بیش فعالی را چطور درمان کنیم؟

به گزارش تور ایتالیا ارزان، یکی از دغدغه های والدینی که بچه ها بیش فعال دارند. این است که کدام درمان جهت کودک بیش فعال مناسب است. بیش فعالی به وسیله درمان قابل کنترل و مدیریت است تا عوارض ناشی از آن کمترین تاثیر را بر روی زندگی افراد داشته باشد. درمان های مختلفی برای بیش فعالی وجود دارند. درمان مناسب برای افراد ممکن است متفاوت باشد. یک روش درمانی که برای یک فرد بیش فعال موفقیت امیز بوده است، ممکن است برای شخصی دیگر مناسب و موفقیت آمیز نباشد. یکی از روش های یافتن برترین درمان برای بچه ها بیش فعال ارتباط بیشتر والدین با پزشکام، مربیان و معلمان این کودک هاست.

بیش فعالی را چطور درمان کنیم؟

درمانهای موجود برای بیش فعالی

  1. رفتاردرمانی همراه با آموزش والدین
  2. دارودرمانی

نکات مهم در درمان بیش فعالی و نقص توجه

بعضی سازمانهای جهانی توصیه می نمایند برای بچه های زیر شش سال که بیش فعال تشخیص داده شده اند در وهله اول از رفتار درمانی همراه با آموزش والدین بعنوان درمان اصلی استفاده گردد. برای بچه ها 6 سال به بالا توصیه بر این است که از رفتاردرمانی همراه با دارو درمانی استفاده گردد.

مدارس نیز میتونند بعنوان محلی برای درمان دانش آموزان بیش فعال به شمار آید. سازمانهای بین المللی پیشنهاد می نمایند که از روش های رفتار درمانی و اموزش معلم ها در درمان دانش اموزان بیش فعال استفاده گردد.

درمان مناسب باید همراه با زیر نظر گرفتن دقیق کودک همراه باشد و هرگونه تغییری در اثر درمان سریعا ثبت و آنالیز گردد.

رفتاردرمانی با آموزش والدین

ADHD غیر از از بین بردن تمرکز و حوصله لازم برای نشستن و گوش دادن به درس فرد بیش فعال را از نظر روابط با همکلاسیها و والدین دچار مشکل می نماید. رفتار بچه ها بیش فعال به شدت می تواند تمرکز دیگران را بهم بزند. رفتار درمانی روشی است که در آن می توان رفتارهای فرد بیش فعال را کنترل کرد. توصیه اکید بر این است که روشهای رفتار درمانی از زمان تشخیص این مشکل سریعا شروع شوند.

اهداف اصلی رفتار درمانی آموزش و بهبود رفتار های درست و حذف و کنترل رفتار های مشکل آفرین و نادرست است.

رفتار درمانی شامل سه حیطه ذیل است:

  1. آموزش والدین در رفتار درمانی
  2. رفتار درمانی در کلاس درس
  3. رفتار درمانی با کودک

آموزش والدین در رفتاردرمانی

رفتار درمانی درمانی موثر برای افراد بیش فعالاست که می توانند به وسیله آن رفتار های خود را اصلاح نمایند. این روش اعتماد به نفس اشخاص را بالا میبرد. در افراد کودک و جوان اگر این متد به وسیله والدین بکار گرفته گردد بسیار موثر است.

متخصصین پیشنهاد می دهند والدین بچه ها زیر 12 سال بایستی برای آموزش و یادگیری نحوه رفتار یاری نماینده به این بچه ها آموزش های لازم را بگذرانند. همانطور که گفته شد درمان دارویی برای بچه ها زیر 6 سال توصیه نمی گردد. در این سنین بایستی صرفا از رفتاردرمانی برای کنترل و درمان کودک استفاده گردد.

وقتی خانواده ها نحوه رفتار درست و رفتار درمانی کودک بیش فعال را بدانند، این فرد می تواند به تدریج رفتار مناسبی در منزل، مدرسه و روابط خود با دیگران داشته باشد.

آموزش و یادگیری رفتاردرمانی هزینه و زمانبر است اما در نهایت به سود فرد بیش فعال و خانواده فرد است.

چگونه یک درمانگر مناسب انتخاب کنیم؟

برای پیدا کردن یک درمانگر که مسلط به روش های رفتار درمانی است بایستی به نکات ذیل توجه کنیم:

  1. درمانگر باید روش ها و استراتژی هایی که باعث ایجاد ساختار و نظم به زندگی فرد بیش فعال می گردد را به والدین آموزش دهد.
  2. به والدین نحوه رفتار درست با کودک بیش فعال را نشان بدهد.
  3. بایستی دیدار ها به صورت منظم صورت بگیرد و شرایط کودک به دقت مورد آنالیز قرار بگیرد.
  4. یک درمانگر خوب پیشرفت درمان را ارزیابی و و تصمیمات لازمه را اتخاذ می نماید.

