30 میلیون ایرانی اضافه وزن دارند، 5 روش علمی برای درمان چاقی

به گزارش تور ایتالیا ارزان، دلشاد اظهار اینکه 30 میلیون نفر از ایرانیان بالغ، مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند گفت: تعداد افراد چاق در سال 1359 فقط 2 میلیون نفر بود، اما این تعداد در سال 1394 به 11 میلیون نفر افزایش پیدا کرد.

30 میلیون ایرانی اضافه وزن دارند، 5 روش علمی برای درمان چاقی

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، حسین دلشاد فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر چهارمین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک با برنامه مصاحبهی علمی درمورد شیوه های غیرعلمی درمان چاقی مصاحبه کرد.

دلشاد با بیان اینکه معیار تشخیص چاقی افراد BMI است گفت: چاقی معمولاً به انباشتگی و تجمع بیش از حد چربی در بدن اطلاق می گردد.

وی با اشاره به اینکه اندازه چربی بدن در آقایان بین 12 تا 18 درصد است و در خانم ها هم اندازه چربی به طور طبیعی 20 تا 30 درصد وزن بدن را تشکیل می دهد گفت: اگر این اندازه در بدن آقایان به بیشتر از 22 درصد و در بدن خانم ها هم به بیشتر از 32 درصد برسد یعنی فرد دچار چاقی است.

* BMI؛ متداول ترین روش اندازه گیری چاقی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: از آنجایی که اندازه گیری دقیق چاقی بدن تقریباً کار غیرممکنی است بنابراین معمولاً از روش های غیرمستقیم استفاده می گردد که متداول ترین روش غیرمستقیم هم اندازه گیری نمایه توده بدن (BMI) است.

دلشاد عوامل ژنتیکی را از مهم ترین عوامل چاقی دانست و اضافه نمود: مجموعه ای از عوامل محیطی، فرهنگی، رفتاری، مالی اجتماعی و عوامل روانی و متابولیک در چاقی افراد نقش دارند، اما هیچ یک از این عوامل به تنهایی باعث چاقی نمی شوند و بلکه تجمیع چندین عامل منجر به چاقی افراد خواهندشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مصرف بیش از حد مواد قندی و مصرف مداوم فست فود ها باعث افزایش انرژی دریافتی و نهایتاً چاقی می گردد اضافه نمود: بعضی دارو ها هم ممکن است باعث چاقی شوند.

*30 میلیون ایرانی اضافه وزن دارند

دلشاد با اظهار اینکه 30 میلیون نفر از ایرانیان بالغ، مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند گفت: تعداد افراد چاق در سال 1359 فقط 2 میلیون نفر بود، اما این تعداد در سال 1394 به 11 میلیون نفر افزایش پیدا کرد.

وی شیوع انواع سرطان ها را از جمله عوارض چاقی برشمرد و گفت: امکان ابتلای افراد چاق به ویژه آقایان به سرطان روده عظیم و سرطان پروستات و بعلاوه خانم به سرطان پستان بالاتر است.

*پنج روش علمی برای درمان چاقی

دلشاد با اشاره به پنج استراتژی علمی برای درمان چاقی اظهارکرد: اولین قدم، رعایت رژیم غذایی سالم و دومین قدم هم فعالیت فیزیکی مناسب است. شیوه علمی سوم برای درمان چاقی، رفتار درمانی برای افرادی است که دچار اختلال روانی پرخوری و کم تحرکی هستند.

وی اضافه نمود: اگر فرد چاق با این سه شیوه به وزن متعادل نرسد باید به شکل محدود دارو درمانی گردد و نهایتاً احتیاج به عمل جراحی چاقی پیدا خواهدکرد.

دلشاد با تصریح بر اینکه بیشتر شیوه های فعلی درمان چاقی، علمی و مورد تأیید جامعه پزشکی نیستند گفت: بعضی، ادرارآور ها و مصرف ملین ها و استفاده از هورمون های تیروئید را تجویز می نمایند که یک روش غیرعلمی است. بعلاوه روش هایی مانند ماساژدرمانی، کمربند لاغری، گوشواره لاغری و طب سوزنی و کرم و ژل ها هم از دیگر روش های غیرعلمی هستند که متاسفانه در جامعه شیوع پیدا کردند.

*دارو های ضد اشتها مورد تأیید جوامع علمی نیستند

وی با بیان اینکه هیچ یک از دارو های ضد اشتها در ایران که مورد تجویز قرار می گیرند مبنای علمی ندارند و مورد تأیید جوامع علمی نیستند اسم کرد: تنها دارویی که در جهان مورد تأیید است و باعث کاهش اشتهای افراد چاق می گردد دارویی به نام بِلویک است که ما در ایران چنین دارویی نداریم.

دلشاد 95 درصد دلیل چاقی ها را ناشی از پرخوری و عدم تحرک دانست و تأکیدکرد: افراد مصرف غذا های پرکالری و حاوی مواد قندی و چربی زیاد و اندازه استرس ها را به حدأقل رسانده و از مواد کم کالری به ویژه سبزیجات و میوه ها استفاده بیشتری نمایند و خواب مناسبی داشته باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1931

به "30 میلیون ایرانی اضافه وزن دارند، 5 روش علمی برای درمان چاقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 میلیون ایرانی اضافه وزن دارند، 5 روش علمی برای درمان چاقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید