ایران نگاه ویژه ای به اقوام و اقلیت های دینی دارد

به گزارش تور ایتالیا ارزان، معاون امور بین الملل و همکاری های بین المللی قضایی ستاد حقوق بشر در دیدار با رئیس هیئت حقوق بشری چین گفت: ایران نگاه ویژه ای به اقوام و اقلیت های دینی دارد.

ایران نگاه ویژه ای به اقوام و اقلیت های دینی دارد

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل و همکاری های بین المللی قضایی ستاد حقوق بشر در دیدار با هئیت حقوق بشری چین، با اشاره به روابط تاریخی و محبت آمیز دو کشور گفت: ایران و چین در موضوعات حقوق بشری به ویژه در سازمان های بین المللی همکاری های بسیار خوب و نزدیکی دارند.

غریب آبادی با اشاره به اینکه اعتقاد جمهوری اسلامی ایران به حقوق بشر، یک اعتقاد بنیادین و اصولی است، گفت: ساختارهای متعددی در ایران برای ارتقای حقوق بشر طراحی شده است که مهمترین آنها، ستاد حقوق بشر است که یک نهاد فراقوه ای با حضور 5 وزیر و چندین مقام عالیرتبه از مجلس، قوه قضائیه و دولت و با ریاست رییس قوه قضاییه است.

وی شرح داد: حضور مقامات عالی رتبه در ستاد، به ما این فرصت را داده تا هم در داخل و هم در خارج از کشور موضوعات حقوق بشری را به خوبی پیگیری کنیم.

غریب آبادی با تاکید بر اینکه ایران به اقلیت های دینی و اقوام نگاه ویژه ای دارد، افزود: دکتر روحانی، رئیس جمهور اسلامی ایران، دستیار ویژه ای را در امور اقلیت ها و اقوام منصوب کرد. همچنین جایگاه اقلیت های دینی در قانون اساسی تعیین شده و در تمام حوزه ها از حقوق گسترده ای برخوردارند.

وی شرح داد: یکی از حقوق اقلیت ها، حق حضور آنها در مجلس است. در حالی که جمعیت اقلیت های دینی حدود دویست هزار نفر است، ولی 5 کننده در مجلس دارند، این در حالی است که در ایران هر 150 هزار نفر می توانند یک کننده در مجلس داشته باشند.

معاون ستاد حقوق بشرگفت: غربی ها تلاش می کنند قومیت ها را از جمله در ایران به عنوان اقلیت معرفی کنند، در حالی که ایران از قومیت های مختلف تشکیل شده و آن ها اکثریت هستند و البته رسانه و نشریات محلی و بومی مخصوص به خود را نیز دارند.

وی تاکید کرد: متاسفانه غرب و آمریکا در زمینه حقوق بشر رویکردی دوگانه و نگاه سیاسی دارند و به همین دلیل، کشورهای مستقل را به نقض حقوق بشر متهم می کنند، در حالی که خود گسترده ترین نقض حقوق بشر را مرتکب می شوند.

غریب آبادی با اشاره به اوضاع منطقه و وقایع بحرین و یمن و تجاوز عربستان به یمن و درد و رنج شدید مردم یمنی، به خطر افراطی گری و تروریسم اشاره کرد و گفت: برخی کشورها تمایل دارند اسلام را از دریچه گروه های تروریست و افراطی مانند داعش معرفی کنند و به اسلام هراسی دامن بزنند.

وی در ادامه افزود: اسلام دین رافت و رحمت است و گروه های افراطی هیچ ارتباطی با اسلام ندارند.سیاست جمهوری اسلامی ایران، مبارزه با تروریسم است. وی در خاتمه بر ضرورت تبادل تحربیات چین و ایران در زمینه حقوق بشر تاکید کرد.

رئیس هیئت حقوق بشری چین نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از گسترش رایزنی ها درخصوص مسائل حقوق بشری، گفت: درحوزه حقوق بشر، سه محور اصلی را دنبال می کنیم. اول، آموزش گسترده درخصوص حقوق بشر و آگاه ساختن مردم نسبت به حقوق خودشان؛ دوم، شناساندن شرایط حقوق بشری چین به دنیا و همکاری های بین المللی در این زمینه؛ و سوم، معرفی ناقضان حقوق بشر. در این خصوص، هر سال گزارش شرایط حقوق بشر آمریکا را منتشر می کنیم.

وی در ادامه به ویژگی های استان سین کیانگ پرداخت و گفت: سین کیانگ یکی از شهرهای تاریخی چین است که بیشترین اقلیت دینی و مذهبی را در خود جای داده است. آقای زو افزود: قبل از اینکه استان سین کیانگ اعلام خودمختاری کند، بسیاری از مردم نمی توانستند دین خود را انتخاب کنند، اما پس از خودمختاری در سال 1949 مردم این منطقه در انتخاب دین آزادی عمل دارند و ادیان مختلف با هم ارتباط خوبی دارند.

رئیس هیئت حقوق بشری چین ادامه داد: 28 هزار مسجد و 30 هزار مسئول دینی در سین کیانگ وجود دارند و 90 درصد مردم این منطقه مسلمان هستند.

منبع: تسنیم
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 951

به "ایران نگاه ویژه ای به اقوام و اقلیت های دینی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران نگاه ویژه ای به اقوام و اقلیت های دینی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید