کولوسئوم، یادواره روم باستان

به گزارش تور ایتالیا ارزان، حتما نام بزرگترین آمفی تئاتر جهان کولوسئوم (Colosseum) را شنیده اید، بنایی که با توجه به زمان ساخت آن شاهکاری در معماری محسوب میگردد، یادواره ای عظیم از دوران روم باستان که به نماد ایتالیا تبدیل شده است،این بنا در شهر رم واقع است و هر ساله شاهد بازدید میلیونها گردشگر از سراسر جهان میباشد.

کولوسئوم، یادواره روم باستان

کولوسئوم که تاریخ بنای آن به قرن اول میلادی می‌رسد از لحاظ معماری نقطه عطفی در تاریخی امپراطوری روم در کشور ایتالیا محسوب می‌شود. کولوسئوم با ظرفیتی معادل 45000 صندلی، عظیم ترینآمفی‌تئاتر دنیای باستان به شمار می‌رود. کولوسئوم در گذشته، میزبان جنگهای گلادیاتوری، جنگ با حیوانات وحشی و محلی برای اعدام مسیحیان اولیه بوده است، بی‌سبب نیست که امروزه به عنوان وحشتناک‌ترین مکان دوره قرون وسطی شناخته می‌شود.

زمان ساخت کولوسئوم به دوره‌ی امپراتوری وسپاسیان (Vespasian) باز میگردد که در زمان Titus در سال 80 بعد از میلاد بنا و نهایتاً توسط برادرش Domitian به پایان رسید. در جشنواره گشایش این آمفی تئاتر عظیم که 100 روز به طول انجامید، بیش از 5000 حیوان وحشی کشته شدند. یکی از آمار‌های کشته شدگان کلوسئوم مربوط به فستیوالی است که در سال 240 بعد از میلاد برگزار شد.

کولوسئوم برای جنگ‌های گلادیاتور‌ها، شکار حیوانات، بازآفرینی جنگ‌های معروف و درام‌هایی بر پایه‌ی اسطوره‌های قدیمی‌ استفاده می‌شده و مایه‌ی نشاط تماشاچی‌ها، امپراتور و اشرفیان را فراهم می‌کرده است. از نکات قابل توجه این آمفی‌تئاتر باستانی این است که تمام افراد رومی می‌توانستند به‌صورت رایگان برای تماشای برنامه‌ها به اینجا بیایند، همچنین در زمان برنامه به تماشاچی‌ها غذا و خوراکی داده می‌شد.

این آمفی‌تئاتر بار ها توسط آتش و زلزله تخریب شده است و به طور مداوم تا پایان قرن پنجم ترمیم شد؛ اما برای مدت کوتاهی در سال 523 پس از بسته شدن تعمیر نشد. در سال 526 بربرین توتیلا (barbarian Totila) و ارتش وی به منظور دست‌یابی به مقادیر با ارزشی از برنز، بخش‌هایی از این مکان را تخریب کردند. پس از آن رومی‌ها از سنگ‌های این مکان برای ساخت خانه‌هایشان استفاده نمودند. در این برهه زمانی کلوسئوم برای محل دفن مسیحیان نیز استفاده می‌شده است. مقبره‌های مسیحیان در سه منطقه در اطراف آمفی‌تئاتر یافت شده است: در بخش پی ساختمان در جوانب شمالی و شرقی در زمین‌های خارجی در نزدیکی در خروجی امروزی.

نمای کلوسئوم کاملاً با تراورتن ساخته شده و بعضی از طاق‌های آن با مجسمه پر شده‌اند. 80 ورودی در آن وجود دارد که 2 تا از آن‌ها مخصوص امپراتور و هیئت همراه آن است. درون آن با آجر، توفا و مرمر ساخته شده است که مقدار کمی از این مرمرها امروزه باقی مانده‌ است. بخش مرکزی که به آن میدان می‌گویند توسط چوب و کانواس برای ضد آب شدن پوشیده شده و بر روی این‌ها یک لایه از ماسه برای جذب خون کشیده شده است. کف این میدان منتهی به مکانی می‌شود که گلادیاتورها و حیوانات برای نبرد منتظر بوده‌اند.

انتشار: 28 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 633

به "کولوسئوم، یادواره روم باستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کولوسئوم، یادواره روم باستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید