تاسف مکرون برای ترامپ

به گزارش تور ایتالیا ارزان، ایرنا نوشت: فرانسه، روز سه شنبه نسبت به تصمیم آمریکا برای خروج رسمی از توافق آب و هوایی پاریس ابراز تاسف کرد؛ مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که اعلامیه رسمی درباره فرایند خروج آمریکا از پیمان آب و هوایی پاریس را به سازمان ملل متحد فرستاده است.

تاسف مکرون برای ترامپ

توافق پاریس(Accord de Paris) که با نام پیمان پاریس نیز شناخته می گردد، ذیل چارچوب پیمان نامه سازمان ملل در تغییر اقلیم (UNFCCC) در رابطه با کاستن از انتشار گازهای گلخانه ای، سازگاری و امور اقتصادی است که از سال 2020 میلادی آغاز خواهد شد.

متن توافق از سوی نمایندگان 197 کشور در کنفرانس تغییر اقلیم 2015 سازمان ملل متحد در پاریس مذاکره و با اجماع در 12 دسامبر 2015 تصویب شد. این توافق در 22 آوریل 2016 (روز زمین) در مراسمی در نیویورک برای امضا معرفی گردید و در سال 2017میلادی، 195 عضو پیمان سازمان ملل در تغییر اقلیم این پیمان را امضا و 147 کشور آن را به تصویب مجلس خود رساندند.

آمریکا در سال 2017 به سازمان ملل اعلام نموده بود که در سال 2019 به طور رسمی از این پیمان بین المللی خارج می گردد اما تا آن موقع در جلسات شرکت خواهد نمود.

به گزارش روز سه شنبه روزنامه لوفیگارو از خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در جریان دومین روز از سفر خود به شانگهای با ابراز تاسف از اقدام واشنگتن گفت: این (اعلام واشنگتن مبنی بر خروج از توافق پاریس) یک فرایند رویه ای بود که انتظار آن می رفت.

مکرون از روز دوشنبه به چین سفر نموده است. انتظار می رود در این سفر حدود 40 توفق نامه بین پکن و فرانسه در زمینه های مختلف اعم از آب و هوایی و تنوع زیستی امضا گردد.

او که به منظور تقویت روابط پاریس و پکن و به منظور شرکت در نمایشگاه بین المللی واردان چین به دعوت رئیس جمهوری این کشور به شانگهای رفته تاکید نمود: خروج آمریکا از توافق پاریس، همکاری فرانسه و چین در خصوص آب و هوا و تنوع زیستی را حتی ضروری تر هم می نماید.

ایالات متحده تنها کشوری است که از این متن امضا شده توسط 197 کشور ، حتی کره شاقتصادی ، امتناع می ورزد.

به دنبال اعلام خروج ترامپ از توافق پاریس در سال 2017، پیونگ یانگ در بیانیه ای گفت: اقدام واشنگتن برای خروج از توافق پاریس نشان دهنده نهایت خودخواهی و خلاء اخلاقی است. آمریکا فقط به دنبال منافع خود است حتی به قیمت نابودی سیاره زمین.

مبارزه با گرم شدن کره زمین باید یکی از موضوع های گفت و گوی امانوئل مکرون و همتای چینی اش شی جین پینگ در روز چهارشنبه در پکن باشد. به همین مناسبت، این دو رئیس دولت باید متن مشترکی را درباره آب و هوا و تنوع زیستی امضا نمایند که طبق پاراگرافی از آن طبق گفته الیزه، برگشت ناپذیری توافق پاریس را تایید می نماید.

فرانسه و چین در حاشیه اجلاس اجلاس گروه 20(جی 20) در بوئنوس آیرس در نوامبر سال 2018 تصمیم گرفتند در این زمینه(آب و هوایی) با یکدیگر یه عنوان یکی از اولویت های دیپلماتیک اعلام شده در پاریس همکاری نمایند.

فرانسه قرار است در ماه ژوئن سال 2020 ، پیش از کنفرانس تنوع زیستی (COP15) در پکن در اکتبر سال 2020 ، کنگره دنیای اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN) را در مارسی برگزار کند.

روزنامه واشنگتن پست روز دوشنبه خبر داد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درصدد خروج رسمی از توافق آب و هوایی پاریس در پاییز سال آینده است.

این روزنامه آورده است که دولت ترامپ روز دوشنبه به جامعه بین الملل خبر داد که میخواهد پاییز آینده به صورت رسمی از توافق آب و هوایی پاریس خارج گردد. اقدامی که موجب می گردد دومین انتشار دهنده گازهای گلخانه ای در دنیا از کوشش دنیای برای مقابله با تغییرات آب و هوایی دست بکشد.

ترامپ از مدت ها پیش از توافقنامه سال 2015 انتقاد می نماید و اصرار دارد که آمریکا باید هرچه سریعتر از آن خارج گردد.

به گزارش ایرنا پیش از این نیز ترامپ توافق آب و هوایی پاریس را یک فاجعه کامل برای آمریکا توصیف کرد و گفته بود که این توافق ثروت هنگفتی از آمریکا را به کشورهای خارجی مسئول بیشترین آلودگی دنیا انتقال داده است.

سطح بودجه آب و هوایی به طور آشکار در توافق پاریس تعیین نشده است. اما در کنار این توافق، کشورهای توسعه یافته می بایست تا سال 2020، مبلغ 100 میلیارد دلار به کشورهایی که توسعه نیافته اند یاری نمایند تا آنها بتوانند خودشان را با تکنولوژی ها و تغییرات صنعتی لازم سازگار نمایند که این یاری ها ترکیبی از یاری های دولتی و عمومی است.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 5 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 647

به "تاسف مکرون برای ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاسف مکرون برای ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید