توسعه کالبدی شهر از سرعت پژوهش ها بیشتر است

به گزارش تور ایتالیا ارزان، توسعه زندگی شهری و شهرنشینی هر روز بر ضرورت ارتقای کیفیت زندگی شهری می افزاید؛ چرا که بی توجهی به آن مولد آسیب های اجتماعی در شهر و جامعه خواهد شد....

توسعه کالبدی شهر از سرعت پژوهش ها بیشتر است

توسعه زندگی شهری و شهرنشینی هر روز بر ضرورت ارتقای کیفیت زندگی شهری می افزاید؛ چرا که بی توجهی به آن مولد آسیب های اجتماعی در شهر و جامعه خواهد شد. سهیلا جلودارزاده نماینده مردم شهر تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در مصاحبه پیش رو تأکید می نماید که باید هّم و غم خود را بر پژوهش هایی متمرکز کنیم که کیفیت زندگی شهفرایندان را ارتقا دهند.

برای ارتقای کیفیت زندگی شهفرایندان تهرانی چه اولویت هایی باید در نظر گرفته گردد؟

شهر تهران به سبب مهاجرت پذیری، هر روز شاهد افزایش جمعیت شهری است. تغییر چهره محله ها با افزایش ساخت وساز آپارتمان ها در کوچه پسکوچه ها و افزایش جمعیت ساکن در این ساختمان های سربه فلک کشیده در محله های قدیمی، هر روز موجب کاهش سرانه های زندگی شهری و پایین آمدن کیفیت زندگی می گردد. تداوم این فرایند آینده مبهم و تاریکی را پیش روی شهفرایندان قرار می دهد. ما برای رهایی از تهدیدات احتمالی باید همه همّ و غم خود را بر پژوهش هایی متمرکز کنیم که با ارائه راهکارهای علمی؛ زمینه افزایش کیفیت زندگی شهری را فراهم نمایند.

شما بر این باورید در این حوزه، پژوهش یا مطالعه ای انجام نشده است؟

پژوهش های زیادی در حوزه ارتقای کیفیت زندگی شهفرایندی صورت گرفته، اما شرایط موجود حکایت از آن دارد که یا نتایج پژوهش های صورت گرفته از سوی مدیران شهری در این راستا به طور کامل به کار گرفته نشده یا پژوهش ها بار علمی مطلوبی نداشته اند که در هر حالت موجب تأسف است. هر ساله دستگاه های اجرایی بودجه های هنگفتی را صرف انجام پژوهش می نمایند اما در نهایت معلوم نیست که این پژوهش ها با چه هدفی اجرا شده اند. پژوهشی که در نهایت صحافی و در دفتر مدیران انبار گردد، دردی از شهفرایندان درمان نمی نماید. متأسفانه ما نتوانسته ایم در بخـش پژوهش های اجتماعی و شهری با سرعتی پیش برویم که توسعه کالبد شهری حرکت می نماید.

مدیران شهری باور دارند فراهم کردن شرایطی که در آن، همه شهفرایندان از کیفیت زندگی راضی باشند، سخت یا غیرممکن است. آیا نظر شما هم همین است؟

خیر. درست است ما با تنوع جمعیتی در تهران روبه رو هستیم که هریک توانایی مالی متفاوت، فرهنگ متفاوت و اندیشه متفاوت دارند، اما متناسب کردن امکانات شهری برای همه این افراد، سخت نیست. برای اینکه امکانات زندگی شهری را به گونه ای فراهم کنیم که همه راضی باشند، باید دست به دامن پژوهشگران و نتایج پژوهش های آنها شویم. در واقع، نتایج این پژوهش ها باید منجر به ارتقای کیفیت زندگی شهری برای شهفرایندان هر منطقه و محله متناسب با نوع معیشت آنها گردد.

به نظر شما پیوست های اجتماعی هر پروژه باید متناسب با ویژگی های منطقه و شهفرایندانش باشد؟

بله. ما در کنار اجرای هر پروژه شهری باید یک پژوهش علمی انجام دهیم. باید بین شهفرایندان ساکن در آن منطقه برویم و از نزدیک با نیازهایشان آشنا شویم و ضرورت آن پروژه را بسنجیم. برای مثال وقتی ما در یک منطقه هیچ امکانات بهداشتی و درمانی برای زنان نداریم، ساخت استادیوم نمی تواند به ارتقای کیفیت زندگی زنان منطقه یاری کند.

الحاق پیوست اجتماعی از الزامات هر پروژه است، اما گویا به اذعان پژوهشگران، نگاه اجرایی به نتایج پژوهش ها جدی نیست.

بله. متأسفانه این موضوع موجب شده تا به رغم صرف هزینه فراوان در حوزه پژوهش، دستاورد ارزشمندی در این بخش نداشته باشیم. هرچند بعضی پژوهش ها بر الزام توقف یک پروژه تأکید می نماید، دیده می گردد که مدیران شهری با بی توجهی به این موضوع کار خود را پیش می برند و موجب بر هم خوردن کیفیت زندگی شهفرایندان می شوند.

زنـان، بخش قابل توجهی از جمعیت تهران را تشکیل می دهند که کوشش برای توانمندسازی آنها می تواند تحول عظیمی را در حوزه های مختلف اجتماعی و مالی شهر صورت دهد، آیا پژوهش های علمی صورت گرفته در این حوزه را کافی می دانید؟

من از آمار پژوهش های صورت گرفته در این حوزه اطلاعی ندارم، اما آنچه به عنوان یکی از فعالان حوزه زنان به آن ایمان دارم این است که در صورت بهره گیری از ظرفیت زنان جامعه می توانیم تحول عظیمی در شهر ایجاد کنیم. باید پژوهشگران حوزه زنان اطلاعات دقیقی از جمعیت زنان، علاقه مندی ها و توانایی های این قشر تهیه نمایند و کارشناسان به برنامه ریزی برای بالقوه کردن این توانایی ها وارد عمل شوند. ما می توانیم با بهره گیری از ظرفیت فرهنگسراها و سراهای محله بر تقویت حوزه زنان و توانمند کردن این قشر متمرکز شویم و حتی عملکرد خود را به عنوان الگویی پیروز در این حوزه به دیگر شهرها و کشورها معرفی کنیم. باید باور داشته باشیم که فعالیت زنان در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و مالی می تواند خودبه خود زمینه های ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی را در شهر موجب گردد.

منبع:ویژه نامه شهرپژوه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1156

به "توسعه کالبدی شهر از سرعت پژوهش ها بیشتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه کالبدی شهر از سرعت پژوهش ها بیشتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید