توسعه اقتصاد مرز در سیستان و بلوچستان رویکردی جدی در جهش فراوری

به گزارش تور ایتالیا ارزان، سرپرست معاونت هماهنگی امور مالی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: توسعه اقتصاد مرز به عنوان یکی از مهمترین رویکرد های جدی این استان در جهش فراوری در اولویت قرار گرفته است.

توسعه اقتصاد مرز در سیستان و بلوچستان رویکردی جدی در جهش فراوری

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش از ، ماندانا زنگنه سرپرست معاونت هماهنگی امور مالی استانداری سیستان و بلوچستان در ملاقات با رایزن بازرگانی ایران در افغانستان گفت: ظرفیت های بالای سیستان و بلوچستان در زمینه ارتباط خارجی با کشور های همسایه به ویژه افغانستان فرصت های تجاری بسیار خوبی برای منطقه فراهم نموده است تا از آن علاوه بر تامین احتیاج های داخلی در زمینه جهش فراوری و افزایش صادرات استفاده کرد.

وی اضافه کرد: قرابت فرهنگی، برخورداری از مز مشترک و توانمندی مالی، بازار بکر و کم رقابت، مکمل بودن اقتصاد سیستان و بلوچستان و کشور دوست و همسایه افغانستان، موقعیت مناسب کالا های استان در افغانستان از جمله مزیت ها و نقاط قوت تجارت با افغانستان است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور مالی استاندار سیستان و بلوچستان بیان نمود: پایانه مرزی میلک بهترین فرصت را برای کشور های آسیای میانه و افغانستان به منظور توسعه ترانزیت به وسیله آب های آزاد فراهم نموده است.

وی بیان نمود: سرمایه گذاری در زمینه های فراوری برق، فولاد، سیمان، صنایع فلزی، خودروسازی، امور بانکی، صنایع غذایی، معدن، نفت و گاز، صنایع شیمیایی، صنایع نوین سنگ های ساختمانی و سایر احتیاجمندی های افغانستان از قابلیت های این استان برای توسعه همکاری های مالی 2 کشور است.

دکتر زنگنه با اشاره به اهمیت تجارت و ترانزیت گفت: ایجاد اتاق های مشترک بازرگانی صنعت، معدن و کشاورزی و سرمایه گذاری استان و ولایات افغانستان، تسریع در ساخت پل دوم میلک، احداث پایانه صادراتی در شهرستان هیرمند با سرمایه گذاری مشترک با توجه به صدور مجوز از سازمان توسعه تجارت ایران، برگزاری همایش ها، سمینار ها و نمایشگاه تخصصی استان با هریک از ولایات افغانستان در حوزه سرمایه گذاری در 2 کشور و احداث منطقه مشترک سرمایه گذاری در مرز رسمی 2 کشور برای فراهم شدن شرایط سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی طرفین در مراکز فراوریی و تجاری 2 طرف می تواند زمینه ساز افزایش تجارت و ترانزیت بین این استان با کشور افغانستان باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور مالی استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به صادرات از بازارچه های مرزی استان گفت: مجموع صادرات 11 ماهه سال گذشته از گمرکات و بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان به کشور افغانستان 451 میلیون و 195 هزار و 380 دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن 62 درصد افزایش داشته است.

وی عمده کالا های صادراتی این استان را سیمان، سیب درختی، کاشی و سرامیک عنوان نمود و اضافه کرد: بیشترین حجم صادرات این مدت استان به کشور افغانستان به وسیله بازارچه های مرزی اجرا شده است.

زنگنه با بیان اینکه مبادلات تجاری مرزی یکی از شاخص های اصلی در برقراری ارتباط بین کشور های همسایه و امرار معاش مردم مرزنشین است گفت: توجه به چنین مبادلات و داد و ستد هایی در نوع خود افزایش و توسعه همکاری های متقابل مالی، گسترش بازار های محلی، ایجاد صلح و ثبات در مناطق مرزنشین، بهبود امنیت در این مناطق و بهبود زیر ساخت ها و خدمات مورد احتیاج منطقه و حتی کشور را به همراه دارد.

وی با اشاره به اهمیت مبادلات مرزی سیستان و بلوچستان با کشور های همسایه گفت: این استان به دلیل همجواری با کشور های آسیای میانه و دست داشتن در آب های آزاد دنیای به عنوان کوتاه ترین راه ارتباطی کشور های حوزه آسیای میانه با دنیا شناخته می گردد که بهره گیری از این مزیت می تواند آن را به سکوی مالی منطقه تبدیل کند.

ع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1169

به "توسعه اقتصاد مرز در سیستان و بلوچستان رویکردی جدی در جهش فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه اقتصاد مرز در سیستان و بلوچستان رویکردی جدی در جهش فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید