تست و آنالیز پژو پارس موتور تازه ؛ موتور XUP زیر فشار

به گزارش تور ایتالیا ارزان، پژو پارس پس از سال ها دوباره با تغییر موتور روبرو شده، موتور XUP حالا روی پژو پارس قرار گرفته است. خبرنگاران نمونه دوگانه سوز این خودرو را تست نموده است تا واقعیت فنی این خودرو را دریابد. اما واقعیت فنی این خودرو چیست؟

تست و آنالیز پژو پارس موتور تازه ؛ موتور XUP زیر فشار

خبرنگاران - امین آزاد : تست خودرو پژو پارس موتور نو با موتور XUP را در مسیری دو هزار کیلومتری انجام دادیم و خودرو تحت فشار های مختلفی نهاده شد.

نسخه مورد تست نسخه دوگانه سوز است که تعداد کمی از آن فراوری شده است و فعلا ایران خودرو قصد ادامه فراوری آن را ندارد، اما باید گفت که عملکرد بنزینی این موتور با نمونه های عرضه شده بنزینی با موتور ایکس یو پی یا ایکس یو پلاس کاملا مشابه است.

البته بر اساس گفته مهندسان ایپکو، پس از موتور EF7 ، این موتور در بهینه ترین حالت برای گاز نهاده شده است. اما عجیب آنکه این موتور در نهایت قرار است در نسخه گازسوز تنها روی وانت آریسان دو قرار گیرد.

تست و آنالیز پژو پارس با موتور XUP

داستان تولد پژو پارس

داستان به دنیا آمدن پژو پارس به یک اتفاق ساده باز می گردد؛ پژو طرحی را به ایران خودرو پیشنهاد می دهد تا بجای سمند آن را فراوری کند، ابتدا مدیران ایران خودرو این طرح را رد می نمایند، اما در نهایت قرار می گردد تا پیش از ورود سمند، این خودرو وارد بازار گردد.

البته پژو پیشنهاد پژو 406 را نیز به ایران داده بود ولی ایران خودرو به پژو گفته بود ما یک مدل را خاص ایران خودرو می خواهیم.

اینگونه بود که، پژو پارس پیش از سمند با نام پژو پرشیا به دنیا آمد.

اما هیچ کس فکر نمی کرد این خودرو در بازار ایران اینگونه پر هوادار گردد. ایران خودرو انواع موتورها را روی این خودرو گذاشت؛ از موتور پژو 405 و پژو 206 تیپ پنج گرفته تا موتور زانتیا.

پژو پارس با موتور زانتیا یکی از محبوب ترین ها شد

موتور زانتیایی که روی پژو پارس نهاده شد هم خانواده موتور ایکس یو هفت پژو 405 بود، با این تفاوت که به جای هشت سوپاپ 16 سوپاپ داشت که سبب می شد قدرت موتور 110 اسب بخار و شتاب صفر تا 100 کیلومتر خودرو زیر 10 ثانیه باشد. اما بخش زیادی از این موتور از جمله سرسیلندر وارداتی بود و ایران خودرو مدتی بعد آن را کنار گذاشت.

در ادامه ایران خودرو موتور پژو 405 یا همان ایکس یو هفت را تغییر حجم و کمی توسعه داد و موتوری با نام ایکس یو ام با حجم نزدیک دو لیتر را روی پژو پارس گذاشت.

این موتور اما به علت استانداردهای مصرف سوخت و آلایندگی، دیگر اجازه فراوری ندارد به همین علت دوباره ایران خودرو دست به کار شد و با تغییر موتور ایکس یو هفت، این موتور را تبدیل به موتور ایکس یو پی یا ایکس یو پلاس کرد.

اما پژو پارس موتور نو چگونه است؟

پژو پارس دوگانه سوز با موتور XUP

پژو پارس با موتور ایکس یو پی

اگر به جدول زیر دقت کنید، تفاوت خانواده متفاوت موتورهای پرتیراژ سری ایکس یو هشت سوپاپ را در ایران می بینید.

در این جدول معین است که موتور ایکس یو پی از نظر قدرت جایی بین موتور ایکس یو ام و ایکس یو هفت قرار می گیرد.

اما نکته جالب این است که قدرت موتور ایکس پی با حجم یکسان در حالت گاز، از قدرت موتور ایکس یو هفت در حالت بنزین بیشتر است.

البته ایران خودرویی ها برای اینکه بتوانند استانداردهای مصرف سوخت و آلایندگی را در پژو پارس موتور نو بگیرند، بعضی ضرایب دنده را سبک تر گرفته اند. که این عامل سبب شده است پژو پارس موتور نو در دنده یک و دو عملکرد مطلوبی را در شیب های شدید نداشته باشد.

از طرفی با توجه به نمودارهای زیر کاملا معین می گردد که چرا این خودرو باید در دور بالا حرکت کند تا عملکرد حرکتی مناسبی داشته باشد.

با دیدن این دو نمودار و مقدمه ذکر شده به شما پیشنهاد می دهیم حتما فیلم کامل تست این خودرو را دیدن کنید. تمام جزئیات فنی در این بخش شرح داده شده است.

فیلم در یوتیوب
جمع بندی

اگر فیلم فراوریی به وسیله خبرنگاران برای تست پژو پارس موتور نو با موتور ایکس یو پلاس ( xup) را دیدن کنید، متوجه خواهید شد که این خودرو از نظر مصرف سوخت و قیمت یکی از برترین گزینه های فعلی بازار ایران در کلاس خود است. اما ایمن نبودن پلت فرم، طراحی داخلی قدیمی و کیفیت پایین مواد داخل خودرو، ضعف بزرگ پژو پارس موتور نو است.

به علت ایمنی پایین این خودرو را قطعا باید از خط فراوری خارج کرد.

منبع: بیت ران
انتشار: 20 شهریور 1401 بروزرسانی: 20 شهریور 1401 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2324

به "تست و آنالیز پژو پارس موتور تازه ؛ موتور XUP زیر فشار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تست و آنالیز پژو پارس موتور تازه ؛ موتور XUP زیر فشار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید