قدیمی ترین فرودگاه های دنیا

به گزارش تور ایتالیا ارزان، اروپا با در اختیار داشتن هفت فرودگاه از میان 10 فرودگاه قدیمی، پیشتاز لیست قدیمی ترین فرودگاه های دنیا محسوب می گردد.

قدیمی ترین فرودگاه های دنیا

بسیاری از فرودگاهای موجود در لیست قدیمی ترین فرودگاه های جهان در طول جنگ های جهانی اول و دوم به عنوان پایگاه نظامی مورد استفاده قرار می گرفتند. البته تعدادی از این فرودگاه های قدیمی بازسازی شده اند و برخی دیگر نیز همان سبک معماری پیشین خود را حفظ نموده اند.

قدیمی ترین فرودگاه های جهان عبارت اند از فرودگاه کالج پارک (College Park Airport) در آمریکا، فرودگاه هامبورگ (Hamburg Airport) در آلمان و فرودگاه شوهام (Shoreham Airport) در بریتانیاو غیره که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

فرودگاه کالج پارک (College Park Airport)

فرودگاه کالج پارک در استان مریلند آمریکا، قدیمی ترین فرودگاهی است که هنوز هم مشغول فعالیت است. این فرودگاه به وسیله برادران رایت در سال 1909 به عنوان زمین تمرین پرواز ساخته شد. سپس آن ها از این فرودگاه به عنوان محل آموزش دو نظامی آمریکایی برای پرواز با اولین هواپیمای دولت فدرال آمریکا استفاده کردند.

فرودگاه کالج پارک از آن موقع تا کنون همیشه مورد استفاده بود و دروازه ای برای ورود به پرینس جورج (Prince Georges County)، مریلند و واشنگتن دی سی نیز محسوب می گردد. بعلاوه، اولین مسافر زن هواپیما نیز در سال 1909 از این فرودگاه پرواز کرد. اولین هواپیمایی که توانست به ارتفاع 1600 متری برسد، از این فرودگاه پرواز کرد. فرودگاه کالج پارک از سال 1973 تا کنون، به وسیله کمیسیون برنامه ریزی پارک ملی مریلند اداره می گردد.

این فرودگاه در نزدیکی خط مترو واقع شده که حمل ونقل را برای مسافران بسیار ساده تر می نماید. از امکانات این فرودگاه می توان به پیش بینی شرایط آب وهوا، جایگاه سوخت گیری و محل استراحت خلبانان اشاره نمود.

فرودگاه هامبورگ (Hamburg Airport)

فرودگاه هامبورگ، قدیمی ترین فرودگاه آلمان است و در سال 1911 تأسیس شده است. این فرودگاه که 8.5 کیلومتر از شهر هامبورگ فاصله دارد، در حال حاضر پنجمین فرودگاه بزرگ آلمان نیز محسوب می گردد.

فرودگاه هامبورگ در ابتدا به عنوان پایگاهی برای کشتی های هوایی ساخته شد که عمدتاً طی جنگ جهانی اول مورد استفاده بود. این فرودگاه طی دو دهه اخیر، تحت بازسازی قرار گرفته است. برنامه ساخت وساز و بهبود شرایط این فرودگاه شامل دو پایانه، یک شبکه مترو، جاده های عریض و پارکینگ است. فرودگاه مذکور، در سال 2015، چیزی در حدود 158.398 پرواز به بیش از 100 نقطه جهان را مدیریت کرد. تعداد مسافرانی که سالانه به وسیله فرودگاه هامبورگ جابه جا می شوند، قریب به 13 میلیون نفر است.

فرودگاه شوهام (Shoreham Airport)

فرودگاه شوهام بریتانیا در سال 1911 تأسیس شد و اولین مدرسه آموزش پرواز در سال 1913 در این فرودگاه آغاز به کار کرد. فرودگاه شوهام، پایگاه جان آلوک نیز بود؛ او اولین مردی بود که توانست بر فراز اقیانوس اطلس پرواز کند. بعلاوه، از این فرودگاه به عنوان پایگاهی برای اولین هواپیمای بریتانیا در طول جنگ جهانی اول نیز استفاده شد.

فرودگاه شوهام طی دهه 1930، همیشه مورد استفاده مردم شهرهای برایتون، وورتینگ و هوو بوده است. این فرودگاه که به عنوان پایگاه نظامی در دوران جنگ جهانی دوم نیز مورد استفاده بوده، بارها هدف حملات دشمن قرار گرفته است. پایانه Art Deco این فرودگاه در سال 1936 افتتاح شد که هنوز هم مورد استفاده است. امروز از این فرودگاه برای فرود هلیکوپتر و انواع هواپیماهای دیگر استفاده می گردد. بعلاوه، برگزاری کلاس های آموزش پرواز و نمایش های هوایی مناسبتی نیز از دیگر کارایی های این فرودگاه به شمار می رود.

فرودگاه بین المللی اورل ولایکو (Aurel Vlaicu International Airport)

فرودگاه بین المللی اورل ولایکو که با نام فرودگاه باناسیا نیز شناخته می گردد، قدیمی ترین فرودگاه رومانی و نیز اروپای شرقی است. تا قبل از احداث فرودگاه اوتوپه در سال 1965، فرودگاه اورل ولایکو، تنها فرودگاه کشور رومانی محسوب می شد. نام این فرودگاه به افتخار اورل ولایکو، سازنده هواپیما و خلبان معروف رومانیایی انتخاب شده است.

در سال 1920، فرودگاه اورل ولایکو، تبدیل به پایگاه یکی از پیشگامان صنعت هوانوردی، یعنی شرکت French-Romanian Company for Air Navigation شد. ساختمان پایانه این فرودگاه که در سال 1952 به بهره برداری رسید، هنوز هم مورد استفاده است و یکی از بناهای شاخص در معماری رومانی به شمار می رود. این فرودگاه در سال 2012 تبدیل به یک فرودگاه کاملا تجاری شد؛ چرا که احتیاج برای پروازهای تجاری بسیار زیاد بوده و فضای کافی برای توسعه این بخش وجود نداشت. حدوداً 11.348 پرواز در سال 2015، در این فرودگاه مدیریت شد .

دیگر فرودگاه هایی که در سال 1920 یا پیش تر ساخته شدند

اروپا چهار فرودگاه از ده فرودگاه قدیمی جهان را در اختیار دارد که عبارتند از فرودگاه برمن (Bremen Airport) در آلمان که در سال 1913 تأسیس شد، فرودگاه چمپینو رم (Rome Ciampino Airport) در ایتالیا که در سال 1916 تأسیس شد، فرودگاه اسخیپول آمستردام (Amsterdam Airport Schiphol) در هلند که در سال 1916 تأسیس شد و فرودگاه پاری لو بورژه (Parise Le-Bourget Airport) در فرانسه که در سال 1919 تأسیس شد. فرودگاه بین المللی دن موئنگ تایلند ( 1914 ) و فرودگاه سیدنی کینگزفورد اسمیت استرالیا (1920) نیز در لیست قدیمی ترین فرودگاه های جهان قرار می گیرند. فرودگاه های یاد شده، به عنوان یک یادبود تاریخی برای کشورهایشان و نمادی از پیشرفت صنعت هوایی محسوب می شوند.

اگر در پی خرید بلیط هواپیما هستید، می توانید به وسیله موتور جستجوی پرواز خبرنگاران، مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظرتان را یافته و از فروشنده های معتبر بخرید.

منبع: کجارو / worldatlas.com
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2213

به "قدیمی ترین فرودگاه های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین فرودگاه های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید