جهانگیری: ایران می تواند نقطه اتصال گرجستان با خاورمیانه باشد

به گزارش تور ایتالیا ارزان، به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بعد از ظهر شنبه و در حاشیه اجلاس سیاست بی طرفی ترکمنستان، دردیدار جرجی مارگولا شویلی رییس جمهور گرجستان با اشاره به مشترکات فرهنگی و تاریخی فراوان ایران و گرجستان گفت: فرصت و زمینه های متعددی برای افزایش مناسبات میان دو کشور وجود دارد.

جهانگیری: ایران می تواند نقطه اتصال گرجستان با خاورمیانه باشد

با ما سفر کنید و با تور ارزان گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

وی با تاکید بر وجود ظرفیت های بالقوه همکاری در عرصه نفت، گاز، انرژی، گردشگری و صنعت و کشاورزی اظهار امیدواری کرد با گسترش شبکه ریلی و بزرگراهی، به وسیله همکاری ایران و گرجستان خلیج فارس و دریای سیاه به هم متصل شوند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه و گرجستان در حاشیه دریای سیاه گفت: ایران می تواند نقطه اتصال و پل ارتباطی گرجستان با کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه گردد.

معاون اول رئیس جمهور اعلام نمود: افزایش ترانزیت کالا و انرژی می تواند سطح ارتباطات و تبادلات تجاری دو کشور را بیش از پیش افزایش دهد.

جهانگیری سپس با اشاره به اینکه شمار زیادی از شهروندان گرجستان در استان اصفهان زندگی می نمایند، از آنان به عنوان مردمانی شکیبا و با صفا یاد و اظهار امیدواری کرد رئیس جمهور گرجستان در فرصتی مناسب از ایران ملاقات کند.

رئیس جمهور گرجستان نیز در این ملاقات با اشاره به آمادگی کشورش برای توسعه همکاری ها با ایران، سخنان معاون اول رئیس جمهور کشورمان درباره اتصال دو منطقه مهم قفقاز و خاورمیانه را تایید کرد و گفت: بدون تردید توسعه همکاری کشورها و ترانزیت کالا می تواند صلح و ثبات به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه اولویت گرجستان تکمیل و توسعه زیرساخت ها و امکانات ترانزیتی دو کشور است گفت: بر این باورم که زمینه های فراوانی برای گسترش همکاری کشورهای منطقه وجود دارد که باید در این زمینه رایزنی های نزدیکتری انجام گردد.

رئیس جمهور گرجستان علاقه مندی سایر کشورهای حوزه دریای سیاه نظیر بلغارستان و رومانی برای افزایش ترانزیت کالا از این کشورها را یادآور شد و گفت: معنای این همکاری ها افزایش ثبات و امنیت پایدار در منطقه است و سیاست تفلیس آن است که دریای سیاه دریای صلح و همکاری باقی بماند.

وی اضافه نمود: گرجستان خواستار تعامل و مشارکت بیشتر ایران در رابطه با مسائل منطقه ای برای ایجاد صلح است و آمادگی دارد بصورت دو جانبه و چند جانبه با ایران همکاری کند تا فصل جدیدی از مناسبات میان دو کشور باز گردد.

رئیس جمهور گرجستان در انتها یادآور شد مردم گرجستان علاقه مند به فرهنگ و شعر ایرانی هستند و امیدوارم در آینده، پایه گذار روابط بهتری برای دو کشور باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 948

به "جهانگیری: ایران می تواند نقطه اتصال گرجستان با خاورمیانه باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهانگیری: ایران می تواند نقطه اتصال گرجستان با خاورمیانه باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید