EF7 پلاس با EF7 چه تفاوت هایی دارد؟
به گزارش تور ایتالیا ارزان، ایران خودرو در برنامه توسعه موتورهای خانواده EF7 به دنبال فراوری موتور EF7 پلاس است. اما مدل پلاس این موتور په تفاوتی با EF7 معمولی دارد؟
خبرنگاران - مهدی رجبعلی، مدیرعامل مرکز تحقیق، طراحی و فراوری موتور ایران خودرو (ایپکو) در پاسخ به خبرنگاران درباره اینکه پیشرانه EF7 پلاس چه نوع پیشرانه ای است و چه تفاوتی با EF7 دارد؟ تاکید نمود: پیشرانه EF7 پلاس از لحاظ قطعات و فناوری، هیچ اشتراکی با پیشرانه EF7 ندارد.
وی اضافه کرد: با این حال EF7 پلاس طوری طراحی شده که 90 درصد قطعات آن، قابلیت ساخت روی خطوط فراوری EF7 داشته باشند.
به گفته رجبعلی بلوک سیلندر و سرسیلندر از جمله قطعاتی هستند که روی خطوط فراوری موتور EF7 فراوری می شوند. اما ساختار آن ها، کاملا متفاوت است و اشتراکی میان پیشرانه EF7 و EF7 پلاس ایجاد نمی کند.
اهداف ایپکو از فراوری EF7 پلاس
مدیرعامل ایپکو ادامه داد: در واقع هدف ما از ساخت نسخه پلاس پیشرانه EF7، انجام کمترین تغییرات ممکن و بهینه سازی موتور EF7 و کاهش مصرف سوخت و ارتقا استاندارد الایندگی بود که به آن دست یافتیم.
رجبعلی اظهار داشت: البته در نسخه های مجهز به توربوشارژر، بهینه سازی باعث افزایش توان حدودا 9 کیلوواتی نیز شده است.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که تا اواخر سال آینده، انواع این نوع خانواده پیشرانه، به فراوری انبوه برسد.
موتور EF7 پلاس
زمان و دلایل تولد موتور ef7
موتور EF7 تنها موتور ایران است که بر پایه سوخت گاز و کاملا بروز طراحی شده است اما این موتور در کیفیت قطعات و فرآیند ساخت دارای مسائلی شده بود.
این موتور برای ابتدای دهه 80 شمسی است.
حسین ایزانلو قائم مقام پیشین تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) و مدیر پروژه طراحی موتور EF7 در آن موقع سمند به بازار آمد و همچنان موتور قدیمی XU7 پژو روی آن بود.
به گفته ایزانلو یکی از احتیاجهایما در آن موقع نیز بحث گازسوز شدن موتور بود و مجموع این دو عامل که قوای محرکه داخلی روی سمند باشد و نیز انطباق بیشتری با گاز داشته باشد، باعث شد پروژه کلید بخورد.
پروژه را با آنالیز چند موتور از جمله موتور TU5 آغاز کردیم.
برای طراحی موتور جدید همواره احتیاج است چند موتور رقیب را هم از لحاظ ظاهری و هم با انجام تست ارزیابی کرد.
مشخصا چون TU5 موتور رقیب خوبی در بازار بود روی آن بیشتر تمرکز کردیم تا نقاظ قوت و ضعف آن را شناسایی کنیم.
در واقع TU5 فقط آنالیز شد و قرار نبود این موتور به اسم جدید طراحی گردد.
می توانید گفت و گوی کامل با حسین ایزانلو درباره مسائل موتور EF7 و مقایسه موتور EF7 با TU5 را در این لینک بخوانید.
منبع: بیت ران