درمان در بچه ها زیر شش سال

در این افراد نبایستی از دارو برای درمان بیش فعالی استفاده کرد. برای این سنین درمان دارویی مناسب نبوده و بایستی به دلایل ذیل از روشهای رفتار درمانی استفاده کرد.

  1. عوارض جانبی داروهای بیش فعالی در بچه ها زیر 6 سال بسیار بیشتر است.
  2. عوارض مصرف طولانی مدت این داروها اگر در سنین کودکی اغاز گردد بسیار بیشتر است.
  3. رفتارها و روشهایی به والدین می اموزد که صرفا با تنظیم رفتار می توان کودک را کنترل و درمان کرد.
  4. نشان داده شده که رفتاردرمانی اگر با اموزش والدین همراه باشد می تواند اثرات بهتری از دارودرمانی داشته باشد.

دارودرمانی

دارودرمانی به افراد بیش فعال یاری می نماید تا علائم بیش فعالی را تخفیف دهد و بر مسائل ناشی از بیش فعالی در خانواده، مدرسه و محیط کار کاهش یابد.

چنین دسته دارو مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا به بازار عرضه شده اند که اثرات نسبتا مناسبی را روی افرد مختلف داشته اند.

  1. داروهای محرک: معروف ترین داروها برای کنترل بیش فعالی هستند. حدود 70 تا 80 بیماران کاهش علائم بیماری با مصرف این داروها را نشان داده اند.
  2. داروهای غیر محرک: این داروها از سال 2003 تاییدیه دارند و مورد استفاده قرار می گیرند. اثر این دارو ها به نسبت داروهای محرک دیرتر ظاهر می شوند و دست کم 24 ساعت طول می کشد.

دارودرمانی می تواند عوارض جانبی بر روی فرد داشته باشند. از جمله این عوارض می توان کاهش اشتها و اختلالات در خواب و بیداری را نام برد. البته باید توجه داشت عوارض جانبی این داروها فرد به فرد می تواند متفاوت باشد.

برای پیدا کردن مناسب ترین دارو با دوز مناسب در هر فرد بایستی داروها و ترکیبات دارویی مختلف تست و ازمایش شوند تا برترین درمان با کمترین اثرات جانبی پیدا گردد.

نکاتی برای والدین

از روش های ذیل می توان برای بهبود رفتار کودک استفاده کرد

  1. ایجاد یک عادت: سعی کنید کودک را ترغیب و تشویق کنید تا رویه خاصی را هر روزه پیش بگیرد و دستورالعمل های تعیینی را هر روز اجرا کند. بعنوان مثال هم زمان به رختخواب رفتن و هم بیداری.
  2. منظم بودن: کودک را تشویق کنید تا وسایل اش را هرکدام در جای خودش بگذارد. بعنوان مثال: لباسها، کیف، لوازم و … .
  3. محدود کردن انتخاب ها: برای اینکه کودک در تصمیم گیری دچار مشکل نگردد بایستی انتخاب های کودک بیش فعال را محدود کنیم. مثلا انتخاب بین دو گزینه انجام گردد.
  4. وقتی با کودک بیش فعال حرف میزنید کاملا واضح و تعیین صحبت نمایید.
  5. به کودک در برنامه ریزی یاری کنید. از روش های درست برنامه ریزی برای بچه ها استفاده کنیدو به کودک در برنامه ریزی کارهایش یاری کنید.
  6. عوامل حواسپرتی را حذف کنید: در هنگامیکه کودک در حال اجرا تکالیف یا کاری است سعی کنید تمام عوامل بر هم زننده تمرکز مانند تل.ویزیون را خاموش نمائید.
  7. برای کودک اهدافی تعیین کنید و برای رسیدن اون به این اهداف جایزه در نظر بگیرید.
  8. بچه ها بیش فعال در بعضی مواقع دچار استرس بالایی می شوند سعی کنید این زمانها را پیدا نموده و به انها اموزش های لازم در جهت کنترل استرس را بدهید.
  9. غذاهای مقوی در رژیم غذایی کودک بیش فعال بگنجانید. ورزش و تحرک بدنی را برای کودک بیش فعال فراهم کنید و سعی کنید کودک حتما به میزان کافی بخوابد.
منبع: اُکالا
انتشار: 7 دی 1400 بروزرسانی: 7 دی 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2093

به "بیش فعالی را چطور درمان کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش فعالی را چطور درمان کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید