توافقنامه تجارت آزاد میان کانادا و اتحادیه اروپا امضا شد

به گزارش تور ایتالیا ارزان، تهران- ایرنا- منابع خبری فرانسوی اعلام کردند: پس از حدس های متعدد درباره سرنوشت توافقنامه تجارت آزاد میان کانادا و اتحادیه اروپا، این توافقنامه روز یکشنبه امضا شد.

توافقنامه تجارت آزاد میان کانادا و اتحادیه اروپا امضا شد

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس24،این توافقنامه در حالی امروز به امضای دو طرف رسید که مذاکره کنندگان بارها از به بن بست رسیدن آن خبر داده بودند.

پس از امضای این توافقنامه، ژان کلود یونکر رئیس مجلس اروپا، دونالد تاسک رئیس شورای اروپا و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در نشستی خبری به پرسش های خبرنگاران در این باره پاسخ دادند.

رئیس مجلس اروپا در این باره گفت: توافقنامه تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و کانادا بهترین روش برای انتها دادن به بن بست سیاسی و مالی میان دو طرف است. امضای این توافقنامه همچنین می تواند ضامن اجرایی شدن سایر توافقنامه ها میان دو طرف از جمله توافق آب و هوایی باشد.

ژان کلود یونکر در ادامه اضافه نمود: توافقنامه تجارت آزاد میان کانادا و اتحادیه اروپا می تواند به میزان 20 درصد تجارت میان دو طرف را افزایش دهد. مسائل مهمی در متن توافقنامه تجارت آزاد لحاظ شده است که از آن جمله می توان به توافقنامه های آب و هوایی اشاره نمود. کانادا کشوری با دموکراسی بالا و مبادلات تجاری بسیار گسترده است. ما از اینکه توانستیم با این کشور چنین توافقنامه ای را امضا کنیم بسیار خرسندیم. در هفته های گذشته مذاکرات بارها به بن بست رسید،اما ما خسته نشدیم، کار کردیم، به مذاکرات ادامه دادیم تا اینکه پایان به توافق دست یافتیم.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نیز در این نشست خبری ضمن اعلام خرسندی از توافقنامه تجارت آزاد میان کشورش و اتحادیه اروپا گفت: این توافق بدون شک موجب افزایش رشد مالی بی سابقه کانادا خواهد شد. کانادا دوازدهمین شریک تجاری اتحادیه اروپا و اتحادیه اروپا دومین شریک تجاری کانادا است و از این رو این توافقنامه تاثیرات مثبت زیادی برای دو طرف به همراه خواهد داشت.

نخست وزیر کانادا خاطر نشان کرد: این توافقنامه ضامن مالی آرام خواهد بود که بنای آن محکم پایه گذاری شده است. توافقنامه تجارت آزاد میان کانادا و اتحادیه اروپا می تواند تضمین کننده تجارت پرسود میان دو طرف و همچنین تضمین کننده سایر توافقات باشد.

دولت فدرال بلژیک پیشتر به این توافق رای مثبت داده بود اما در جلب نظر مساعد منطقه فرانسوی زبان والونی ناکام مانده بودند.

پیشتر همه بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا با توافق تجارت آزاد با کانادا موافقت نموده بودند اما دولت بلژیک بدون رضایت پنج دولت زیرمجموعه فدرال این کشور، قادر به اعلام موافقت این کشور نبود.

پل منیت رئیس منطقه والونی پیشتر در خصوص دلایل مخالفت این منطقه با توافقنامه تجارت آزاد با کانادا گفته بود: موافق توافقنامه تجاری با کانادا هستم به شرط آن که معیارهای اجتماعی، زیست محیطی، حقوق بشری و حمایت از مصرف کننده در آن رعایت گردد.

وی مسائل مربوط به کشاورزی و حل و فصل اختلافات در این باره را از نقاط تاریک این توافقنامه خوانده و گفته بود: باید مطمئن شویم تنها شرکتهای کانادایی که مقرشان در آن کشور است، شامل این توافقنامه می شوند و نه شرکتهای عظیم چند ملیتی. یکی از نقاط ضعف این توافقنامه، تبصره ها و استثناهای زیاد آن است و ما باید حداقل ضمانت های حقوقی را در این زمینه به دست آوریم.

مجلس محلی فرانسوی زبانهای بلژیک پایان روز آدینه به امضای این توافقنامه رای مثبت داد.

فرانسوی زبان های بلژیک کمتر از یک درصد از جمعیت پانصد و هشت میلیون نفری مصرف کنندگانی را در اتحادیه اروپا تشکیل می دهند.

در سال گذشته میلادی صادرات کانادا به اتحادیه اروپا، بیش از 28 میلیارد یورو بوده و در مقابل هم کانادا بیش از 35 میلیارد یورو از این اتحادیه واردات داشته است. به عبارتی، تراز تجاری اتحادیه اروپا مثبت 7 میلیارد یورو برآورد می گردد.

بر اساس توافقنامه تجارت آزاد میان کانادا و اتحادیه اروپا، 99 درصد از حقوق گمرکی میان بروکسل و اوتاوا حذف خواهد شد.

مهمترین هدف این توافقنامه اشتغالزایی و رشد مالی میان اتحادیه اروپا و کانادا اعلام شده است و این در حالیست که این توافقنامه برای اجرایی شدن هنوز باید به تصویب حدود 40 مجلس ملی و منطقه ای در اتحادیه اروپا برسد.

با امضای این توافقنامه امکان اجرای موقت آن در سال آینده میلادی و حذف بیشتر تعرفه های واردات فراهم می گردد.

اروپام**9041**

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1048

به "توافقنامه تجارت آزاد میان کانادا و اتحادیه اروپا امضا شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "توافقنامه تجارت آزاد میان کانادا و اتحادیه اروپا امضا شد" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافقنامه تجارت آزاد میان کانادا و اتحادیه اروپا امضا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید