزار و 200 میلیادر تومان است

وی ادامه داد: به عنوان مثال در سرانجامه آزادگان که مناقصه آن برگزار و در سرانجام سال گذشته برنده آن نیز معین شد 70 درصد از رقم پروژه را در شرایط مناقصه مبتنی بر مجتمع های ایستگاهی و تنها 30 درصد آن به صورت نقدی تأمین خواهد شد.

مدیرعامل متروی تهران با اشاره به این مطلب که به دلیل بالا رفتن هزینه های جاری شهرداری تهران، این نهاد همچون گذشته نمی تواند درآمد داشته باشد، اظهار کرد: در حال حاضر ماهانه حدود یک هزار و 200 میلیارد تومان فقط برای حقوق و نگهداشت سازمان شهرداری تهران تأمین منابع می گردد که این میزان فارغ از پروژه های عمرانی شهرداری تهران است بنابراین ما در شرایط موجود شرایط را درک نموده و در کوشش هستیم متناسب با آن اقدام کنیم. در صورتی که متروی تهران بخواهد با سرعت قابل قبولی تعهدات خود را به انجام برساند چاره ای جز روش هایی که به آن اشاره شد وجود ندارد هر چند این کار ساده ای نیست.

تا شهریور ماه افتتاحی نخواهیم داشت

امام در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چه میزان از پیش بینی ها برای توسعه مترو در سال جدید با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش درآمدهای شهرداری تهران محقق خواهد شد، نیز گفت: در سال گذشته هم شهرداری درآمد خوبی نداشت ولی ما توانستیم 18 و نیم کیلومتر در خطوط 6 و 7 و حدود 10 ایستگاه را افتتاح کنیم. واقعیت این است که ظرفیت ما برای تکمیل خطوط خیلی بیشتر از آن چیزی است که عنوان می گردد ولی متأسفانه محدودیت منابع موجب می گردد تنها بخشی از آنچه در توان ما است محقق گردد.

وی اضافه کرد: حداقل هدفی که در سال جدید در صورت تأمین منابع محقق خواهد شد افتتاح 6 ایستگاه در خط 6 و 6 ایستگاه نیز در خط 7 متروی تهران خواهد بود.

مدیرعامل مترو تهران در ارتباط با نزدیک ترین زمان افتتاح ایستگاه مترو در امسال نیز گفت: متأسفانه با این که 4 ماه از سال گذشته ولی ما منابع اقتصادی محدودی را از حوزه اقتصادی شهرداری دریافت کردیم و امیدواریم تا یک ماه آینده این جریان نقدینگی شکل بگیرد. براساس پیش بینی ها اولین افتتاح ما چه از محل اوراق مشارکت و چه دریافت مستقیم از شهرداری زودتر از شهریورماه نخواهد بود.

دریافت سود ناشی از راکد ماندن سرمایه شهرداری در بانک آینده مورد اختلاف است

امام همچنین در مورد آزاد نشدن 910 میلیارد تومان اوراق مشارکتی که وثیقه آن در سال گذشته توسط شهرداری ارائه شده ولی همچنان این اوراق آزاد نشده است هم گفت: در حال حاضر از روش های مختلفی به دنبال حل این موضوع هستیم. جلسات خوبی با دفتر مدیر عامل بانک آینده و همچنین دفتر قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی برگزار شده و امیدوار هستیم تا کمتر از یک ماه آینده بتوانیم بخش خوبی از این پول را آزاد کنیم.

وی در سرانجام در ارتباط با این مطلب که آیا متروی تهران به دلیل راکد ماندن سرمایه خود در بانک آینده به دنبال دریافت سود از این بانک است، گفت: در ابتدا که شهرداری تهران با بانک آینده قرارداد عاملیت انتشار اوراق را بست بنا بر ماندن پول نبود و به همین دلیل چیزی مبنی بر تعلق سود پیش بینی نشده بود. این از موارد اختلافی خواهد بود که باید دید در آینده به چه نقطه ای با بانک خواهیم رسید.

4105

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1274

به "حداقل 12 ایستگاه تا خاتمه سال افتتاح می گردد، بانک آینده به منابع اقتصادی مترو هیچ سودی نمی دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حداقل 12 ایستگاه تا خاتمه سال افتتاح می گردد، بانک آینده به منابع اقتصادی مترو هیچ سودی نمی دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید